Iin tule­vai­suut­ta lin­ja­taan stra­te­gi­sel­la kaa­val­la – Nyt on aika vaikuttaa

Iin kunnan strategisessa yleiskaavassa on ennakoidaan ja luodaan kunnan tulevaisuutta tavoitevuoteen 2040 saakka.Iin kunnan strategisessa yleiskaavassa on ennakoidaan ja luodaan kunnan tulevaisuutta tavoitevuoteen 2040 saakka.

Iin kun­nan stra­te­gis­ta yleis­kaa­vaa esi­tel­lees­sä ylei­sö­ti­lai­suu­des­sa tiis­tai-ilta­na koros­tet­tiin, että nyt kan­nat­taa olla liik­keel­lä mikä­li halu­aa vai­kut­taa kun­nan tule­vai­suu­teen. Luon­nos­vai­hees­sa ole­val­la kaa­val­la enna­koi­daan ja luo­daan kun­nan tule­vai­suut­ta tavoi­te­vuo­teen 2040 saak­ka. Kaa­vas­sa ohja­taan kun­nan maan­käy­tön suu­ria lin­jo­ja ja tue­taan kun­nan stra­te­gi­sia tavoitteita.

Kaa­va­luon­nos­ta laa­dit­taes­sa on huo­mioi­tu jo ole­mas­sa ole­vat suun­ni­tel­mat, teh­ty uusia sel­vi­tyk­siä sekä jär­jes­tet­ty työ­pa­jo­ja ja kyse­ly­jä. Kaa­va­työ­tä on ohjan­nut kun­nan­hal­li­tuk­sen nimeä­mä ohjausryhmä.

Kaa­van pää­tee­mo­ja ovat suo­je­lu ja muut ympä­ris­tö­ar­vot, asu­mi­nen, elin­kei­not, lii­ken­ne sekä vir­kis­tys ja mat­kai­lu. Kaa­va­luon­nok­seen on hah­mo­tel­tu esi­mer­kik­si kun­nan tii­vis­ty­vät kes­kus­taa­ja­mat ja kehit­ty­vät kylät, ran­ni­kon vapaa-ajan vyö­hy­ke ja joki­laak­so­jen kehittämisvyöhykkeet.

– Kaa­vaan on pyrit­ty huo­mioi­maan kylien eri­tyis­piir­tei­tä, vah­vuuk­sia ja mah­dol­li­suuk­sia. Mie­lel­lään otam­me kylä­läi­sil­tä vas­taan palau­tet­ta, min­kä­lai­sia asioi­ta oli­si hyvä huo­mioi­da kul­ta­kin kyläl­tä, ker­toi kaa­va­kon­sult­ti Jaak­ko Rau­nio Swecosta.

Kaa­vaan on suun­ni­tel­tu alu­een­sa eri elin­kei­noil­le ja energiatuotannolle.

– Esi­mer­kik­si Oijär­ven alu­eel­le on osoi­tet­tu nykyi­sil­le tur­ve­tuo­tan­toa­lueil­le ener­gia­tuo­tan­toa­luei­ta. Osa nykyi­sis­tä tur­ve­tuo­tan­toa­luis­ta on nimet­ty tur­ve­tuo­tan­toa­luei­den jäl­ki­käyt­tö­alueik­si, joil­la voi olla esi­mer­kik­si kosteikkoja.

Kar­tal­le on mer­kit­ty Oijär­vel­le myös mine­raa­li­va­ran­to­vyö­hy­ke, joka poh­jau­tuu osit­tain maa­kun­ta­kaa­van mer­kin­töi­hin. Esit­te­lys­sä kui­ten­kin koros­tet­tiin, että mikä­li tut­ki­muk­set joh­ta­vat kai­vos­toi­min­taan, vaa­tii se oman kai­vos­lain mukai­sen pro­ses­sin­sa. Samoin on tuu­li­voi­man kanssa.

