Iijoen mat­kai­lua kehi­te­tään aktiivisesti

Iijoen lumo -hankkeen projektipäällikkö Virpi Keräsen mukaan Iissä on paljon tahtoa kehittää alueen matkaillua ja yksi teemoista voisi olla kalastusmatkailu.Iijoen lumo -hankkeen projektipäällikkö Virpi Keräsen mukaan Iissä on paljon tahtoa kehittää alueen matkaillua ja yksi teemoista voisi olla kalastusmatkailu.

Iijoen lumo ‑han­ke päät­tyy kulu­van vuo­den loka­kuus­sa ja han­ke on eden­nyt niin hyvin, että rahoi­tus­ta tul­laan hake­maan jat­ko­hank­keel­le. Han­ke alkoi kevääl­lä 2022 ja pro­jek­ti­pääl­lik­kö Vir­pi Kerä­nen aloit­ti hank­kees­sa saman vuo­den elokuussa.

– Tär­ke­ää oli saa­da heti alu­een yri­tyk­sen ja toi­mi­jat sitou­tu­maan hank­kee­seen ja kas­vat­taa ver­kos­toa. Luot­ta­muk­sen raken­ta­mi­nen vaa­tii aikaa, Kerä­nen kertoi.

Syk­syl­lä 2022 työt alkoi­vat tutus­tu­mal­la alu­een toi­mi­joi­hin ja ver­kos­toi­tu­mal­la. Todet­tiin, että ver­kos­toi­tu­mi­sen myö­tä on löy­det­tä­vis­sä uusia raja­pin­to­ja ja inno­vaa­tioi­ta pal­ve­lui­den tuot­teis­ta­mi­seen ja kykyyn luo­da yksi­löl­li­siä mat­kai­lu­pa­ket­te­ja. Ver­kos­toi­tu­mi­sen myö­tä saa­tiin sel­vil­le, mihin asioi­hin osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen osal­ta hank­kees­sa on syy­tä kes­kit­tyä sekä mit­kä ovat kan­nat­ta­vim­mat tuot­teet sekä nii­den myyntikanavat.

Hank­keen tär­kein vai­he eli Iijoen mat­kai­lusel­vi­tys, joka sisäl­tää vision Iijoen mat­kai­lun kehit­tä­mi­ses­tä ja inves­toin­ti­tar­peis­ta, kar­toi­tuk­sen luon­to- ja kult­tuu­ri­mat­kai­lun kehit­tä­mis­toi­men­pi­teis­tä sekä stra­te­gian tavoit­teen saa­vut­ta­mi­ses­ta aloi­tet­tiin syk­syl­lä 2023. Sel­vi­tys­työn alus­sa kysyt­tiin alu­een yri­tys­ten, yhdis­tys­ten ja asuk­kai­den mie­li­pi­tei­tä muun muas­sa sii­tä, mik­si Iijoen mat­kai­lua tuli­si kehit­tää. Kyse­lyyn saa­tiin kol­mi­sen sataa vas­taus­ta. Hank­keen yksi tavoit­teis­ta on, että Iijoen alu­eel­la toi­mi­si aktii­vi­nen mat­kai­lu­toi­mi­joi­den ver­kos­to ja eri toi­mi­jat voi­si­vat teh­dä yhteis­tä kehit­tä­mis- ja mark­ki­noin­ti­työ­tä. Lisäk­si tar­koi­tuk­se­na on kehit­tää pai­kal­lis­ten mat­kai­lu­yrit­tä­jien pal­ve­lu­ja ja lisä­tä toi­mia­lal­le toi­meen­tu­lon mah­dol­li­suuk­sia. Yksi kes­kei­sin kysy­mys on, että mil­lai­sia toi­min­ta­mal­le­ja alu­eel­ta puut­tuu ja mikä on allu­een erottautusmistekijä.

Han­ke on suju­nut pro­jek­ti­pääl­li­kön mukaan hyvin ja hän onkin tyy­ty­väi­nen sii­hen, kuin­ka aktii­vi­ses­ti eten­kin Iin alu­een toi­mi­jat ovat läh­te­neet mukaan hank­kee­seen ja mat­kai­lun kehittämiseen.

– Olem­me saa­neet pal­jon aikaan ja uusia tuot­tei­ta aikai­sek­si muun muas­sa kalas­tus­mat­kai­lun puolelle.

Han­ke vara­si myös heti alku­tai­pa­leel­la visitiijoki.fi domai­nin, eli verk­ko­tun­nuk­sen. Sitä ei ole vie­lä otet­tu käyt­töön, mut­ta se mah­dol­lis­taa tule­vai­suu­des­sa alu­een toi­mi­joi­den vies­tin­nän ja mark­ki­noin­nin saman sateen­var­jon alta.

Han­ke saa­tiin kon­kreet­ti­ses­ti käyn­tiin vii­me vuo­den kevääl­lä, kun Ideas­ta tuot­teek­si — val­men­nus­pol­ku aloit­ti hank­keen kou­lu­tus­sar­jan. Val­men­nuk­ses­sa pereh­dyt­tiin mat­kai­lu­tuot­tei­den hin­noit­te­luun, myyn­tiin, mark­ki­noin­tiin ja tuot­teis­ta­mi­seen eli mat­kai­lun peh­mei­siin arvoihin.

– Inves­toin­te­ja ei teh­dä. Tär­kein­tä on raken­taa Iin mat­kai­lua koko­nai­suu­des­saan ja lisä­tä alu­een tun­net­ta­vuut­ta. Ei teh­dä hok­kus-pok­kus ‑tai­ko­ja, vaan luo­daan poh­jaa kes­tä­väl­le kehitykselle.

