Jää­lin­tien tur­val­li­suut­ta halu­taan parantaa

Jää­lin­tien toi­min­nal­li­suut­ta ja tur­val­li­suut­ta paran­ne­taan. Suun­ni­tel­mis­sa on, että nykyi­nen eril­li­sen jalan­ku­lun ja pyö­räi­lyn väy­lä siir­re­tään katua­lu­eel­la ete­läm­mäs siten, että kadun poh­jois­puo­lel­le mah­tuu kol­me met­riä leveä koro­tet­tu jalan­ku­lun ja pyö­räi­lyn väy­lä, joka ero­te­taan ajo­ra­das­ta puo­li met­riä leveäl­lä kiveys­kais­tal­la. Uuden koro­te­tun jalan­ku­lun ja pyö­räi­lyn väy­län reu­na tulee nykyi­sen kadun reu­nan koh­dal­le eikä siir­ry lähem­mäs tontteja.

Kehä­tien ja Jää­lin­tien liit­ty­mään suun­ni­tel­laan kier­to­liit­ty­mä. Jää­lin­tien nykyi­nen lin­ja-auto­py­säk­ki poistetaan. 

Jää­lin­tiel­lä suun­nit­te­lua­lu­een puo­li­vä­lis­sä nykyi­sin ole­va suo­ja­tie pois­te­taan. Kier­to­liit­ty­män yhtey­teen raken­ne­taan uudet ajo­ra­ta­py­sä­kit Jää­lin­tiel­le kier­to­liit­ty­män poistumissuuntiin.

Paran­net­ta­viin suo­ja­tie­koh­tei­siin suun­ni­tel­laan lyhyt reu­na­ki­vel­lä ero­tet­tu jalan­ku­lun ja pyö­räi­lyn väy­lä sekä Kehä­ku­jal­le koro­tet­tu jalan­ku­lun ja pyö­räi­lyn väy­lä Blo­min­tien liit­ty­mään asti. Nykyi­set yli­tys­pai­kat poistetaan. 

Kehä­tien suo­ja­tie­koh­tei­den välil­tä pois­te­taan van­hat pysäk­ki­le­ven­nyk­set. Jää­lin­tiel­tä Ran­ta­po­lun liit­ty­mäs­tä pois­te­taan pysäkkipari.

Jää­lin­tiel­lä ja Kehä­tiel­lä voi­mas­sa ole­va 40 km/h alue­no­peus­ra­joi­tus säi­ly­te­tään ennal­laan. Ran­ta­pis­ton ja Jää­lin­rai­tin alue­no­peus­ra­joi­tus on 30 km/h. Hank­keen yhtey­des­sä muu­te­taan alue­no­peus­ra­joi­tus 30 km/h myös Kum­pu­tiel­le, Kuk­ku­la­tiel­le, Ran­ta­po­lul­le, Kehä­ku­jal­le, Blo­min­tiel­le, Väli­ta­lon­tiel­le ja Tukkikujalle.

Suun­ni­tel­mis­sa on huo­mioi­tu myös muun muas­sa hule­ve­sien joh­ta­mi­nen, istu­tuk­sia sekä valais­tus­ta. Hank­keen arvioi­dut raken­ta­mis­kus­tan­nuk­set ovat noin 660 000 euroa.

Yhsy­kun­ta­lau­ta­kun­ta aset­ti Jää­lin­tien katu- ja ympä­ris­tö­suun­ni­tel­mat näh­tä­vil­le 14 päi­vän ajaksi.