– Kaa­vaan on mer­kat­tu voi­mas­sa ole­vat ja hyväk­sy­tyt tuu­li­voi­ma-alu­eet. Nii­den lisäk­si on osoi­tet­tu yksit­täi­siä tuu­li­voi­mal­le sovel­tu­via aluei­ta. Stra­te­gi­nen yleis­kaa­va ei kui­ten­kaan suo­raan mah­dol­lis­ta tuu­li­puis­to­jen toteut­ta­mis­ta, ker­toi kaa­va­suun­nit­te­li­ja Johan­na Leh­to Swecosta.

Stra­te­gi­sen yleis­kaa­van suun­nit­te­luai­neis­toon on mer­kat­tu esi­mer­kik­si tavoi­tel­ta­vat ulkoi­lu­ver­kos­tot, ran­ta­reit­te­jä sekä lin­tu- ja kult­tuu­ri­mat­kai­luun sovel­tu­via kohteita.

Yleis­kaa­van val­mis­te­luai­neis­to on esil­lä net­ti­si­vuil­la osoit­tees­sa https://www.ii.fi/nahtavilla-olevat-kaavat. Kaa­vas­ta voi antaa palau­tet­ta 26.5. saak­ka. Palaut­teen poh­jal­ta laa­di­taan kaa­vaeh­do­tus, joka on suun­ni­tel­man mukaan näh­tä­vil­lä ensi syk­sy­nä. Kaa­van hyväk­syy kun­nan­val­tuus­to ja tavoit­tee­na on, että kaa­va päi­vi­te­tään aina uuden val­tuus­ton aloittaessa.

Taa­ja­miin usei­ta liit­ty­mä­vaih­toeh­to­ja Nelostielle

Saman­ai­kai­ses­ti Iin kun­nan stra­te­gi­sen yleis­kaa­van kans­sa suun­ni­tel­laan Val­ta­tie 4:n kehit­tä­mis­rat­kai­su­ja Kui­va­nie­men taa­ja­mas­sa, Myl­ly­kan­kaal­la ja Olhavassa.

Lii­ken­ne­tar­kas­te­lun alus­ta­via peri­aa­te­rat­kai­su­ja on näh­tä­vil­lä kaa­va­luon­nok­sen yhtey­des­sä ja nii­tä esi­tel­tiin ylei­söl­le tiis­tai­na. Päi­vi Hau­ta­nie­mi Poh­jois-Poh­jan­maan ELY-kes­kuk­ses­ta ker­toi, että Poh­jois-Iin ja Kui­va­nie­men väli­sen tie­o­suu­den kehit­tä­mis­ta­voit­tei­ta ovat jat­ku­va kes­ki­kai­teel­li­nen ohi­tus­kais­ta­tie ja eri­ta­so­liit­ty­mät. Tämän takia taa­ja­mien liit­ty­mä­rat­kai­sut Nelos­tiel­le on mie­tit­tä­vä uusiksi.

Olha­van koh­dal­le suun­ni­tel­mas­sa on esi­tet­ty kak­si eri vaih­toeh­toa. Kum­mas­sa­kin joen molem­min puo­lin oli­si Nelos­tiel­le eri­ta­so­liit­ty­mät. Mal­leis­sa on eroa­vai­suus muun

Kuivaniemen taajaman kohdalle on kaksi suunnitelmavaihtoehtoa, joista toisessa Kuivajoentien liittymä Nelostieltä poistuisi käytöstä. Kulku valtatien alitse olisi mahdollista.

Kui­va­nie­men taa­ja­man koh­dal­le on kak­si suun­ni­tel­ma­vaih­toeh­toa, jois­ta toi­ses­sa Kui­va­joen­tien liit­ty­mä Nelos­tiel­tä pois­tui­si käy­tös­tä. Kul­ku val­ta­tien alit­se oli­si mahdollista.

muas­sa rin­nak­kais­tie­yh­tey­des­sä. Toi­ses­sa pai­kal­lis­lii­ken­net­tä pal­ve­le­va rin­nak­kais­tie menee Sas­sin­tie­tä vesis­tö­sil­lan kaut­ta joen poh­jois­puo­lel­le. Toi­ses­sa vaih­toeh­dos­sa rin­nak­kais­tie kul­kee val­ta­tien rinnalla.

