Kii­min­ki­jo­ki­suis­ton rajoi­tuk­set puhuttavat

Kiiminkijokisuisto on suosittu talviliikuntapaikka Haukiputaalla kuten myös edustan merialue. Keskustelua herättää mahtuvatko kaikki harrastamaan sulassa sovussa ja missä saa kulkea.Kiiminkijokisuisto on suosittu talviliikuntapaikka Haukiputaalla kuten myös edustan merialue. Keskustelua herättää mahtuvatko kaikki harrastamaan sulassa sovussa ja missä saa kulkea.

Kii­min­ki­joen suis­toon Hau­ki­pu­taal­le ilmes­tyi pari viik­koa sit­ten maas­to­lii­ken­ne­ra­joi­tus­kyl­tit, jot­ka perus­tu­vat 26 vuot­ta sit­ten ympä­ris­tö­kes­kuk­sen (nykyi­sin ELY) teke­mään pää­tök­seen. Kiel­los­sa rajoi­te­taan moot­to­ria­jo­neu­voil­la ajoa jää­alu­eel­la välil­lä Ala­ka­ri (Ukon­kai­vos) — Kur­tin­hau­ta — Hal­ko­ka­ri. Kiel­to kos­kee kaik­kia mui­ta moot­to­ria­jo­neu­vo­ja pait­si moot­to­ri­kelk­ko­ja, joil­la saa ajaa joen kes­kel­le mer­kat­tua uraa. Lisäk­si rajoi­tuk­ses­sa lin­ja­taan sal­li­tut liit­ty­mät kelkkauralle.

Kiel­to on herät­tä­nyt pai­kal­li­sis­sa ihme­tys­tä, miten ja mik­si kiel­to on nyt kai­vet­tu esil­le. Kysei­nen van­ha pää­tös on voi­mas­sa edelleen.

Muu­tok­sen­ha­ku on mah­dol­lis­ta jos sii­hen näh­dään tar­vet­ta. Hake­muk­sen voi teh­dä ELY-kes­kuk­seen, ker­too ympä­ris­tö­la­ki­mies Soi­le Vete­läi­nen ELY-keskuksesta.

– Tie­toa perus­teis­ta ja sisäl­tö­vaa­ti­muk­sis­ta kos­ke­vis­ta sään­nök­sis­tä löy­tyy maas­to­lii­ken­ne­lais­ta ja ‑ase­tuk­ses­ta. Muu­tos­ta voi hakea esi­mer­kik­si Oulun kau­pun­ki, yksi­tyi­nen hen­ki­lö tai jokin yhtei­sö. Pro­ses­si kes­tää useam­man kuu­kau­den kuu­le­mi­si­neen ja kuu­lu­tuk­si­neen. Asias­sa peri­tään haki­jal­ta mak­su; myön­tei­nen pää­tös mak­saa 570 euroa ja kiel­tei­nen pää­tös 285 euroa.

Vete­läi­sen mukaan täl­le tal­vel­le ei enää ehdi teh­dä muu­tos­pää­tös­tä siten, että se ehti­si tul­la voi­maan näil­le lumille.

Hau­ki­pu­taal­la on suun­ni­tel­mis­sa jär­jes­tää kevään mit­taan Met­sä­hal­li­tuk­sen ja pai­kal­li­sia toi­mi­joi­ta kokoa­va ulkoil­ma­ti­lai­suus Iso-Mie­hik­kään saa­ren kehit­tä­mi­sen tii­moil­ta. Herän­nyt on aja­tus, että täl­löin voi­si olla myös tilai­suus kes­kus­tel­la poru­kal­la joki­suis­ton tilanteesta.

Rajoi­tus­ten on todet­tu sel­keyt­tä­vän peli­sään­tö­jä jääl­lä liik­ku­mi­seen, mut­ta arvos­te­lua herät­tää ovat­ko mää­räyk­set van­hen­tu­neet ja vas­taa­vat­ko ne nykyi­siä tar­pei­ta ja toi­vei­ta. Esi­mer­kik­si mön­ki­jöi­den suo­sio on lisään­ty­nyt ja niil­lä saa ajaa tiel­lä, mut­ta kiel­lon mukaan ei kysei­sel­lä jää­alu­eel­la. Mön­ki­jöil­lä aja­mi­nen esi­mer­kik­si mer­ka­tun kelk­kau­ran vie­res­sä edel­lyt­täi­si uut­ta lupaa ELY:ltä.

Lisäk­si ihmet­te­lyä herät­tää, ettei kelk­kau­ral­le joen kes­kel­le sai­si liit­tyä omal­ta pihal­ta tai muus­ta sopi­vas­ta koh­das­ta, jos se ei aiheu­ta hait­taa. Sal­li­taan­ko maa­lais­jär­jen käyt­tö? Onko perus­tel­tua, että kelk­ka pitäi­si rou­da­ta autol­la ja per­kär­ryl­lä jon­ne­kin kart­taan mer­ki­tyn liit­ty­män varteen?