Alu­een ruoka‑, kalastus‑, kult­tuu­ri- ja akti­vi­teet­ti­mat­kai­lun toi­mi­joi­ta kokoon­tui työ­pa­joi­hin, jois­sa yhte­nä tee­ma­na oli yhtei­sen näky­vyy­den kas­vat­ta­mi­nen. Kevään aika­na jär­jes­tet­tiin myös tuo­te­kort­tis­par­rauk­sia, ja saa­tu­ja oppe­ja hyö­dyn­net­tiin myös Visit Fin­lan­din Data­Hu­bis­sa. Data­hub on tie­to­kan­ta, jon­ne suo­ma­lai­set mat­kai­lu­pal­ve­lui­ta tuot­ta­vat yri­tyk­set voi­vat tal­len­taa tie­to­ja yri­tyk­ses­tään ja tar­joa­mis­taan pal­ve­luis­ta ja tuotteista.

– Kävim­me läpi, mitä asioi­ta on hyvä ker­toa tuot­teis­ta ja sil­lä pyri­tään digi­taa­li­sen myyn­nin lisää­mi­seen. Jat­kos­sa tar­vit­sem­me dataa tie­dol­la joh­ta­mi­sen tuek­si, jot­ta voim­me osoit­taa digi­ka­na­vien hyö­dyn ja hyö­dyn­tää tie­toa päätöksenteossa.

Tam­mi­kuun 31. päi­vä­nä Iis­sä jär­jes­tet­tä­väs­sä työ­pa­jas­sa läh­de­tään kon­kreet­ti­ses­ti luo­maan toi­men­pi­deoh­jel­maa, jol­la vah­vis­te­taan koko Iijoen alu­een mat­kai­lua. Tilai­suus jär­jes­te­tään myös 1.2. Syötteellä.

– Mie­ti­tään yhteis­työn hyö­ty­jä, asiak­kuuk­sia ja mark­ki­noin­tia niin koti­maan kuin ulko­mai­den kan­nal­ta. Toi­men­pi­teet jär­jes­te­tään sit­ten kro­no­lo­gi­seen jär­jes­tyk­seen tär­key­den ja kii­reel­li­syy­den mukaan.

Pro­jek­ti­pääl­lik­kö ker­toi, että Iin alu­een yrit­tä­jät koke­vat Iin ole­van hel­pos­ti saa­vu­tet­ta­vis­sa, mut­ta yhden isom­man veto­nau­lan puu­tet­ta ja sitä, miten esi­mer­kik­si poh­joi­seen mat­kaa­vat saa­tai­siin pysäh­ty­mään Iis­sä on mietitty.

– Monet oulu­lai­set­kaan eivät tie­dä mitä mah­dol­li­suuk­sia Iis­sä on. Syöt­teel­lä on tun­tu­ri ja Tai­val­kos­ki kehit­tää vesis­tö­mat­kai­lua. Meil­tä­kin poten­ti­aa­lia kyl­lä löy­tyy. Jos Ii pro­fi­loi­tui­si esi­mer­kik­si kalas­tuk­seen, se voi­si toi­mia myös kan­sain­vä­li­sil­lä markkinoilla.

Hank­kees­sa on huo­mat­tu, että Iijoen var­rel­la on kaik­kea erä­maas­ta tun­tu­rei­hin ja vesis­töi­hin, joi­ta voi hyö­dyn­tää mat­kai­lun veto­voi­ma­te­ki­jöi­nä. Pai­kal­lis­ten mie­li­pi­teet on myös kuul­tu mas­sa­tu­ris­min suh­teen ja han­ket­ta vie­dään eteen­päin luon­toar­vo­ja kunnioittaen.

Iis­sä ei aiem­min ole ollut resurs­se­ja aktii­vi­seen mat­kai­lun kehit­tä­mi­seen, mut­ta Kerä­nen on sel­väs­ti huo­man­nut alu­een yrit­tä­jien aktivoitumisen.

– Aluet­ta halu­taan sel­väs­ti kehit­tää ja tah­to­ti­laa löy­tyy. Nyt on vie­ty mat­kai­lua mää­rä­tie­toi­ses­ti eteen­päin. Meil­lä on pal­jon ideoi­ta kerät­ty­nä, mut­ta tar­vit­sem­me alu­eel­le lisää yri­tyk­siä. Yhteis­työ alu­een toi­mi­joi­den kans­sa, Poh­jo­lan Ren­gas­tie ja Oulu2026 voi­vat ava­ta uusia ovia meil­le jokaiselle.

Hank­keen on rahoit­ta­nut Euroo­pan maa­seu­tu­ra­has­to ja tar­koi­tus on teh­dä jat­ko­han­ke­ha­ke­mus ja hakea sil­le rahoi­tus­ta. Iijoen lumo ‑han­ke on toi­mi­nut akti­voin­ti­hank­kee­na ja mah­dol­li­sen jat­ko­hank­keen oli­si tar­koi­tus jat­kaa hyvin aloi­tet­tua työ­tä. Han­ke­ha­ke­muk­sien teke­mi­seen ja käsit­te­lyyn menee aikaa, joten tar­koi­tuk­se­na oli­si aloit­taa hake­muk­sen teke­mi­nen hyvis­sä ajoin.

– Toi­vot­ta­vas­ti yhteis­työ mat­kai­lu­toi­mi­joi­den välil­lä saa jatkoa.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.