Molem­mis­sa mal­lis­sa Sel­jän­pe­rän liit­ty­mä val­ta­tiel­le kat­kais­tai­siin ja kul­ku­yh­teys Nelos­tiel­le oli­si rin­nak­kais­tien kaut­ta Olha­van taajamasta.

Myl­ly­kan­kaan koh­dal­le suun­ni­tel­mas­sa esi­te­tään eri­ta­so­liit­ty­mää. Nelos­tien lin­jaus­ta muu­tet­tai­siin nykyi­ses­tä hie­man idän suun­taan ja nykyis­tä tie­lin­jaus­ta hyö­dyn­net­täi­siin eri­ta­so­liit­ty­män ramppeina.

Kui­va­nie­men taa­ja­man koh­dal­le on kak­si vaih­toeh­toa. Ensim­mäi­ses­sä Nelos­tiel­tä oli­si eri­ta­so­liit­ty­mät Vii­na­mäen­tien ja Kirk­ko­tien koh­dal­ta. Täs­sä vaih­toeh­dos­sa Kui­va­joen­tien liit­ty­mä pois­tui­si. Liit­ty­mään tuli­si ris­teys­sil­ta, jol­loin kul­ku val­ta­tien ali oli­si edel­leen mahdollista.

Toi­ses­sa taa­ja­ma­vaih­toeh­dos­sa eri­ta­so­liit­ty­mät oli­si­vat Kirk­ko­tien ja Kui­va­joen­tien koh­dal­la ja Vii­na­mäen­tien liit­ty­mä poistuisi.

Molem­mis­sa vaih­toeh­dois­sa on esi­tet­ty rat­kai­sut rinnakkaisyhteyksille.

Suun­ni­tel­mia esi­tel­lyt Mika Tuo­mi­nen Des­tial­ta koros­ti, että kysees­sä ovat esi­suun­nit­te­lu­vai­heen ratkaisumallit.

– Nyt kan­nat­taa ottaa kan­taa ja antaa palau­tet­ta. Lop­pu­tu­los voi sit­ten olla kom­bi­naa­tio eri vaihtoehdoista.

Val­ta­tien rin­nak­kais­tie­yh­tey­det herät­ti­vät esit­te­ly­ti­lai­suu­des­sa kes­kus­te­lua. Puheen­vuo­rois­sa vaa­dit­tiin muun muas­sa, että koko Poh­jois-Iin ja Simon välil­le on saa­ta­va maan­tie­ta­soi­nen rin­nak­kais­tie. Päi­vi Hau­ta­nie­mi ei pois­sul­ke­nut mahdollisuutta.

– Näyt­tää sil­tä, että Väy­lä­vi­ras­to tulee anta­maan asias­ta uuden ohjeis­tuk­sen. Sen mukaan tavoi­te­ti­la oli­si, että jat­ku­va kes­ki­kais­tal­li­nen ohi­tus­kais­ta­tie vaa­tii maan­tie­ta­soi­sen rinnakkaistien.

Suun­ni­tel­mis­ta voi esit­tää mie­li­pi­tei­tä 26.5. saakka.

– Annet­tu­jen mie­li­pi­tei­den perus­teel­la läh­de­tään teke­mään jat­ko­suun­ni­tel­maa. Tavoit­tee­na on, että rat­kai­su­ja lyö­dään luk­koon samaan aikaan kaa­van kans­sa, Hau­ta­nie­mi sanoi.

Tie­jär­jes­te­ly­jen toteut­ta­mi­sai­ka­tau­lus­ta ei vie­lä ole tietoa.

– Nelos­tien kehit­tä­mi­ses­sä kii­reel­li­sin on ohi­tus­tie, jota ei sitä­kään ole vie­lä inves­toin­tioh­jel­mas­sa, Hau­ta­nie­mi sanoi.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.