Haa­veil­laan – Ii 650

Tule­vai­suu­den ennus­ta­mi­nen on vai­kea laji. Muu­tos­vas­ta­rin­nas­ta huo­li­mat­ta saa jokai­nen toki haa­veil­la eli visioi­da. Vii­me viik­ko­jen kir­joi­tuk­set Ran­ta­poh­jas­sa olkoot hyvä kes­kus­te­lun alku Iin kehit­tä­mi­ses­tä ja sen suun­nas­ta, myös val­lan kam­ma­rei­den ulko­puo­lel­la. Halusim­me tai emme, kaa­voi­tus ja maa­pal­lon raken­ta­mi­nen ohjaa­vat kun­tien ja asuk­kai­den tule­vai­suu­den suuntaa.

Kos­ka tuu­li­voi­ma­loi­den lisä­ra­ken­ta­mi­sel­le emme näkö­jään voi mitään, on tar­jol­la toki mui­ta­kin koh­tei­ta visioin­tiin. Kun­ta­lais­ten haa­vei­lu kar­toi­tet­tiin jo vuo­si sit­ten niin Kir­kon­ran­nan kuin Stra­te­gi­sen Yleis­kaa­van 2040 suh­teen. Yleis­kaa­van osa­na on ohi­tus­tie Oja­ky­lä-Ase­ma­ky­lä-Hari­so­ja. Muis­tit­han ker­toa tuol­loin haa­vee­si ja toiveesi?

Kir­kon­ran­ta on kiin­nos­ta­va haa­vei­lun koh­de. Kun­ta on jul­kais­sut idea­kil­pai­lun ark­ki­teh­deil­le. Han­ke on kan­na­tet­ta­va. Pian saa­daan ulko­puo­lis­ten ideoi­ta ammat­ti­mai­ses­ti laa­dit­tui­na mukaan haa­vei­luun. Kun­nan 2022 kun­ta­lais­haa­vei­luun kir­jat­tu ohjeis­tus “pure­taan raken­nuk­set, kor­ja­taan tai muu käyt­tö” lie­nee ohje­nuo­ra­na pian alka­val­le ammat­ti­lais­ten haa­vei­lul­le. Ellei näin ole, niin päät­tä­jät­hän söi­si­vät sanan­sa! Kun­ta­lai­set ovat nyt kat­so­mos­sa, joten popcor­nit mikroon.

Oli­si ansio­kas­ta, että ark­ki­teh­ti­kil­pai­lun osa­not­ta­jat kävi­si­vät pai­kan pääl­lä totea­mas­sa hie­non mil­jöön ja tut­ki­mas­sa sen mah­dol­li­suuk­sia. Pel­kät ilma­ku­vat ja Google Maps Street View eivät rii­tä. Samal­la asian­tun­ti­jat voi­si­vat raa­taut­taa iiläi­siä Hami­na­sa. Ei meil­tä mie­li­pi­tei­tä puutu!

Ohi­tus­tie­han­ke on jaka­nut niin iiläi­set kuin me kesä-iiläi­set­kin aina­kin kah­teen lei­riin. Näin kau­em­paa kat­soen Ii on mie­les­tä­ni pal­jon enem­män kuin Van­ha Hami­na ja nelos­tien vie­reen nau­ha­mai­ses­ti raken­tu­nut asioi­mis­kes­kus, joka on seu­raus­ta Ase­ma­ky­läl­tä yli 60 vuot­ta sit­ten siir­re­tys­tä tie­lin­jauk­ses­ta osa­na sil­lois­ta tienparannussuunnitelmaa.

Vuon­na 2009 haa­veil­tiin nelos­tien (E75) leven­tä­mis­tä “kes­ki­kai­teel­li­sek­si, neli­kais­tai­sek­si seka­lii­ken­ne­tiek­si” (Kale­va 16.11.2009). Tämä muu­tos oli­si tasan­nut 23 taloa ja 13 lii­ke­ra­ken­nus­ta tiel­tään. Nopeus oli­si nous­sut ja tus­kin jar­ru­pol­jin­ta oli­si­vat mat­kai­li­jat hipais­seet. Lähim­mil­le lohia­pa­jil­le ja tun­tu­reil­le on alle nel­jän tun­nin mat­ka, Ouluun 20 minuut­tia! Huom. tar­jol­la oli nel­jä muu­ta­kin ohitustievaihtoehtoa.

