Sano­ma­leh­det tavoit­ta­vat jok­seen­kin kaik­ki suomalaiset

Ensimmäinen Rantapohja ilmestyi syksyllä 1969. Digitaalisena näköislehtenä Rantapohja on ollut tilattavissa jo vuodesta 2009. Ensimmäinen Rantapohja on vapaasti luettavissa osoitteessa www.rantapohja.fiEnsimmäinen Rantapohja ilmestyi syksyllä 1969. Digitaalisena näköislehtenä Rantapohja on ollut tilattavissa jo vuodesta 2009. Ensimmäinen Rantapohja on vapaasti luettavissa osoitteessa www.rantapohja.fi

Kan­sal­li­sen Media­tut­ki­muk­sen 2023 mit­tauk­sen mukaan 96 pro­sent­tia 15 vuot­ta täyt­tä­neis­tä suo­ma­lai­sis­ta lukee sano­ma­leh­tiä. Luku­mää­rä­nä tämä tar­koit­taa yli 4,1 mil­joo­naa ihmistä.

Sano­ma­leh­tien luke­mi­nen on hyvin tas­a­puo­lis­ta: sano­ma­leh­det tavoit­ta­vat eri ikäi­sis­tä 15 vuot­ta täyt­tä­neis­tä suo­ma­lai­sis­ta 91–97 pro­sent­tia, eri ammat­ti­ryh­mis­sä työs­ken­te­le­vis­tä 91–99 pro­sent­tia ja eri tuloi­sis­ta koti­ta­louk­sis­ta 94–98 prosenttia.

Sano­ma­leh­ti­si­säl­tö­jä lukee digi­taa­li­se­na 88 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta. Ylei­sin­tä digi­lu­ke­mi­nen on 35–44-vuotiaiden ikä­ryh­mäs­sä, 95 pro­sent­tia. Vähi­ten sano­ma­leh­tien digi­taa­li­sia kana­via käyt­tä­vät 65 vuot­ta täyt­tä­neet, jos­kin heis­tä­kin useam­pi kuin kol­me nel­jäs­tä (77 %) lukee digi­taa­li­sia sano­ma­leh­tiä joko pape­ri­leh­den ohel­la tai pel­käs­tään digitaalisina. 

Vii­mei­sen vuo­den aika­na yli 65-vuo­tiail­la­kin sano­ma­leh­den digi­taa­li­nen luke­mi­nen ohit­ti pai­ne­tun leh­den (75 %) luke­mi­sen. Uutis­me­dian digi­taa­li­nen käyt­tö on nyt ensim­mäis­tä ker­taa pai­net­tua ylei­sem­pää kai­ken ikäis­ten keskuudessa.

Pai­net­tua sano­ma­leh­teä lukee joka toi­nen (52 %) suo­ma­lai­nen, nuo­rim­mis­ta rei­lu nel­jän­nes (28 %) ja van­him­mis­ta kol­me neljästä.

Vain digi­taa­li­se­na sano­ma­leh­tiä lukee 1,9 mil­joo­naa suo­ma­lais­ta. Yhtä moni (1,9 mil­joo­naa) lukee sano­ma­leh­tiä sekä pai­net­tu­na että digi­taa­li­se­na. Pel­käs­tään pai­net­tu­na sano­ma­leh­tiä lukee 344 000 suomalaista.

– Mat­ka pai­ne­tus­ta leh­des­tä nykyi­seen monen muo­don tar­jon­taan on ollut sano­ma­leh­den usean vuo­si­sa­dan mit­tai­ses­sa his­to­rias­sa var­sin lyhyt. Sii­hen näh­den lähes kaik­kien, myös van­hem­pia ikä­luok­kia edus­ta­vien suo­ma­lais­ten siir­ty­mi­nen digi­taa­li­sen uutis­me­dian käyt­tä­jik­si on ollut var­sin nope­aa, arvioi Uutis­me­dian lii­ton mark­ki­noin­ti- ja tut­ki­mus­joh­ta­ja Sir­pa Kir­jo­nen.

– Tut­ki­tus­ti suo­ma­lais­ten mie­les­tä luo­tet­ta­vin, riip­pu­mat­to­min ja asian­tun­te­vin media – sano­ma­leh­det digi­taa­li­si­na tai pai­net­tui­na – yhdis­tää vah­vas­ti suo­ma­lai­sia. Ehkä tuos­sa nousi­vat­kin esiin juu­ri ne perus­teet, mik­si luem­me jour­na­lis­tis­ta uutis­me­di­aa, sano­ma­leh­tiä, näin laajasti.