Päättäjältä: Toisten kunnioittamien
Edellisen kolumnini kirjoitin kesän kynnyksellä, jolloin kesä ja kesäloma aika oli alkanut tai ainakin lähestymässä.
Lue lisääEdellisen kolumnini kirjoitin kesän kynnyksellä, jolloin kesä ja kesäloma aika oli alkanut tai ainakin lähestymässä.
Lue lisääKirkkovuoden aihe viime sunnuntaina oli Jumalan huolenpito. Meillä ihmisillä on tapana murehtia ja kantaa huolta kaikista mahdollisista asioista. Raamatussa Jeesus opettaa, että Jumalaan uskovan ihmisen ei tarvitse kantaa murhetta ja huolehtia kaikesta. Kun kuljemme elämässämme läpi myrskyjen ja auringonpaisteen, voimme olla varmoja yhdestä asiasta: Jumala pitää huolta meistä.
Lue lisääOlhavan koulun prosessi on jälleen vaiheessa, jossa kyläläiset kutsutaan kuultavaksi, aivan kuten viime huhtikuussakin. Toukokuussahan kunnanhallitus jo päätti, että koulu avataan syksyllä 2024 ja selvitetään pienten lasten koulun järjestämisvaihtoehdot. Jo seuraavassa kokouksessaan kunnanhallitus kuitenkin pyörsi päätöksensä ja päätti aloittaa koko selvitysprosessin alusta. Niinpä olemme edelleen tilanteessa, jossa Olhavan koulua ei ole lakkautettu, mutta lapset kuljetetaan silti päivittäin Kuivaniemelle kouluun.
Lue lisääTorstai-iltana ajelin kansalaisopiston joogatunnille Iisi-Areenalle ja mietin tämän kirjoituksen aihetta. Sillä hetkellä päällimmäisenä mielessä oli kiitollisuus siitä, että pääsen tekemään minulle iloa tuottavaa asiaa täällä Iissä, puitteet siihen ovat kunnossa, eikä se maksakaan ihan kamalasti. Ehkä meillä jotain on ihan hyvin.
Lue lisääEivät ne lapset tarvitse mitään ylenpalttista materiaa tai “sirkushuveja” arkeensa… Aito läsnäolo, yhteinen aika ja lapsentahtisesti tekeminen on tärkeämpää ja…
Takana on tapahtumarikas, säätilanteiltaan vaihteleva ja valoisa kesä. Rantapohjan alueella vietettiin kymmeniä tapahtumia urheilun, kulttuurin, teematilaisuuksien, markkinoiden ja kyläyhdistysten päivien…
Muistatko kertomuksen Martasta ja Mariasta? Jeesus vieraili näiden sisarusten kodissa saapuessaan heidän kotikyläänsä. Martta kutsui Jeesuksen kotiinsa ja palveli ahkerasti vierastaan. Maria taas asettui Jeesuksen jalkojen juureen kuuntelemaan. Martta moittii Jeesukselle Marian toimettomuutta ja pyysi Jesusta käskemään Mariaa häntä auttamaan. Jeesus kuitenkin totesi Martalle näin: ”Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.” (Luuk. 10: 41–42)
Pitääkö olla huolissaan? Haukiputaan keskustassa ja kylilläkin tehdään paljon ilkivaltaa. Tihutyön kohteena ovat leikkipuistot, bussipysäkit ja roska-astiat. Oviin koputellaan yöllä.…
Pyysin kaupunginjohtajaa lähettämään Oulun kiusaamisen estämisen ohjelman ja Oulun politiikan tupakoinnista Oulun kouluissa. Ei lähettänyt. Onko Oululla noita? Ei ole?
