Näin vaih­dat ren­kaat itse – jos sinul­la on tarvikkeet

Ohjuritapit ovat kätevä apu sekä renkaan poistossa että alle laitossa. Ne pitävät renkaan paikallaan, kun kaikki pultit on irrotettu.

Ren­kai­den kausi­vaih­to alkaa alle vaih­det­ta­vien ren­kai­den kun­non tar­kis­ta­mi­sel­la. Jos kesä­ren­kais­sa on pin­taa alle nel­jä mil­liä, ren­kai­den vaih­toa uusiin suo­si­tel­laan. Lain vaa­ti­ma mini­mi kesä­ren­kaan ura­sy­vyy­del­le on 1,6 mil­liä. Tal­vi­ren­kaan vaa­dit­tu mini­miu­ra­sy­vyys on kol­me mil­liä tal­vi­ren­gas­pa­kon eli jou­lu­kuun alun ja hel­mi­kuun lopun väli­se­nä aika­na. Suo­si­tus on kuusi milliä.

Var­si­nai­nen vaih­to­työ alkaa auton aja­mi­sel­la tasai­sel­le alus­tal­le. Ennen vaih­toon ryh­ty­mis­tä vaih­de ja sei­son­ta­jar­ru kyt­ke­tään päälle.

– Auto­maat­ti­vaih­tei­ses­sa autos­sa vaih­teen­va­lit­sin lai­te­taan “P”-asentoon, jos käyt­tö­oh­je­kir­jas­sa ei muu­ta mai­ni­ta, Auto­lii­ton kou­lu­tus­pääl­lik­kö Tep­po Vesa­lai­nen opastaa.

Auton pysy­mi­nen pai­koil­laan on lisäk­si syy­tä var­mis­taa käyt­tä­mäl­lä pyöräkiiloja.

Seu­raa­vak­si pois­te­taan mah­dol­li­set pult­ti­suo­jat. Sit­ten pääs­tään var­si­nai­seen ren­kaan irrotukseen.

– Pyö­rän pult­te­ja löy­sä­tään hie­man ennen auton nos­ta­mis­ta. Ris­tik­koa­vain on erin­omai­nen työ­ka­lu tähän, Vesa­lai­nen jatkaa.

Seu­raa­vak­si auto nos­te­taan. Kausi­vaih­toon ei tuli­si käyt­tää auton varus­tei­siin kuu­lu­vaa, sak­si­mal­lis­ta tunkkia.

– Kai­kis­sa autois­sa ei enää ole vara­ren­gas­ta, joten tunk­kia­kaan ei ehkä varus­teis­ta löy­dy. Jos löy­tyy, se on tar­koi­tet­tu yksit­täi­sen ren­kaan hätä­vaih­toon tien pääl­lä, ei kah­des­ti vuo­des­sa tois­tu­vaan koko ren­gas­sar­jan vaih­toon. Kausi­vaih­to­ja var­ten on syy­tä hank­kia asian­mu­kai­set työ­ka­lut erikseen.

Asian­mu­kai­nen työ­ka­lu on esi­mer­kik­si niin kut­sut­tu hallitunkki.

– Tuot­tei­den osto­pai­kal­la ei sinäl­lään ole mer­ki­tys­tä, tuot­teen laa­dul­la sen sijaan kyl­lä. Tun­kis­ta tuli­si löy­tyä CE-mer­kin­tä, jol­loin sen pitäi­si olla vaa­dit­tu­jen stan­dar­dien mukai­nen. Tämä ei kui­ten­kaan vält­tä­mät­tä ole tae mis­tään, kos­ka val­mis­ta­jat voi­vat itse CE-mer­ki­tä tuot­teen­sa, ilman kol­man­nen osa­puo­len tes­taus­ta, Vesa­lai­nen muistuttaa.

Tun­kil­la auto nos­te­taan vain ohje­kir­jas­sa neu­vo­tuis­ta nos­to­pis­teis­tä. Tun­kin ja auton välis­sä on käy­tet­tä­vä nos­to­tyy­nyä maa­li- ja mas­sa­vau­rioi­den välttämiseksi.

