Kesätöissä oppii uutta
19-vuotias Eva Palosaari on kesäkuun ajan kesätöissä Kiviniemen päiväkodissa. Oululaiset yli 18-vuotiaat opiskelijat voivat hakea kesätyöharjoitteluun Oulun kaupungille – Haku.…..
Lue lisää19-vuotias Eva Palosaari on kesäkuun ajan kesätöissä Kiviniemen päiväkodissa. Oululaiset yli 18-vuotiaat opiskelijat voivat hakea kesätyöharjoitteluun Oulun kaupungille – Haku.…..
Lue lisääHaukiputaan kirkon tapulissa toimiva kahvila täyttää tänä kesänä 10 vuotta. Näiden kymmenen vuoden aikana tapulikahvila on tullut monelle paikalliselle tutuksi ja pysähtyypä kahville joka kesä myös vierailijoita aivan ulkomailta saakka. Se tarjoaa nuorille kesätöitä ja onkin suosittu kesätyöpaikka.
Lue lisääKeskiviikkona 3.6. musiikki raikui Oulun Kuusisaaressa, kun Kaikkien Kesäfestareita vietettiin kesäisissä tunnelmissa. Tämä hyvän mielen ilmainen ja kaikille avoin musiikkitapahtuma keräsi saaren täyteen aivan kaikenikäistä porukkaa ja tämä lienee monipuolisen musiikkikattauksen ansiota.
Lue lisääHaukiputaan koulun 7. luokat kävivät toukokuun lopussa retkellä Oulussa. Retkelle mentiin bussilla: menomatkalla tilausbussilla ja tulomatkalla hyödynnettiin Oulu2026-bussilippuja.
Lue lisääTuntuu, että nykyään tavoitellaan tehokkuutta, aikaansaavuutta ja nopeutta. Oli kyse sitten kodinkoneesta tai no – ihmisestä. Ihan harmittaa nähdä opiskelijoita, jotka etenkin näin keväällä ovat aivan uupuneita, kun koko lukuvuosi on menty täysillä ja tavoiteltu hyviä arvosanoja. Voisi todeta, että nykyään ihmisiltä vaaditaan aika paljon, jopa liikaa. Onko se sitten enemmän kuin ennen, luulen että kyllä.
Matka alkoi Oulunsalon lentokentältä keskipäivällä. Opintoretkelle lähti Haukiputaan koulun kansainvälisyyskurssin oppilaita sekä kaksi opettajaa. Kokoonnuimme kaikki lentokentällä ja menimme odotusaulaan odottamaan lennon lähtöä Helsinkiin.
Valtarin koululla messuiltiin maanantaina kestävän kehityksen merkeissä. Kestävyysmessuja on valmisteltu Iin lukion yrittäjyyskurssilla viime syksystä lähtien. Kurssin valinneet neljätoista oppilasta.…..
Kuivaniemen koulun 5.-luokka kävi maaliskuussa Oulun yliopistolla legorobottiturnauksessa.
Inside out elokuvan tekijä on animaatiostudio Pixar. Ohjaaja Pete Docter loi idean seurattuaan oman tyttärensä kasvamista. Elokuva on ilmestynyt vuonna 2015. Inside out kertoo viidestä tunteesta: ilo, suru, kiukku, inho ja pelko.
Oletko koskaan miettinyt, millainen on lukiolaisen koulupäivä? Ensimmäinen tuntini alkaa keskiviikkona kahdeksalta, ja koulumatkat kuljen bussilla. Koululla olen yleensä kymmenen minuuttia aikaisemmin ennen tunnin alkua.
Albumi : Do it. Tekijä : Stray kids, 3Racha. Do it on julkaistu 21.11.2025. Albumi on monipuolinen, ja sisältää neljä laulua + Do it festivaali versio. Albumin otsikkokappaleita on Do it ja Divine.
Koulullamme on aloitettu tänä keväänä Verso-toiminta. Haastattelimme kahta Verso-oppilasta eli Adielia ja Linaa.
Mitä Verso on?
– Sovittelutuokio lapsille ja isommillekin oppilaille. Siellä käsitellään sattuneita riitoja ilman aikuisia.
Minkälaista on olla Verso?
– Minusta on kivaa ratkoa riitoja lasten välillä
– Sama, ja on kivaa auttaa.
Minkälaisia riidat ovat?
– Vähän lievempiä riitoja, mitä oppilaat eivät itse kuitenkaan voi ratkaista.
Mitä Versossa tapahtuu?
– Siellä käsitellään sitä itse riitaa. Ja pyritään saada se sovittua.
– Jos riita jatkuu Versossa, niin se otetaan aikuisten kanssa juteltavaksi. Versossa istutaan niin, että riitapukarit eivät ole vierekkäin. Ne istuvat Verson vieressä. Siellä on aina kaksi Verso-oppilasta ja kaksi osapuolta.
Miksi halusitte Versoksi?
– Se kuulosti kivalta.
– Halusin auttaa muita ja olen aina halunnutkin. Se kuulosti kivalta.
Ylikylän koulun oppilaat runoilivat Rantsikkaan keväästä ja kesästä. Kuvituksena jutuissa on oppilaiden kuvaamataidon töitä.
Kiiminkijoen koulun 5.-luokkalaiset kirjoittivat englannin tunnillaan runoja rauhasta. Oppilaat myös askartelivat kyyhkyjä, joihin runot kirjoitettiin. Rauhankyyhkyt lentelevät nyt koulun aulassa. Rauha on osa Oulu2026-kulttuuripääkaupunkivuoden teemaa koululla.
Ylikiimingin koulussa pidettiin kevään koulunkäynnin ohella alakoululaisille Lego Masters ‑kilpailu, jossa oppilaat rakensivat kilpaa legoilla ohjeiden ja kriteereiden mukaista rakennelmaa. Voittaja sai pääpalkinnoksi totta kai, legoja.
Koulumummot Pirjo Sipola ja Raija Runtti toivovat, että jokaisella koululla olisi omat koulumummonsa tai ‑pappansa. Ylikiimingin koulun Vesalan yksikössä vanhemman sukupolven edustajia on ollut osana koulun arkea jo usean vuoden ajan.