Luon­non­va­ra­kes­kus sel­vit­tää Suo­men ensim­mäi­sen ohjausai­dan toimivuutta

Akustinen kalamerkki sijoitetaan lohen vaelluspoikasten vatsaonteloon, minkä jälkeen kalojen annetaan toipua sumpuissa seuraavaan päivään ennen niiden vapautusta Iijokeen. Kuva: Pauliina Louhi, Luke.Akustinen kalamerkki sijoitetaan lohen vaelluspoikasten vatsaonteloon, minkä jälkeen kalojen annetaan toipua sumpuissa seuraavaan päivään ennen niiden vapautusta Iijokeen. Kuva: Pauliina Louhi, Luke.

Luon­non­va­ra­kes­kus (Luke) tut­kii lohen vael­lus­poi­kas­ten ohjaa­mi­seen tar­koi­te­tun kel­lu­van ohjausai­dan toi­mi­vuut­ta Iijoen Haa­pa­kos­ken vesi­voi­ma­lai­tok­sen ylä­ka­na­vas­sa kesä­kuus­sa. Haa­pa­kos­kel­le vii­me kesä­nä asen­net­tu noin 180 met­riä pit­kä teräk­si­nen ohjausai­ta on ensim­mäi­nen Suo­mes­sa kysei­seen tar­koi­tuk­seen asen­net­tu raken­ne. – Kel­lu­van ohjaus­ra­ken­teen tavoit­tee­na on saa­da ohjat­tua vael­lus­poi­ka­set nopeas­ti voi­ma­lai­tok­sen ala­puo­lel­le joh­ta­val­le tur­val­li­sel­le rei­til­le. Tyy­pil­li­ses­ti pato­ra­ken­teet hidas­ta­vat tai jopa kat­kai­se­vat vael­lus­poi­kas­ten mat­kan merelle.… 

Vain Tilaa­jil­le

Haluai­sit­ko jat­kaa lukemista?

Kir­jau­du sisään tai tee tilaus