Iin ohi­tus­tie, hyvä vai paha?

“Yös­sä kylät läpi jyrään, mel­kein nolot­taa”, ker­too rek­ka­kus­ki van­has­sa kään­nös­hi­tis­sä Hyvää huo­men­ta Suo­mi. Juha Vai­nion sanoi­tuk­ses­sa aihee­na on rekan ja kul­jet­ta­jan mat­ka läpi Suo­men. Sanoi­tus on vuo­del­ta 1976, jol­loin nelos­tie kul­ki vie­lä läpi monien kau­pun­kien ja pie­nem­pien taa­ja­mien. Oman muis­ti­ni mukaan eri­tyi­sen tus­kas­tut­ta­vaa oli ajaa läpi Jyväs­ky­län, mut­ta kyl­lä lii­ken­ne jyrä­si läpi Oulun­kin. Hidas­ta oli ajaa myös läpi Haukiputaan.

Ran­ta­poh­jan mie­li­pi­de­pals­tal­la on näky­nyt vii­me aikoi­na se, että Iin ohi­tus­tie­a­sia on nouse­mas­sa kun­nas­sa aktii­vi­seen kes­kus­te­luun. Väy­lä­vi­ras­ton vii­me mar­ras­kuun lopus­sa päi­vi­te­tys­sä suun­nit­te­lun han­ke­kor­tis­sa ohi­kul­ku­tie on mer­kit­ty kul­ke­maan Iin taa­ja­man itä­puo­lel­la noin 17 kilo­met­rin mat­kal­la. Ohi­kul­ku­ties­tä on laa­dit­tu alue­va­raus­suun­ni­tel­ma jo vuon­na 2011.

Väy­lä­vi­ras­ton perus­teet Iin ohi­tus­tien raken­ta­mi­sel­le ovat eri­tyi­ses­ti lii­ken­teen suju­vuus, tur­val­li­suus ja mat­ka-aiko­jen ennus­tet­ta­vuu­den para­ne­mi­nen. Hank­keen kus­tan­nusen­nus­te on pit­käl­ti tois­ta­sa­taa mil­joo­naa euroa.

Jos nelos­tien paik­ka Iis­sä siir­tyy, on sil­lä väis­tä­mät­tä suu­ria vai­ku­tuk­sia iiläis­ten elä­mään. Nii­tä on hyviä ja huo­no­ja. Hau­ki­pu­taal­la näkee yhä, kuin­ka kun­ta ja eten­kin sen pal­ve­lue­lin­kei­not oli­vat aset­tu­neet sijoil­leen taa­ja­man läpi kul­ke­van nelos­tien lii­ken­teen ehdoil­la. Kun ohi­tus­tie aikoi­naan val­mis­tui, se vähen­si var­mas­ti asiak­kait­ten mää­rää eri yri­tyk­sis­sä. Toi­saal­ta, kun kai­kes­sa ei enää tar­vin­nut miet­tiä raken­ta­mis­ta ja muu­ta toi­min­taa nelos­tien lii­ken­teen ehdoil­la, antoi se uusia mah­dol­li­suuk­sia alu­een suun­nit­te­luun. Nelos­tien lii­ken­ne­mää­rä on kas­va­nut niin suu­rek­si, että oli­si vai­kea kuvi­tel­la sen enää jyrää­vän läpi Hau­ki­pu­taan taajaman.

Myös Iis­sä näkee, kuin­ka moni asia on jou­dut­tu suun­nit­te­le­maan nelos­tien ehdoil­la. Nyt kun ohi­tus­tien suun­nit­te­lu on näh­tä­väs­ti akti­voi­tu­mas­sa, riit­tää­kin Iis­sä poh­dit­ta­vaa hank­keen hyö­dyis­tä ja hai­tois­ta. Onko kehi­tys­tä syy­tä yrit­tää jar­rut­taa ja mil­lai­set mah­dol­li­suu­det sii­hen oikeas­ti on. Vai onko ohi­tus­ties­sä näh­tä­vis­sä mah­dol­li­suuk­sia, joi­ta on syy­tä läh­teä edistämään.