Pää­tit­kö ajaa kit­ka­ren­kaat kevääl­lä lop­puun? Ei ehkä kannattaisi

Kesäksi lepäämään. Pohjoismaisiin olosuhteisiin kehitetty kitkarengas on aina tarkoitettu kylmiin olosuhteisiin ja saattaa olla märällä kesäkelillä yllättävän liukas.Kesäksi lepäämään. Pohjoismaisiin olosuhteisiin kehitetty kitkarengas on aina tarkoitettu kylmiin olosuhteisiin ja saattaa olla märällä kesäkelillä yllättävän liukas.

Moni kit­ka­ren­kail­la autoi­le­va lyk­kää kesä­ren­kai­den vaih­toa huh­ti­kuun alus­sa joko var­mis­taak­seen, että tal­vi­ke­lit ovat todel­la taka­na­päin tai sääs­tääk­seen kesä­ren­kai­ta kevään kar­keil­ta kestopäällysteiltä.

Menet­te­ly voi tul­la mie­leen var­sin­kin jos kit­ka­ren­kaat alka­vat olla lop­pu ja jos ensi tal­vek­si pitää kui­ten­kin hank­kia uudet. Kit­ka­ren­kaan omi­nai­suu­det on kui­ten­kin teh­ty tal­vea var­ten, ei kevään usein märil­le mut­ta kui­ten­kin jo mel­ko läm­pi­mil­le pin­noil­le. Pahim­mil­laan kit­ka­ren­gas on kesä­ke­lil­lä vaarallinen.

– Tär­kein­tä on olla aja­mat­ta kesä­ren­kail­la liuk­kail­la keleil­lä, eli en vaih­tai­si kesä­ren­kai­ta ennen kuin se on var­mas­ti tur­val­lis­ta. Var­sin­kin poh­jois­mai­den tal­veen suun­ni­tel­lut kit­ka­ren­kaat on kui­ten­kin opti­moi­tu liuk­kail­le keleil­le. Ren­gas­ke­hi­tyk­ses­sä hyvä jää­pi­to ja pito märäl­lä ovat vali­tet­ta­vas­ti jos­sain mää­rin vas­tak­kai­sia omi­nai­suuk­sia. Eli kit­ka­ren­kaat voi­vat olla yllät­tä­vän liuk­kaat märäl­lä asfal­til­la, tek­ni­nen joh­ta­ja Juk­ka Anti­la auto­jen, ren­kai­den ja kom­po­nent­tien tes­taa­mi­seen eri­kois­tu­nees­ta, muun muas­sa autoa­lan leh­dil­le ren­gas­tes­te­jä tuot­ta­vas­ta Test World Oy:stä kertoo.

Kit­ka­ren­kaan huo­not omi­nai­suu­det kesä­käy­tös­sä eivät rajoi­tu liuk­kau­teen. Lisäk­si ne ovat peh­mei­tä ja nii­den vakaus esi­mer­kik­si väis­töis­sä on heik­ko ja kais­tan­vaih­dois­sa ne ovat vel­tot. Kaik­ki hei­kot omi­nai­suu­det koros­tu­vat kesä­no­peuk­sil­la ajettaessa.

Jos­kus kit­ka­ren­kaat myös unoh­tu­vat alle. Jos auto on pelk­kä kul­ku­vä­li­ne, jol­la siir­ry­tään pis­tees­tä toi­seen eikä kul­ku­pe­li syty­tä käyt­tä­jäs­sään sen suu­rem­pia into­hi­mo­ja, voi autoi­li­ja havah­tua kesä­ren­kai­den vaih­toon kuu­kausia lii­an myö­hään. Kit­ka­ren­kaan elä­mä ei sil­ti vält­tä­mät­tä ole ohi. Kesä­ke­leil­lä ajo ei sinän­sä vahin­goi­ta rengasta.

– Vuo­den ympä­ri käy­tet­ty kit­ka­ren­gas ei vält­tä­mät­tä ole lop­puun ajet­tu. Riip­puu rat­kai­se­vas­ti ajo­ta­vas­ta, keleis­tä ja autos­ta. Mut­ta var­mas­ti nii­den omi­nai­suu­det ovat toi­se­na tal­ve­na jo sel­väs­ti hei­kom­mat kesän ajon jäl­keen, Anti­la näkee.

Käy­te­tyn kit­ka­ren­kaan kuten mui­den­kin ren­kai­den tär­keim­piä tur­val­li­suu­teen vai­kut­ta­via omi­nai­suuk­sia on jäl­jel­lä ole­van kulu­tus­pin­nan mää­rä. Mitä enem­män kit­ka­ren­gas on kesän ajois­sa kulu­nut, sen hei­kom­pi on sen pito ja ajet­ta­vuus tule­va­na talvena.

Kit­ka­ren­gas kan­nat­taa vaih­taa kesä­ren­kaak­si vaik­ka vie­lä elo­kuus­sa, vaik­ka kulu­tus­pin­ta oli­si jo niin kulu­nut, ettei ren­gas enää näe tule­vaa tal­vea. Niin sanot­tu kit­ko­jen puh­ki aja­mi­nen ei kos­kaan ole tur­val­li­nen vaihtoehto.

– Itse en käyt­täi­si kit­ka­ren­kai­ta kesäl­lä lain­kaan. Joka tapauk­ses­sa tal­vel­la kan­nat­tai­si pitää huol­ta sii­tä, että alla ole­vis­sa ren­kais­sa on vähin­tään nel­jä mil­li­met­riä kulu­tus­pin­taa ja nas­tat tal­les­sa nastarenkaissa.

Nas­ta­ren­kai­den vaih­don unoh­ta­mi­nen kevääl­lä on hie­man vaka­vam­pi asia, sil­lä nas­ta­ren­kaal­la aja­mi­nen kesäl­lä on lai­ton­ta. Itse ren­kaal­le kesä­ajon vai­ku­tuk­set ovat vas­taa­vat kuin kit­ka­ren­kaal­le. Ren­kaat kulu­vat nopeam­min, mut­ta myös nas­tat kulu­vat, kat­kea­vat tai irtoavat.

Vaik­ka kit­ka­ren­kaan pito on tal­vel­la parem­pi, kesäi­ses­tä Suo­mes­ta ei löy­dy sel­lais­ta olo­suh­det­ta, jos­sa kit­ka­ren­gas päi­hit­täi­si pito-omi­nai­suuk­sil­taan kesä­ren­kaan. Edes pel­käs­tään soral­la tai mudas­sa aja­va ei hyö­dy kit­ka­ren­kaan omi­nai­suuk­sis­ta kesäaikaan.

– Ei oikeas­taan. Kit­ka­ren­gas on kesä­ren­gas­ta hei­kom­pi kesä­olo­suh­teis­sa oikeas­taan joka asias­sa. Vie­rin­vas­tuk­ses­sa ja melus­sa samal­la tasol­la, mut­ta ajet­ta­vuus ja pito ovat hei­kom­mat, Anti­la sanoo.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.