Autoa nos­te­taan vain sen ver­ran, että ren­kaan pois otta­mi­seen ja uuden ren­kaan alle lait­toon on kyl­lik­si tilaa. Pul­tit irro­te­taan ris­tik­koa­vai­mel­la. Huo­leh­di, ettei irro­tet­tu­jen pult­tien kier­tei­siin pää­se likaa. Kesä- ja tal­vi­ren­kail­le voi olla eri­lai­set pul­tit, käy­tä vain kysei­sen van­teen kiin­nit­tä­mi­seen tar­koi­tet­tu­ja pult­te­ja tai muttereita.

– Ren­gas­ta irro­tet­taes­sa on syy­tä var­mis­taa, että myös mah­dol­li­nen sovi­te­ren­gas irto­aa eikä jää kiin­ni pyö­rän napaan. Pai­koil­leen unoh­tu­nut sovi­te­ren­gas on turvallisuusriski.

Alle lai­tet­ta­vat ren­kaat asen­ne­taan niin, että ren­kaa­seen mer­kit­ty pyö­ri­mis­suun­ta tulee oikein. Pyö­ri­mis­suun­ta on mer­kit­ty jon­kin­lai­sel­la nuo­li­ku­viol­la. Eri­tyi­ses­ti nas­ta­ren­kaas­sa pyö­ri­mis­suun­nan vaih­tu­mi­nen ren­kaan käyt­töiän aika­na joh­taa nas­to­jen ennen­ai­kai­seen irtoamiseen.

Nos­tet­tua­si alle lai­tet­ta­van ren­kaan pai­koil­leen esi­ki­ris­tä pul­tit ris­tiin, eli älä kiris­tä kah­ta vie­rek­käis­tä pult­tia perä­jäl­keen. Esi­ki­ris­tys hoi­tuu käte­väs­ti sor­min pyö­ri­tet­tä­väl­lä hyl­syl­lä, ris­tik­koa­vain­ta voit käyt­tää vas­ta var­si­nai­seen kiris­tä­mi­seen. Ris­tik­koa­vai­mel­la­kaan ei kui­ten­kaan kiris­te­tä pult­te­ja lii­kaa, sil­lä lopul­li­nen kiris­tä­mi­nen tulee teh­dä momenttiavaimella.

– Ennen moment­tia­vai­mel­la tapah­tu­vaa kiris­tä­mis­tä auto las­ke­taan alas. Pult­tien oikea kiris­tys­mo­ment­ti ker­ro­taan auton ohje­kir­jas­sa tai sitä voi kysyä merk­ki­kor­jaa­mol­ta. Oikeal­la kirey­del­lä ren­kaat pysy­vät kiin­ni, mut­ta ovat hel­pot irrottaa.

Ren­kai­den kireys myös tar­kis­te­taan moment­tia­vai­mel­la noin 200 kilo­met­rin ajon jälkeen.

Lopuk­si on syy­tä tar­kis­taa alle lai­tet­tu­jen ren­kai­den ren­gas­pai­neet. Ren­gas­pai­neet ker­ro­taan käyt­tö­oh­je­kir­jas­sa, erik­seen pie­nem­mäl­le ja suu­rem­mal­le kuormalle.

– Nyky­au­ton ren­kaan­vaih­to on yllät­tä­vän moni­mut­kai­nen toi­men­pi­de. Jos oma osaa­mi­nen epäi­lyt­tää tai asian­mu­kai­set työ­ka­lut puut­tu­vat, kan­nat­taa jät­tää hom­ma suo­siol­la ammat­ti­lai­sil­le, Vesa­lai­nen päättää.

Näil­lä työ­ka­luil­la onnistut:

Tunk­ki

Ris­tik­koa­vain

Moment­tia­vain

Merk­kaus­ky­nä

Kulu­tus­pin­ta­mit­ta­ri

Mah­dol­li­set sovi­te­ren­kaat tarvikevanteille

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.