Har­taus: Raa­ma­tun nai­sia – Ester

Yli-Iin seu­ra­kun­ta­ta­lol­la on pidet­ty syk­syn aika­na Raa­ma­tun nai­sia tutuk­si –luen­to­sar­ja. Tilai­suuk­siin ker­tyi koh­tuul­li­ses­ti osal­lis­tu­jia koro­na-ajan kes­kel­lä. Luen­to­ja pidet­tiin vii­te­nä peräk­käi­se­nä tors­tai­na. Ilto­jen aiheik­si vali­koi­tui Lyy­dia, Maria, Saa­ra ja Ester sekä Ruut. Tilai­suuk­sien pitä­ji­nä toi­mi­vat Kii­min­gin seu­ra­kun­nan papit.

Raa­mat­tu on rikas kir­ja. Luen­to­sar­ja osoit­ti miten pal­jon kät­key­tyy mer­ki­tyk­sel­lis­tä tie­toa Raa­ma­tun ker­to­muk­siin. Hen­ki­lö­ku­vien tut­ki­mi­nen ja tar­kas­te­lu avaa uusia ikku­noi­ta Raa­mat­tuun. Ker­to­mus­ten hen­ki­löt alka­vat vähi­tel­len tul­la lähei­sim­mik­si. Hei­dän elä­män­ker­to­muk­sen­sa tuo esil­le monia ajat­to­mia­kin ihmi­se­nä ole­mi­sen kysy­myk­siä. Tätä myös Este­rin tari­na viestii.

Van­has­sa tes­ta­men­tis­sa on Este­rin kir­ja. Kir­ja on aika lyhyt ja usein huo­maa­ma­ton. Lie­nee­kö osa­syyn­sä sii­nä, että uudes­sa tes­ta­men­tis­sa ei ole ainoa­ta­kaan suo­raa viit­taus­ta Este­rin kirjaan.

Ester oli juu­ta­lai­nen orpo­tyt­tö. Hän oli kau­nis. Hänel­lä oli sisäis­tä kau­neut­ta aja­tel­la ja lähes­tyä asioi­ta. Hänen sukun­sa oli jou­tu­nut pak­ko­siir­to­lai­se­na Per­sian val­ta­kun­taan Susan kau­pun­kiin. Hänen tur­van­sa oli hol­hoo­jan­sa serk­ku nimel­tä Mor­do­kai. Ester vali­koi­tui kau­neus­kil­pai­lu­jen kaut­ta uudek­si kunin­gat­ta­rek­si. Juu­ta­lai­sia uhka­si täy­si tuho Per­sian val­ta­kun­nas­sa. Mor­do­kai pää­si Este­rin myö­tä hovin pal­ve­luk­seen ja ete­ni kor­keim­mak­si vir­ka­mie­hek­si. Ester ja Mor­do­kai sai­vat estet­tyä juu­ta­lai­sia uhan­neen tuhon. Tähän liit­tyy juu­ta­lais­ten viet­tä­mä Purim-juhla.

Este­rin tari­na opet­taa, miten elä­mä tuo eteen tilan­tei­ta, jois­sa ei voi noja­ta koke­mus­ten tuo­miin ope­tuk­siin. Mikä on sil­loin uskom­me Juma­lan joh­da­tuk­seen ja mah­dol­li­suuk­siin? Mitä on kuu­lua etni­siin kan­san­ryh­miin? Jou­dun­ko kamp­pai­le­maan hyväk­sy­tyk­si tule­mi­ses­ta ihmi­se­nä ja kan­sa­lai­se­na? Kuin­ka toi­min raken­ta­vas­ti esi­val­taa kunnioittaen

Täs­sä muu­ta­mia kysy­myk­siä, mitä Este­rin tari­na pitää sisällään.

Uskol­li­suus omas­sa elä­män­teh­tä­väs­sä nousee hyvin mer­kit­tä­väk­si. Puhuu­ko Este­rin ker­to­mus meil­le, että sinul­la ja minul­la on oma teh­tä­vä. Juma­la on tämän anta­nut. Hän toi­mii kaut­tam­me, mut­ta on samal­la meis­tä riip­pu­ma­ton joh­da­tuk­ses­saan. Mer­kil­lis­tä. Meil­tä odo­te­taan uskol­li­suut­ta ja eri­tyi­ses­ti vähäs­sä ole­maan uskollinen.

Tämä riit­tää. Tähän Jee­sus on opas­ta­nut pitäy­ty­mään. Toi­sil­la on näky­väm­piä teh­tä­viä. Riit­tää, että on vähäs­sä uskollinen.

Siu­naus­ta ja jak­sa­mis­ta elämääsi,

Mat­ti Jur­ve­lin, kap­pa­lai­nen, Kii­min­gin seurakunta