Vauh­din hur­maa ja kes­tä­vää kehitystä

Kisoissa riitti jännittävää seurattavaa.Kisoissa riitti jännittävää seurattavaa.

Suo­ma­lai­set miel­tä­vät usein kan­sal­li­sur­hei­lu­la­jeik­sem­me hiih­don, jää­kie­kon ja kei­hään­hei­ton. Sitä tus­kin voi kukaan kiis­tää, että myös moot­to­riur­hei­lul­la on maas­sam­me aivan eri­tyi­nen ase­ma. Sii­tä saa­tiin elä­vä todis­te lau­an­tai­na 20. elo­kuu­ta, kun tuhan­net ihmi­set kerään­tyi­vät OuluZo­nen moot­to­ri­ra­dal­le seu­raa­maan Ral­lic­ros­sin SM-osakilpailua.

Yli­kii­min­gin Arka­lan kyläs­sä sijait­se­va OuluZo­ne sai alkun­sa, kun van­hal­le Iina­tin moot­to­ri­ra­dal­le piti löy­tää Oulun seu­dul­ta kor­vaa­ja. Rata huol­toa­luei­neen val­mis­tui vuon­na 2013.

Nykyi­sin OuluZo­ne on pal­jon muu­ta­kin kuin vain moot­to­ri­ra­ta. OuluZo­nen yllä­pi­dos­ta ja kehi­tyk­ses­tä vas­taa­va yrit­tä­jä Jar­mo Pek­ka­la kuvaa­kin tapah­tu­ma-aluet­ta ennem­min moni­toi­mi­kes­kuk­sek­si. Käyt­tä­jiä ovat niin yri­tyk­set kuin yliopistot.

– Muun muas­sa Nokia kehit­tää tääl­lä 5G-tek­no­lo­gi­aa. Oulun yli­opis­to tes­taa dro­ne-len­nok­ke­ja. Ensi vii­kol­la OSAO:n maan­ra­ken­nus­lin­ja tulee teke­mään har­joi­tus­töi­tä, Pek­ka­la luettelee.

Vaik­ka Lakeu­den Urhei­luau­toi­lun jär­jes­tä­mä Ral­lic­ros­sin SM-osa­kil­pai­lu onkin OuluZo­nen suu­rin moot­to­riur­hei­lu­ta­pah­tu­ma, löy­tyy sil­le kävi­jä­mää­ris­sä kat­sot­tu­na kai­ken­kar­vais­ta haastajaa.

– Kevääl­lä meil­lä oli koi­ra­näyt­te­ly, jos­sa oli kak­si tuhat­ta koi­raa”, Pek­ka­la havainnollistaa.

Ral­lic­ross on kii­vas­tah­ti­nen ja ylei­söys­tä­väl­li­nen moot­to­riur­hei­lun muo­to. Perin­tei­ses­tä etap­pi­ral­lis­ta poi­ke­ten ral­lic­ros­sis­sa kisa­taan sul­je­tuil­la moot­to­ri­ra­doil­la toi­sia kul­jet­ta­jia, ei kel­loa vas­taan. Kisat ovat lyhyi­tä, muu­ta­man kier­rok­sen sprint­te­jä, jois­ta par­haat ete­ne­vät seu­raa­val­le kier­rok­sel­le. Lukui­sat auto­luo­kat ja het­ki­nen ryt­mi pitä­vät huo­len sii­tä, että radal­la tapah­tuu koko ajan. Viih­dear­vo pysyy kor­keal­la, vaik­ka lajis­ta ei muu­ten peril­lä olisikaan.

Lau­an­tai­nen SM-osa­kil­pai­lu tar­jo­si kat­so­jil­le elä­myk­siä koko rahan edes­tä. Moot­to­riur­hei­lun seu­raa­mi­nen pai­kan­pääl­lä on jotain, mitä ei voi täy­sin kokea tele­vi­sion väli­tyk­sel­lä. Vauh­din­tun­tu ja kil­van­ajon inten­sii­vi­syys kon­kre­ti­soi­tu­vat toden­teol­la vain omin sil­min näh­ty­nä. Moot­to­rien voi­ma tun­tuu kir­jai­mel­li­ses­ti luis­sa ja yti­mis­sä, eikä jyri­näl­le vedä ver­to­ja kuin vii­me päi­vien ukko­set. Suo­men lop­pu­ke­säl­le poik­keuk­sel­li­sen upea sää kruu­na­si hie­non iltapäivän.

Moot­to­riur­hei­lu miel­le­tään usein edel­leen ympä­ris­töl­le hai­tal­li­sek­si. OuluZo­nel­la ben­sii­nin kat­ku ei kui­ten­kaan nenäs­sä tun­tu­nut. Autour­hei­lun Kes­kus­lii­ton hal­li­tuk­ses­sa­kin istu­va Jar­mo Pek­ka­la huo­maut­taa, että myös Suo­men ral­lic­ros­sis­sa on siir­ryt­ty ral­lin MM-sar­jan tapaan säh­kö­ben­sii­niin. Vedys­tä val­mis­te­tul­la polt­toai­neel­la ei ole lain­kaan hii­li­diok­si­pääs­tö­jä. Moot­to­riur­hei­lun jat­ku­va moit­ti­mi­nen ihme­tyt­tää muu­ten­kin yrittäjää.

– Enpä ole näh­nyt, että täs­tä oli­si tal­vi­sin Rukal­le hiih­täen poruk­kaa men­nyt, Pek­ka­la napauttaa.

Ympä­ris­töys­tä­väl­li­syys on tär­keä osa OuluZo­nen toi­min­ta­mal­lia. Pek­ka­la ker­too, että koko alu­een pääs­töt kom­pen­soi­daan koko­naan istut­ta­mal­la pui­ta. Tai­val­kos­kel­le on istu­tet­tu OuluZo­nen toi­mes­ta yhteen­sä 137 puuta.

– Lisäk­si istu­tim­me per­jan­tai­aa­mu­na kym­me­nen puu­ta rata-alu­eel­le, joil­la puo­les­taan kom­pen­soi­daan tämän tapah­tu­man pääs­töt. Olem­me sitou­tu­neet hoi­ta­maan nii­tä seu­raa­vat 50 vuot­ta, Pek­ka­la kertoo.

Tutus­tu Ran­ta­poh­jan tilaus­tar­jouk­siin täs­tä.