Iin rata­sil­ta on sul­jet­tu kun­nos­tuk­sen vuoksi

Siltaremontin avustavia rakenteita asennettiin toukokuun aikana. Seututie 851 on sillan kohdalta suljettu ajoneuvoliikenteeltä elokuun viidenteen päivään saakka, mikäli työt sujuvat ongelmitta.Siltaremontin avustavia rakenteita asennettiin toukokuun aikana. Seututie 851 on sillan kohdalta suljettu ajoneuvoliikenteeltä elokuun viidenteen päivään saakka, mikäli työt sujuvat ongelmitta.

Iin ase­man yhdis­tet­ty maan­tie- ja rata­sil­ta sul­jet­tiin maa­nan­tai­na ajo­neu­vo­lii­ken­teel­tä. Sil­lan puu­ra­ken­tei­nen kan­si uusi­taan ja pääl­lys­te­tään. Lisäk­si töi­hin sisäl­tyy metal­li­ra­ken­tei­den pin­ta­kä­sit­te­lyä, ja kevyen lii­ken­teen väy­lil­le raken­ne­taan lisää kai­tei­ta. Sil­lan ala­vir­ran puo­lei­nen kevyen lii­ken­teen väy­lä on toi­min­nas­sa myös töi­den olles­sa käyn­nis­sä, ja juna­lii­ken­ne toi­mii nor­maa­lis­ti. Ajo­neu­vo­lii­ken­ne pää­see työ­maan ohi Virk­ku­lan­tien kaut­ta sekä Maa­lis­maan­tie­tä ja Raa­sa­kan pato­sil­taa käyt­täen. Kun­nos­tus­pro­jek­ti on Väy­lä­vi­ras­ton han­ke, jon­ka toteut­taa Des­tia Rail Oy.

Sil­ta­re­mon­tis­ta on ilmoi­tet­tu tien­var­sien kyl­teil­lä tou­ko­kuun alus­ta saak­ka ja kier­to­teil­le on opas­teet. Sil­tau­ra­kan työ­pääl­lik­kö Mika Tuo­ki­lan mukaan autoi­li­jat ovat­kin sisäis­tä­neet tie­don sil­lan sul­ke­mi­ses­ta var­sin hyvin, eikä sil­le ole enää täl­lä vii­kol­la yri­tet­ty ajaa. 

– Kun­nos­tus kes­tää noin kah­dek­san tai yhdek­sän viik­koa, ja sil­ta on tar­koi­tus ava­ta lii­ken­teel­le elo­kuun ensim­mäi­sen vii­kon lop­puun mennessä.

Iin rata­sil­ta on raken­net­tu vuon­na 1949 Lapin sodas­sa tuho­tun sil­lan tilal­le, ja se on yhdis­tet­ty maan­tie- ja rau­ta­tie­sil­ta, jon­ka suun­nit­te­li Tek­nil­li­sen kor­kea­kou­lun pro­fes­so­ri, tek­nii­kan toh­to­ri Ossian Han­ne­lius. Edel­li­sen ker­ran sil­taa on ajo­neu­vo­lii­ken­teen osal­ta kun­nos­tet­tu 1990-luvulla.