Kuusa­mon­tie­tä on aika kehittää

Jää­lin moni­toi­mi­ta­los­sa jär­jes­te­tään tänään tilai­suus, jol­la on mer­ki­tys­tä Jää­lin, Kii­min­gin, Yli­kii­min­gin ja mik­sei myös Yli-Iin­kin asuk­kail­le. Ja toki Kuusa­mon­tien lii­ken­nöin­nin paran­ta­mi­nen välil­lä Kor­ven­ky­lä-Kii­min­ki on tär­ke­ää myös Koil­lis­maal­le suun­tau­tu­val­le ja siel­tä Ouluun tule­val­le liikenteelle.

Moni­toi­mi­ta­los­sa esi­tel­lään Kuusa­mon­tien kehit­tä­mis­suun­ni­tel­mia YVA-menet­te­lyn (ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­ti) mer­keis­sä. Suun­ni­tel­mis­ta on mah­dol­lis­ta jät­tää mie­li­pi­de 19.4. saakka.

ELY-kes­kus ker­too tilai­suu­des­sa perä­ti nel­jäs­tä eri vaih­toeh­dos­ta lii­ken­teen suju­vuu­den ja tur­val­li­suu­den paran­ta­mi­sek­si tie­o­suu­del­la. Esil­lä on kevyen remon­toin­nin vaih­toeh­to, mut­ta myös myös vaih­toeh­to­ja, joil­la tilan­net­ta kor­jat­tai­siin kun­nol­la tule­vai­suut­ta aja­tel­len. Yksi Kuusa­mon­tien ongel­mis­ta välil­lä Kor­ven­ky­lä-Kii­min­ki on se, että tie­o­suus on pait­si val­ta­väy­lä Koil­lis­maan suun­taan myös pai­kal­lis­tie alu­een asukkaille.

Tie­o­suu­den paran­ta­mi­sel­la on mer­ki­tys­tä lii­ken­teen suju­vuu­den ja tur­val­li­suu­den lisäk­si myös alu­een elin­voi­mal­le. Jää­lin ja Kii­min­gin ja mik­sei myös Yli­kii­min­gin alu­eet kiin­nos­tai­si­vat raken­ta­jia nykyis­tä parem­min, jos ruuh­kau­tu­vas­ta ja hitaas­ta lii­ken­tees­tä pääs­tään eroon.

Kuusa­mon­tie­tä paran­net­tiin neli­kais­tai­sek­si välil­lä Hint­ta-Kor­ven­ky­lä vuon­na 2008. ELY-kes­kus teet­ti vuon­na 2014 rapor­tin tien paran­ta­mi­sen vai­ku­tuk­sis­ta. Rapor­tin mukaan vai­ku­tuk­set näkyi­vät erit­täin sel­väs­ti lii­ken­teen suju­vuu­den paran­tu­mi­se­na. Esi­mer­kik­si ruuh­ka­lii­ken­teen aikai­set mat­ka-ajat puto­si­vat tie­o­suu­del­la puo­leen. Myös lii­ken­ne­tur­val­li­suus para­ni ja melu­hai­tat vähe­ni­vät melusuo­jaus­ten myötä.

Vuo­den 2008 tie­re­mont­tia oli rahoit­ta­mas­sa myös Oulun kau­pun­ki siten, että se myön­si val­tiol­le lai­naa remon­tin toteut­ta­mis­ta var­ten. Tie­re­mont­ti tuli mak­sa­maan noin 29 mil­joo­naa euroa. Seu­ran­ta­ra­por­tis­sa tode­taan, että paran­ta­mis­hank­keen yhteis­kun­ta­ta­lou­del­li­nen kan­nat­ta­vuus vii­den vuo­den seu­ran­nan perus­teel­la on edel­leen­kin hyvä, vaik­ka lii­ken­ne­mää­rien kas­vu oli ennus­tet­tua pienempää.

Onkin hyvä, että ongel­mal­li­sen tie­o­suu­den paran­ta­mis­ta välil­lä Kor­ven­ky­lä-Kii­min­ki on ryh­dyt­ty edis­tä­mään vähin­tään­kin suun­nit­te­lul­la. Jot­ta han­ke ei jäi­si teke­mis­tä vail­le val­miik­si, tar­vi­taan sii­hen myös val­tion rahoitusta.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.