Hau­ki­pu­das­ta teh­dään tun­ne­tuk­si uudel­la brändillä

“Hau­ki­pu­das – Paras pala Oulua” on Hau­ki­pu­taan uusi slo­gan eli tun­nus­lause, jol­la Hau­ki­pu­das­ta teh­dään tun­ne­tuk­si. Hau­ki­pu­das on saa­nut myös uuden logon. Lisäk­si Hau­ki­pu­taas­ta tie­toa kokoa­va uusi verk­ko­si­vu jul­kais­taan piakkoin.

Hau­ki­pu­taan Yrit­tä­jät ryh­tyi brän­dää­män eli tuo­maan näky­väm­min esil­le Hau­ki­pu­das­ta, Ouluun kuu­lu­vaa poh­jois­ta kau­pun­gin­osaa. Tie­toi­suut­ta halu­taan lisä­tä alu­eel­la toi­mi­vis­ta, moni­puo­li­ses­ti pal­ve­lu­ja tar­joa­vis­ta yri­tyk­sis­tä, tapah­tu­mis­ta ja luon­non­lä­hei­ses­tä asui­nym­pä­ris­tös­tä. Tie­toa halu­taan välit­tää niin oman alu­een kuin kau­em­pa­na asu­vil­le asuk­kail­le sekä matkailijoille.

Hau­ki­pu­taan brän­diä on ollut luo­mas­sa toi­mek­si saa­nee­na Digi- ja mai­nos­toi­mis­to höy­ry yhdes­sä yrit­tä­jien ja sidos­ryh­mien kans­sa. Vir­pi Vai­nio ja Sini Lii­ka­nen mai­nos­toi­mis­tos­ta oli­vat esit­te­le­mäs­sä uut­ta logoa, slo­ga­nia ja brän­di­kä­si­kir­jaa Hau­ki­pu­taan Yrit­tä­jien aamu­kah­vi­ti­lai­suu­des­sa torstaina.

Sydä­mel­lä varus­te­tun Hau­ki­pu­das-logon tun­nus on tyy­li­tel­ty H‑kirjaimen muo­toi­nen pala­pe­lin pala, joka perus­tuu slo­ga­niin: Hau­ki­pu­das – Paras pala Oulua. Sen sano­ma­na on myös: Löy­dä elä­mä­si puut­tu­va pala­nen Put­taal­ta. Brän­di­kä­si­kir­jas­sa lan­see­rat­tui­hin, käyt­töön tar­koi­tet­tui­hin logoi­hin on poi­mit­tu värit ja sävyt Hau­ki­pu­taan kun­ta­vaa­ku­nas­ta ja luonnosta.

Hau­ki­pu­taan ima­goa ja visio­ta poh­dit­tiin yhteis­pa­la­ve­reis­sa brän­däys­työn ede­tes­sä. Mui­ta esil­le nous­sei­ta slo­ga­nei­ta oli­vat: Put­taal­la on help­po olla. Put­taas­sa on poten­ti­aa­lia. Put­taal­la pan­naan paremmaksi.

– Hau­ki­pu­das koe­taan hel­mek­si Oulun kyl­jes­sä, sum­ma­si Vir­pi Vainio.

Hau­ki­pu­das koe­taan vir­keä­nä, elin­voi­mai­se­na, kehit­ty­vä­nä ja laa­je­ne­va­na alu­ee­na, joka sijait­see hyvien lii­ken­neyh­teyk­sien var­rel­la. Pal­ve­lui­ta on tar­jol­la moni­puo­li­ses­ti. Luon­non­lä­hei­nen ja ainut­laa­tui­nen asui­nym­pä­ris­tö on poten­ti­aa­li­nen ja tur­val­li­nen paik­ka asua, yrit­tää ja har­ras­taa. Ihmi­set ovat ahke­ria, hyvän­tuu­li­sia ja sym­paat­ti­sia ja hyväl­lä taval­la jää­rä­päi­siä – siten, että kat­se on suun­nat­tu eteen päin.

Hau­ki­pu­taan Yrit­tä­jien puheen­joh­ta­ja Sep­po Pek­ka­la ja sih­tee­ri Jon­na Kur­vi­nen ker­toi­vat ole­van­sa tyy­ty­väi­siä brän­däyk­seen: saa­tiin, mitä tilat­tiin. Verk­ko­si­vus­to jul­kais­taan lähiai­koi­na. Brän­däys ja ulos­tu­lo ei ole het­kel­li­nen tem­paus, vaan jatkuva.

Hau­ki­pu­das-sivus­tol­le verk­koon koo­taan tie­toa pai­kal­li­sis­ta yri­tyk­sis­tä yhteys­tie­toi­neen, ajan­koh­tai­sis­ta tapah­tu­ma­tie­toa, valo­ku­via ja infoa myös yrit­tä­jä­jär­jes­tön ja Busi­nes­sOu­lun kam­pan­jois­ta ja palveluista.

Yrit­tä­jien kom­men­teis­sa toi­vot­tiin, että sivul­la huo­mioi­daan koko Hau­ki­pu­taan laa­ja alue kyli­neen. Yri­tys­ten yhteys­tie­dot toi­vo­taan löy­ty­vän hel­pos­ti. Sivus­toa on tär­ke­ää pitää ajan tasalla.

Hau­ki­pu­taan brän­däyk­seen yrit­tä­jäyh­dis­tys oli bud­je­toi­nut 10 000 euroa. Jat­kos­sa verk­ko­si­vun yllä­pi­dos­ta ja päi­vit­tä­mi­ses­tä vas­taa yrit­tä­jäyh­dis­tys. Sep­po Pek­ka­la ker­toi mie­tin­näs­sä ole­van, voi­daan­ko teh­tä­vään osal­lis­taa myös esi­mer­kik­si opiskelijoita.

Hau­ki­pu­das-logoa yri­tyk­set ja toi­mi­jat voi­vat käyt­tää pai­kal­li­se­na tun­nuk­se­na eri yhteyk­sis­sä kuten mai­non­nas­sa ja jul­kai­suis­sa. Tun­nus­ta voi­daan jat­kos­sa myös tuot­teis­taa, poh­ti­vat Pek­ka­la ja Kurvinen.

Hau­ki­pu­taan yrit­tä­jäyh­dis­tyk­sen Jon­na Kur­vi­nen ja Sep­po Pek­ka­la ovat tyy­ty­väi­siä Hau­ki­pu­taan uuteen brändiin.