Maas­to­lii­ken­ne­lain mukaan kelk­kau­ral­le voi liit­tyä jää­peit­tei­sel­lä vesia­lu­eel­la omas­ta pihas­ta, jos kysei­nen alue ei ole ympä­ris­tö­kes­kuk­sen rajaa­maa aluet­ta. Soi­le Vete­läi­nen ELY:stä kui­ten­kin vah­vis­taa, että kysei­nen suis­toa­lue on koko­nai­suu­des­saan kiel­toa­luet­ta lukuun otta­mat­ta pää­tök­ses­sä ja sen kar­tas­sa todet­tua moot­to­ri­kelk­kau­raa ja sil­le osoi­tet­tu­ja liit­ty­mä­koh­tia. Ural­le saa siis pää­tök­sen mukaan liit­tyä vain osoi­tet­tu­jen liit­ty­mien kautta.

Ran­ta­poh­jas­sa 18.2. jul­kais­tun rajoi­tuk­sia kos­ke­van jutun jäl­keen aihees­ta on kes­kus­tel­tu turuil­la ja toreil­la sekä eri foorumeilla.

Toi­mi­tuk­seen yhtey­des­sä ollut hau­ki­pu­taa­lai­nen kelk­kai­li­ja toteaa:

– Tun­tuu hyvin omi­tui­sel­le, että yhtäk­kiä täl­lai­nen vuo­si­kausia sit­ten teh­ty ohje nos­te­taan esil­le. Aiem­min hyväs­sä hen­ges­sä toi­sia ja ympä­ris­töä kun­niot­taen tämä pie­ni kyläyh­tei­sö on tul­lut toi­meen sulas­sa sovus­sa, mut­ta nyt tulee tun­ne, että jos­tain syys­tä tätä halu­taan ravis­tel­la rik­ki ja tar­peet­to­mas­ti, hän kri­ti­soi ja kysyy:

– Eikö täl­lai­nen rajoi­tus­toi­mi vähen­nä alu­een kiin­nos­ta­vuut­ta asu­mis- ja mat­kai­lu­mie­les­sä? Ennen­kaik­kea se vai­kut­taa nega­tii­vi­ses­ti nykyi­sen väes­tön vir­kis­tys­mah­dol­li­suuk­siin, jot­ka tähän saak­ka ovat olleet erin­omai­set ja mah­dol­lis­ta­neet lähia­luei­den vir­kis­tys­käy­tön sekä pidem­pien­kin mat­ko­jen hoi­ta­mi­sen muil­la kei­noin kuin autoillen.

Mie­li­pi­tei­tä on esi­tet­ty myös eri laji­har­ras­ta­jien suvait­se­vai­suu­des­ta toi­sia koh­taan. Har­vaan asu­tul­la alu­eel­la ja laa­jois­sa maas­tois­sa luu­li­si tilaa löy­ty­vän kaikille.

Hiih­tä­jät ovat syys­tä pahoil­laan, jos latu­ja por­ka­taan. Vaih­te­le­vis­sa keleis­sä kel­kan­jäl­jet ovat jos­kus kui­ten­kin tar­peen ja mah­dol­lis­ta­vat maas­tos­sa kul­ke­mis­ta muil­le. Vapaa­eh­toi­set latu­jen ja kelk­kau­rien teki­jät saa­vat ansait­tua kii­tos­ta aktii­vi­suu­des­ta. Huol­ta herät­tää miten kai­ken­lai­set sään­nöt kye­tään omak­su­maan ja miten tie­toa ja valis­tus­ta tur­val­li­ses­ta aja­mi­ses­ta ja kaa­su­kah­van löy­sää­mi­ses­tä saa­tai­siin peril­le myös nuorille.

Koro­na-aika on lisän­nyt innos­tus­ta luon­nos­sa liik­ku­mi­seen ja sii­hen on hyvät puit­teet ja olo­suh­teet. Edes­sä on toden­nä­köi­ses­ti vie­lä pit­kä tal­vi­lii­kun­ta­kausi – monen onnek­si. Pää­sään­töi­ses­ti kaik­ki sujuu­kin hyväs­sä fii­lik­ses­sä ja yhteis­hen­ges­sä. Lie­kö kui­ten­kin pit­käl­lä pak­kas­kau­del­la ja koro­nan tuo­mal­la epä­var­muu­del­la pin­naa kiris­tä­vä vai­ku­tus, kun Ran­ta­poh­jan alu­eel­la­kin kuu­luu koe­tun “latu­rai­voa”, jos­sa hitaam­mat ladul­la meni­jät tai las­ten kans­sa liik­keel­lä olleet ovat saa­neet kuul­la ole­van­sa haittona.

– Eikö ole pel­käs­tään hie­noa, että lap­set ja van­hem­mat liik­ku­vat yhdes­sä ja lap­set saa­vat kokea lii­kun­nan iloa jo pie­nes­tä pitäen, ihmet­te­lee asias­ta kuul­lut yksi pai­kal­li­nen aktiiviliikkuja.