Nopeus­ra­joi­tuk­sia nou­da­tet­ta­va tietyömaa-alueillakin

Lähes nel­jä vii­des­tä suo­ma­lai­ses­ta kokee, että moni autoi­li­ja ajaa tie­työ­mai­den ohi lii­an lujaa. Lii­ken­ne­tur­va muis­tut­taa, että rajoi­tuk­sil­le ja opas­teil­le on aina syyn­sä, vaik­ka ratin taka­na se ei kir­kas­tui­si. Alen­net­tu­ja nopeus­ra­joi­tuk­sia on yksin­ker­tai­ses­ti mal­tet­ta­va noudattaa.

Lii­ken­ne­tur­van kesän kyse­lyyn vas­tan­neis­ta 79 pro­sent­tia on sitä miel­tä, että moni autoi­li­ja ajaa tie­työ­mai­den koh­dal­la lii­an lujaa. Tulok­set kie­li­vät sii­tä, että piit­taa­mat­to­muus rajoi­tuk­sis­ta vai­kut­taa ole­van monel­la enem­män tapa kuin poikkeus.

Tie­työ­maa-alu­eel­le ajet­taes­sa on oma nopeus hidas­tet­ta­va aina­kin rajoi­tuk­sen mukai­sek­si, vaik­ka sopeu­tu­mi­nen alem­paan nopeu­teen tur­haut­tai­si. Tie­työ­mai­den poik­keus­jär­jes­te­lyil­lä, hidas­teil­la ja rajoi­tuk­sil­la on aina syynsä.

– Työ­maan läpi paah­ta­va kul­jet­ta­ja voi kokea hal­lit­se­van­sa tilan­teen, mut­ta sil­loin ei aja­tus­ta usein ole uhrat­tu ajo­ym­pä­ris­töl­le: työ­maal­le ja sil­lä työs­ken­te­le­vil­le ihmi­sil­le, työ­ko­neil­le sekä muil­le tiel­lä liik­ku­jil­le. Kysees­sä on kui­ten­kin alue, jos­sa on poik­keus­jär­jes­te­lyt käyn­nis­sä. Tämä tar­koit­taa, että aina eteen voi tul­la yllät­tä­vä tilan­ne, vaik­ka tie näyt­täi­si omiin sil­miin val­miil­ta. Nopeus­ra­joi­tus­ten nou­dat­ta­mi­nen osoit­taa myös sitä, että ratin taka­na ottaa tie­työ­läi­set huo­mioon, täh­den­tää Lii­ken­ne­tur­van kou­lu­tusoh­jaa­ja Lari Mäke­lä.