Kuusa­mon­tien kehit­tä­mi­ses­sä tut­ki­taan nyt kah­ta eri vaihtoehtoa

Tutkittava Kuusamontien uusi linjaus Korvenkylän ja Jäälin välisestä uudesta maastokäytävästä. (Kuva: Pohjois-Pohjanmaan ELY)

Poh­jois-Poh­jan­maan ELY-kes­kus on aloit­ta­nut Kuusa­mo­tien neli­kais­tais­ta­mi­seen täh­tää­vän yleis­suun­ni­tel­man laa­ti­mi­sen sekä suun­ni­tel­man vaa­ti­mat maas­to­työt ja tut­ki­muk­set. Aiem­min on teh­ty jo kehit­tä­mis­suun­ni­tel­ma, jon­ka yhtey­des­sä asuk­kaat ovat pääs­set ilmai­se­maan mie­li­pi­teen­sä suunnitelmista.

Suun­nit­te­lua­lue alkaa Kor­ven­ky­läs­tä nykyi­sen neli­kais­tai­sen tie­o­suu­den päät­ty­mis­koh­das­ta ja päät­tyy Kii­min­gis­sä ennen Kii­min­ki­jo­kea. Työn ensim­mäi­ses­sä vai­hees­sa laa­di­taan ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­ti­me­net­te­ly. Ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­ti­me­net­te­lyn perus­teel­la vali­tus­ta vaih­toeh­dos­ta laa­di­taan yleissuunnitelma.

Ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­ti­me­net­te­lys­sä arvioi­daan kah­ta vaih­toeh­toa. Vaih­toeh­dos­sa 1 val­ta­tie paran­ne­taan nykyi­sel­le pai­kal­leen. Vaih­toeh­dos­sa 2 val­ta­tie paran­ne­taan Kor­ven­ky­län ja Jää­lin välil­lä uuteen maas­to­käy­tä­vään nykyi­sen tien luo­teis­puo­lel­le ja sii­tä Kii­min­kiin nykyi­sel­le paikalleen.

Alku­vuo­des­ta 2024 val­mis­tu­vas­sa ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­tioh­jel­mas­sa esi­te­tään arvioi­ta­vat vaih­toeh­dot sekä mit­kä vai­ku­tuk­set ja mil­lä mene­tel­mil­lä tul­laan arvioi­maan. Var­si­nai­nen ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­ti teh­dään myö­hem­min vuo­den 2024 aika­na. YVA-menet­te­lyn jäl­keen valit­ta­vas­ta vaih­toeh­dos­ta laa­di­taan yleis­suun­ni­tel­ma. Lii­ken­ne­jär­jes­tel­mäs­tä ja maan­teis­tä anne­tun lain (503/2005) mukai­nen yleis­suun­ni­tel­ma laa­di­taan vuo­den 2025 aikana.

YVA-ohjel­ma lai­te­taan näh­tä­vil­le ja sitä esi­tel­lään myö­hem­min ilmoi­tet­ta­val­la taval­la alus­ta­vas­ti maa­lis­kuus­sa 2024. Kai­kil­la on mah­dol­li­suus jät­tää YVA-ohjel­mas­ta mie­li­pi­teen­sä, jot­ka huo­mioi­daan ver­tail­ta­via vaih­toeh­to­ja tar­ken­net­taes­sa ja ympä­ris­tö­vai­ku­tuk­sia arvioi­taes­sa. Myö­hem­min pro­ses­sin aika­na myös YVA-selos­tus sekä yleis­suun­ni­tel­ma lai­te­taan näh­tä­vil­le ja esi­tel­lään yleisölle.

Teh­ty­jen las­kel­mien mukaan Kuusa­mon­tien lii­ken­ne tulee seu­raa­vien 20 vuo­den aika­na kas­va­maan noin 1,2–1,3‑kertaiseksi nykyi­seen verrattuna.

Hank­keen tavoit­tee­na on paran­taa työ­mat­ka- ja asioin­ti­lii­ken­teen sekä elin­kei­noe­lä­män kul­je­tus­ten suju­vuut­ta, lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta ja mat­ka-aiko­jen ennus­tet­ta­vuut­ta kehit­tä­mäl­lä tie­o­suut­ta neli­kais­tai­se­na taso- tai eri­ta­so­liit­ty­min varus­tet­tu­na väylänä.

Samal­la jalan­ku­lun ja pyö­räi­lyn sekä jouk­ko­lii­ken­teen olo­suh­tei­ta kehi­te­tään nykyis­tä parem­mik­si ja val­ta­tien asu­tuk­sel­le ja muul­le maan­käy­töl­le sekä ympä­ris­töl­le aiheut­ta­maa hait­taa pyri­tään ehkäisemään.

Han­ka­lim­mak­si ongel­ma­koh­dak­si näyt­tää aiem­pien suun­ni­tel­mien mukaan neli­kais­tais­ta­mi­sen osal­ta muo­dos­tu­van Jää­lin­tien ja Kuusa­mon­tien ris­tey­sa­lue, jos­ta kehit­tä­mis­suun­ni­tel­mas­sa on esi­tet­ty lunas­tet­ta­vak­si kak­si kiin­teis­töä. Lunas­tet­ta­vat kiin­teis­töt ovat kum­pi­kin Jää­lis­sä aika­naan kylä­kaup­poi­na pal­vel­lei­ta raken­nuk­sia. Raken­nuk­set ovat täl­lä het­kel­lä yksi­tyi­so­mis­tuk­ses­sa, eikä niil­lä ole suojelustatusta.

Kehit­tä­mis­suun­ni­tel­ma­vai­hees­sa Kii­min­gis­sä jär­jes­te­tys­sä tilai­suu­des­sa Jää­lin kes­kus­tan ris­tey­sa­luei­den lisäk­si ongel­mal­li­sik­si koh­teik­si näh­tiin esi­mer­kik­si myös Väli­ky­läs­sä ja Kii­min­gis­sä kiin­teis­töt, joil­le kul­ke­mi­nen muut­tui­si neli­kais­tais­ta­mi­sen myötä.

Kuu­lu­tus yleis­suun­ni­tel­man aloit­ta­mi­ses­ta on näh­tä­vil­lä osoit­tees­sa https://vayliensuunnittelu.fi/s/pv4z/aloituskuulutus . Kuu­lu­tus on näh­tä­vil­lä 16.11. saakka.