Päät­tä­jäl­tä: Vih­doin­kin Maa­lis­maan­tien lii­ken­ne­tur­val­li­suus paranee

Aila Paa­so.

Kun­tien lii­ken­ne­tur­val­li­suus­työn tavoit­tee­na on kun­ta­lais­ten tur­val­li­suu­den paran­ta­mi­nen. Maa­lis­maan­tien no 18757 tur­vat­to­muu­des­ta on oltu huo­lis­saan kau­an, tie on mut­kai­nen, kapea ja tiel­lä on ras­kas­ta läpi­kul­ku­lii­ken­net­tä. Vuon­na 2012 Iin kes­kus­taa­ja­man osay­leis­kaa­van laa­jen­nuk­sen yhtey­des­sä tiel­le mer­kit­tiin pyö­rä­tie­ver­kon pää­väy­lä ja uusi pyö­rä­tie Paa­son­pe­räl­le saakka.

Pyö­rä­tie­tä raken­net­tiin vuon­na 2013 kui­ten­kin vain ase­man kou­lul­le asti, rahoi­tus ei riit­tä­nyt pidem­mäl­le. Alu­een asuk­kaat ovat odot­ta­neet jat­ko­ra­ken­ta­mis­ta ja ihme­tel­leet mik­si asia ei etene.

Mut­kia ei ole mat­kas­ta puut­tu­nut. Vuo­sien kulues­sa on teh­ty lukui­sia aloit­tei­ta kevyen lii­ken­teen väy­län mer­ki­tyk­ses­tä ja tar­peel­li­suu­des­ta. On laa­dit­tu sel­vi­tyk­siä, palaut­tei­ta, lausun­to­ja ja kerät­ty nimi­lis­to­ja. Esil­lä on ollut myös mitä ihmeel­li­sem­piä rat­kai­su­vaih­toeh­to­ja, kuten yksi­kais­tai­nen kylä­tie. Kylä­tiel­lä autoi­li­joil­le oli­si ollut käy­tös­sä vain yksi ajo­kais­ta ja väis­tä­mi­nen oli­si tapah­tu­nut pien­ta­reel­le. Tämä läpi­kul­ku­tiel­le teh­ty epä­rea­lis­ti­nen väy­lä­tyyp­pie­si­tys oli­kin vii­mei­nen pisa­ra sopas­sa ja asuk­kaat akti­voi­tui­vat enti­ses­tään. Ja hyvä että aktivoituivat.

Nyt vih­doin­kin kym­me­nen vuot­ta kaa­van val­mis­tu­mi­ses­ta tule­vai­suus näyt­tää jo valoi­sam­mal­ta. Lii­ken­ne­tur­val­li­suus para­nee olen­nai­ses­ti, kun Maa­lis­maan­tien 18757 jalan­kul­ku- ja pyö­räi­ly­tien suun­ni­tel­ma välil­lä Ase­ma­ky­lä-Paa­son­pe­rä ete­nee toteu­tus­vai­hee­seen vuo­den 2023 aika­na. Han­ke toteu­te­taan ns. MAL (maan­käy­tön, asu­mi­sen ja lii­ken­teen) hank­kee­na, kus­tan­nus­ja­ko 50/50, mää­rä­ra­hat on varat­tu kun­nan ja ELYn budjetteihin.

Asu­tus on kaa­van val­mis­tu­mi­sen jäl­keen laa­jen­tu­nut Raa­sa­kan suun­taan mut­ta pyö­rä­tie­suun­ni­tel­ma ja toteu­tus päät­tyy edel­leen Huu­kon­tiel­le. Maa­lis­maan­tien vaa­ral­li­sin koh­ta Myl­ly­ojan mut­ka jää vali­tet­ta­vas­ti suun­ni­tel­man ulko­puo­lel­le. Myös tie­va­lais­tus päät­tyy juu­ri ennen mut­kaa. MAL hank­kees­sa uuden kevyen lii­ken­teen väy­län valais­tus kui­ten­kin uusi­taan. Samas­sa yhtey­des­sä oli­si kus­tan­nus­te­ho­kas­ta ja jär­ke­vää jat­kaa valais­tus­ta vaa­ral­li­sen mut­kan yli ja mie­lel­lään aina Satu­la­ki­ven tien­haa­raan saak­ka. Näin tur­vat­tai­siin las­ten kou­lu­tie ja kaik­kien väes­tö­ryh­mien liik­ku­mi­se­del­ly­tyk­set alueella.

Asias­ta on jätet­ty talous­ar­vio­aloi­te vuo­del­le 2023 yhdys­kun­ta­lau­ta­kun­nal­le ja toi­vo­taan että suh­teel­li­sen pie­nel­lä inves­toin­ti­ra­hoi­tuk­sel­la tämä valais­tus­asia­kin saa­tai­siin samal­la kuntoon.

Maa­lis­maan­tiel­tä tar­kas­tel­tu­na vuo­si 2023 näyt­tää siis suh­teel­li­sen posi­tii­vi­sel­ta, talou­del­li­sis­ta haas­teis­ta ja ener­gia­krii­sis­tä huo­li­mat­ta. Tämän vuo­den vii­mei­sen kolum­ni­ni lopuk­si toi­vo­tan kai­kil­le muka­vaa jou­lun odo­tus­ta ja hyvää uut­ta vuot­ta 2023.

Aila Paa­so, Iin kun­nan­val­tuu­tet­tu, Vih­reät (sit.)