Digihyvinvointimme tasapainoilee teknologian käytön ja hyvinvoinnin välillä. Digi on meillä mukana kaikessa — se on mm. vuorovaikutusta, harrastamista, opiskelua, taloudellisten asioiden hoitamista ja hyvinvoinnista huolehtimista — ja yhä isompi osa entistä useamman työtä. Digipalvelut kehittyvät parempaan suuntaan, mutta kenellä tahansa voi olla vaikeuksia pysyä mukana muutoksissa.
Olen ollut menneen kesän aikana useita kertoja huolestunut ja surullinen. Välillä se on ollut kuristavaa tunnetta yhteiskunnan ja maailman tilanteesta, välillä hyvin arkisten käytännöllisten asioiden hankaluutta. Toisinaan hyvin pinnallistakin tupinaa siitä, kun asiat eivät suju niin kuin itse toivoisi, mikä lienee perin inhimillistä.
Olin lasten kanssa Ylikiimingin Vesalan koululla järjestetyissä Venetsialaisissa 2.9. Vaikka sää oli kehnon puoleinen, oli paikalla paljon väkeä. Eri-ikäiset osallistujat saivat ostaa metrilakuja, makkaroita, hattaraa ja kahvia. Tikkupullia paistettiin ja kasvomaalauspiste keräsi jonoksi asti lapsia. Salissa oli pomppulinnaa ja onnenpyörää. Paikallisen tilan tuotteita myytiin ja arvailtiin ison kurpitsan painoa. Oli mahdollisuus tutustua paloautoon ja kokeilla sankoruiskua. Illan kruunasi kokko sekä mahtava ilotulitus.
Iin kunta on päättänyt rakentaa runsaasti lisää tuuli- ja aurinkovoimaa. Täten olisi järkevää hyödyntää myös Kantolantien ja Ojakylän merenrantakohteet. Mietiskelijä…
Syksy tuo mukanaan ikäviä uutisia Iin terveyskeskukselle. Vuodeosasto lakkautetaan, ja tilalle tehdään muutostöin ns. intervalliosasto. Osasto ottaa lähialueen yksin asuvia vanhuksia 1–2 viikon jaksolle hoivaan, kun yksin kotona selviytymisessä on havaittu haasteita. Ajatus kuntoutuksesta on jalo. Mietin, kuinka stressaavana iäkäs vanhus kokee siirron kotoa ”melkein vanhainkotiin” ja takaisin. Paluu kotiin vaatii opettelun uudestaan itsenäiseen elämään. Ikä vähentää vääjäämättömästi fyysisiä ja henkisiä voimia.
Kun Iin vuodeosasto lakkautetaan, vuodepaikkaa tarvitsevat asiakkaat joudutaan siirtämään hoitoon 100 — 200 km:n päähän. Pitkäaikaisessa hoidossa voidaan puhua evakkkotaipaleista. Sote-ohjeiden mukaan kaikkia alueen potilaita tulee kohdella tasavertaisesti. Vuodeosastoilla on jo nyt sananmukaisesti hajasijoitettuina potilaita n. 160 km:n säteellä Oulusta! Keskustelussa tk-lääkäri totesi: ”Miksi minun pitäisi mennä yli 100km:n päähän vuodeosastolle saadakseni hoitoa? Jos tarvitsen esim. 8 mm pultteja, en suostu ajamaan Pudasjärvelle tai Taivalkoskelle rautakauppaan, vaan ostan ne kotikunnasta!”
Keskustan vaalitappio eduskuntavaaleissa oli raju Pohjois-Pohjanmaalla. Ei auttanut Saarikon vierailut mustalla Volvolla maakunnissa kertomassa, miten hyvä ratkaisu oli turvetuotannon alasajo. Koville tappio otti myös Lauri Nikulalla, joka purki pahaa oloaan Rantapohjan 31.8.2023 kirjoituksessa.
Viime lauantaina julkistettu Suomen Yrittäjien gallup kertoo yrittäjien olevan perin tyytymättömiä Orpon hallitukseen. Erityisen tyytymättömiä ovat pienten ja keskisuurten yritysten edustajat.