Jos tien muu­tos­työt teh­täi­siin tänään Hami­nan ja Iin sil­to­jen kaut­ta, vie­täi­siin neli­kais­tai­nen tie toden­nä­köi­ses­ti Oja­ky­läs­tä Kor­pi­niit­tyyn saak­ka, hil­jan uusi­tun tie­o­suu­den alkuun. Rin­nal­le jou­dut­tai­siin raken­ta­maan uudes­taan kevyen lii­ken­teen väy­lät sekä rin­nak­kais­tiet kiin­teis­töil­le, kuten nykyi­sin on maan tapa. Sato­ja kiin­teis­tö­jä jäi­si tien alle. Tätä­kö haluamme? 

Ohi­tus­tie on Iil­le mah­dol­li­suus raken­taa uudes­taan lii­ken­teen sol­mu­koh­ta Ase­ma­ky­läl­le, mis­sä se ennen oli­kin. Logis­tiik­ka on pää­sään­töi­ses­ti pyö­ril­lä, mut­ta rai­de­lii­ken­net­tä kan­nat­taa myös kehit­tää. Ken­ties lähi­vuo­si­na junat pysäh­ty­vät Iin uudis­te­tus­sa Ase­ma­ky­län Mat­ka­kes­kuk­ses­sa, mis­sä kau­niin joki­mai­se­man ran­nal­la on tar­jol­la moni­puo­li­set pal­ve­lut 2030-luvun mat­kaa­jil­le. Maa­il­ma muut­tuu ja ihmis­ten arvos­tuk­set myös.

Rai­de­lii­ken­teen kehit­tä­mi­nen Oulu-Tor­nio-Haa­pa­ran­ta osuu­del­la on meneil­lään. Val­ta­tie 4/E75 vaa­tii myös paran­ta­mis­ta, kat­so­kaa­pa esim. Nelos­tie E75 ry:n yhteenveto.

Iin seu­tu on ollut asut­tu­na hyvin kau­an ja ihmi­nen on muo­kan­nut mai­se­maa. Ii, ikiai­kai­nen etap­pi, on aina ollut hie­no paik­ka asua ja elää! Ympä­ris­tön muok­kaus on ajoit­tain ollut kova­kou­rais­ta ja luon­nol­ta ei ole pal­joa kysel­ty. Mak­sut­to­man Elonet+-palvelun mai­nio sar­ja “Nelos­tie” kul­jet­taa kat­so­jat hal­ki Suo­men ja Iis­sä­kin teh­dään pikai­nen pysäh­dys (Rova­nie­mel­tä ran­ni­kol­le, Osa 3). Roh­kai­sen teke­mään aika­mat­kan vuo­teen 1965. 

TV-doku­men­tis­ta huo­ma­taan, että muu­tos on ainoa pysy­vä olo­ti­la. Väy­lä­ver­kos­to muut­tuu jat­ku­vas­ti. On vain asuk­kai­den omas­ta tah­dos­ta kiin­ni, halu­taan­ko lii­ken­ne­väy­län vai­kut­ta­vuus­mah­dol­li­suu­det ottaa hal­tuun. Tyh­jä tieu­ra ei miel­tä läm­mi­tä, eikä kun­nan tas­a­puo­li­nen kehit­tä­mi­nen ole kenel­tä­kään pois.

Roh­ke­nen toi­voa kesän Ii 650v ‑tapah­tu­miin avoi­mia kes­kus­te­lu­ti­lai­suuk­sia koko kun­nan kehit­tä­mi­ses­tä juh­la­vuo­den otsi­kol­la “Ii — Kylät — Sil­lat — Virrat”.

Jou­ko Häy­ry­nen, Pohjois-Ii