Onko pyö­rän pult­tien kiris­tä­mi­nen tur­haa touhua?

Ei ole turhaa touhua. Jos yksittäinen auton pyörän pultti irtoaa, on taustalla yleensä asennusvirhe, ei pulttien luonnollinen löystyminen ajon aikana.Ei ole turhaa touhua. Jos yksittäinen auton pyörän pultti irtoaa, on taustalla yleensä asennusvirhe, ei pulttien luonnollinen löystyminen ajon aikana.

Ren­kai­den kiin­ni­tys­pult­tien tai ‑mut­te­rien kireys neu­vo­taan tar­kis­ta­maan mel­ko pian ren­kai­den vaih­don jäl­keen. Mut­ta onko kiris­tä­mi­seen oikeas­ti tar­vet­ta ja jos on, niin mis­tä pult­tien löys­ty­mi­nen johtuu?

– Kyl­lä sii­hen on tar­vet­ta. Omas­sa­kin autos­sa­ni olen havain­nut pult­tien löys­ty­mis­tä mel­ko nopeas­ti ren­kai­den vaih­ta­mi­sen jäl­keen, Auto­tuo­jat Ry:n tek­ni­nen asian­tun­ti­ja Sami Peu­ra­nen vastaa.

Eri­tyi­ses­ti alu­van­teil­la varus­tet­tu­jen auto­jen omis­ta­jien kan­nat­taa var­mis­taa pult­tien kireys noin sadan kilo­met­rin ajon jäl­keen. Löys­ty­mi­sen taus­tal­la vai­kut­taa tiet­ty moment­ti, johon alu­van­teet kiris­te­tään. Kiri­tys­mo­men­tit on suun­ni­tel­tu tar­koi­tuk­sel­la mel­ko alhai­sik­si, muun muas­sa alu­van­teen suo­je­le­mi­sek­si rikkoutumiselta.

– Vaik­ka pult­ti tai mut­te­ri oli­si oikeas­sa­kin kirey­des­sä, sitä saa käsi­työ­ka­luil­la mel­ko hel­pos­ti vie­lä kiris­tet­tyä. Ren­gas­liik­keis­sä van­teet kiris­te­tään usein jo ren­kaan vaih­don yhtey­des­sä kireäm­mäl­le kuin val­mis­ta­jan ohjeet neu­vo­vat. Sil­loin jäl­ki­ki­ris­tyk­sen tar­vet­ta­kin on vähemmän.

Jos käsi­pe­lil­lä oike­aan moment­tiin kiris­tet­ty­jen van­tei­den pult­te­ja siis saa kiris­tet­tyä, kyse ei vält­tä­mät­tä ole itses­tään löys­ty­nees­tä vaan jäl­ki­ki­ris­tyk­sen yhtey­des­sä tar­peet­to­man tiu­kal­le kiris­te­tys­tä pultista.

Yleen­sä ren­gas löys­tyy omia aiko­jaan tasai­ses­ti, siis kaik­ki pul­tit löys­ty­vät. Jos yksi pult­ti puto­aa, kysees­sä on taval­li­ses­ti vir­he asen­nuk­ses­sa. Hie­man löy­säl­lä ole­va ren­gas tai yksit­täis­ten pult­tien putoa­mi­nen ei kui­ten­kaan yleen­sä ehdi joh­taa vaaratilanteeseen.

– Vaik­ka pul­tit oli­si­vat oikeas­sa momen­tis­sa­kin eli eivät kovin kireäl­lä, löys­ty­mi­sen varaa on sil­ti run­saas­ti ennen kuin ren­gas puto­aa. Kar­tion mal­li­set pul­tit ja kes­ki­ren­gas ohjaa­vat van­teen yleen­sä hyvin pai­koil­leen, joten vähän löy­sem­mäs­sä­kin pyö­ri­vä ren­gas pysyy pai­koil­laan. Ren­kaan irtoa­mi­ses­ta joh­tu­vat onnet­to­muu­det ovat aika har­vi­nai­sia, Peu­ra­nen vakuuttaa.

Pel­ti­van­teil­la aja­vien kul­jet­ta­jien ei usein­kaan tar­vit­se olla jäl­ki­ki­ris­tyk­ses­tä huo­lis­saan, pel­ti­van­teet uskal­taa kiris­tää heti vaih­don yhtey­des­sä kireäm­mäl­le. Jos jäl­ki­ki­ris­tyk­sen kui­ten­kin tah­too teh­dä, kan­nat­taa mah­dol­li­set pöly­kap­se­lit kiin­nit­tää vas­ta jäl­ki­ki­ris­tyk­sen jälkeen.

– Kos­ka pöly­kap­se­li on autos­sa ainoas­taan ulko­näöl­li­sis­tä syis­tä, on makua­sia halu­aa­ko kap­se­lit asen­taa sil­le lyhyel­le ajal­le joka aje­taan ennen jälkikiristystä.”

Jos ren­kaat vaih­taa itse, kan­nat­taa hank­kia myös moment­tia­vain. Edul­li­sem­mak­si tulee hank­kia vain niin sanot­tu moment­ti­var­si. Erään­lai­se­na mut­te­rin­vään­ti­men lisä­va­rus­tee­na toi­mi­va moment­ti­var­si pitää hank­kia jokai­sel­le momen­til­le erik­seen, mut­ta jos ren­kai­ta vaih­taa vain yhteen autoon, on han­kin­ta huo­mat­ta­vas­ti edul­li­sem­pi kuin momenttiavain.

Sää­det­tä­väl­lä moment­tia­vai­mel­la tosin pääs­tään tar­kem­paan lop­pu­tu­lok­seen, mut­ta sii­nä mis­sä kah­des­ti vuo­des­sa käy­tet­tä­väk­si moment­ti­var­rek­si riit­tää alle kym­me­nen euron laa­tu, saa kun­nol­li­ses­ta, digi­taa­li­näy­töl­lä varus­te­tus­ta moment­tia­vai­mes­ta pulit­taa jopa yli 400 euroa.

Tutus­tu Ran­ta­poh­jan tilaus­tar­jouk­siin täs­tä.