Kuusa­mon­tien kehit­tä­mi­nen Jää­lin koh­dal­la etsii muo­to­aan – Suun­ni­tel­mis­sa ohi­kul­ku­tie tai kehit­tä­mi­nen nykyi­sel­lä paikallaan

Kuusa­mon­tien kehit­tä­mis­suun­ni­tel­mat ovat vaih­del­leet vii­meis­ten vuo­si­kym­men­ten aika­na Jää­lin ohi­kul­ku­ties­tä pie­neen pai­kal­laan kohen­ta­mi­seen. Vaih­toeh­to­jen mää­rit­tä­mi­ses­sä on hyö­dyn­net­ty tie­o­suu­del­le aiem­min laa­dit­tu­ja suun­ni­tel­mia ja sel­vi­tyk­siä, jois­ta kes­kei­sin on vuon­na 2019 val­mis­tu­nut Vt 20 Kor­ven­ky­lä – Kii­min­ki kehittämisselvitys.

Nyt käyn­nis­sä ole­vas­sa YVA-menet­te­lys­sä tar­kas­tel­laan nel­jää eri vaih­toeh­toa. Kuusa­mon­tien uudis­ta­mi­sel­le ei vuo­sien aika­na ole löy­ty­nyt lain­kaan rahoi­tus­ta, joten muun muas­sa sik­si vii­ti­sen vuot­ta sit­ten pää­dyt­tiin tut­ki­maan ohi­tus­tien sijaan nykyi­sel­le pai­kal­leen kehit­tä­mis­tä. Uusis­sa suun­ni­tel­mis­sa ohi­tus­tie on otet­tu jäl­leen mukaan suunnitelmiin.

Uusi, kuvassa vihreällä merkitty tielinjaus kulkisi tämänhetkisten suunnitelmien mukaan Välikylän yrityspuiston läpi ja ohittaisi itäpuolitse Jäälin uimamontut ja palaisi niiden jälkeen takaisin entiselle paikalleen Jäälinjärven päässä. Yhtenäinen maantietasoinen rinnakkaistie, asemakaava-alueella katu, toteutettaisiin Ylikiimingintien liittymästä Kiiminkiin. Se on merkattu karttaan katkoviivoin. (Kuva: POPELY)

Uusi, kuvas­sa vih­reäl­lä mer­kit­ty tie­lin­jaus kul­ki­si tämän­het­kis­ten suun­ni­tel­mien mukaan Väli­ky­län yri­tys­puis­ton läpi ja ohit­tai­si itä­puo­lit­se Jää­lin uima­mon­tut ja palai­si nii­den jäl­keen takai­sin enti­sel­le pai­kal­leen Jää­lin­jär­ven pääs­sä. Yhte­näi­nen maan­tie­ta­soi­nen rin­nak­kais­tie, ase­ma­kaa­va-alu­eel­la katu, toteu­tet­tai­siin Yli­kii­min­gin­tien liit­ty­mäs­tä Kii­min­kiin. Se on mer­kat­tu kart­taan kat­ko­vii­voin. (Kuva: POPELY)

Vaih­toeh­to 0+ sisäl­tää 2‑kaistaisen tien paran­ta­mi­sen pie­nin lii­ken­teen suju­vuut­ta ja lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta edis­tä­vin toi­men­pi­tein, kuten liit­ty­mä­jär­jes­te­lyin, kevyen lii­ken­teen jär­jes­te­lyin, pysäk­ki­jär­jes­te­lyin sekä lii­ken­tee­noh­jauk­sel­la. Samal­la vähen­net­täi­siin lii­ken­teen aiheut­ta­maa meluhaittaa.

Vaih­toeh­to 1 on Kuusa­mon­tien paran­ta­mi­nen 4‑kaistaisena ja kes­ki­kai­teel­li­se­na nykyi­sel­le pai­kal­leen. Täs­sä vaih­toeh­dos­sa Yli­kii­min­gin­tien liit­ty­mään teh­täi­siin eri­ta­so­liit­ty­mä, ja muut liit­ty­mät oli­si­vat liikennevalo-ohjattuja.

Nopeus­ra­joi­tus oli­si lii­ken­ne­va­lo-ohjat­tu­jen liit­ty­mien koh­dal­la 60 km/h ja muu­al­la 80 km/h. Täs­sä vaih­toeh­dos­sa toteu­tet­tai­siin tar­vit­ta­vat maantie‑, katu- ja yksi­tyis­tie­jär­jes­te­lyt sekä kehi­tet­täi­siin suju­va kevyen lii­ken­teen yhteys siten, että kaik­ki ris­teä­mi­set Kuusa­mon­tien kans­sa toteu­tet­tai­siin eri­ta­sos­sa. Myös jouk­ko­lii­ken­teen toi­min­tae­del­ly­tyk­siä paran­net­tai­siin, tie valais­tai­siin ja riis­ta-aito­ja sekä meluai­to­ja toteutettaisiin.

Vaih­toeh­to 2 puo­les­taan tar­koit­tai­si Kuusa­mon­tien paran­ta­mis­ta 4‑kaistaisena ja kes­ki­kai­teel­li­se­na osin uuteen maas­to­käy­tä­vään nykyi­sen tien län­si­puo­lel­le Yli­kii­min­gin­tien ris­teyk­sen sekä Jää­lin­jär­ven välil­lä. Uusi tie­lin­jaus kul­ki­si tämän­het­kis­ten suun­ni­tel­mien mukaan Väli­ky­län yri­tys­puis­ton läpi ja ohit­tai­si itä­puo­lit­se Jää­lin uima­mon­tut ja palai­si nii­den jäl­keen takai­sin enti­sel­le pai­kal­leen Jää­lin­jär­ven pääs­sä. Yhte­näi­nen maan­tie­ta­soi­nen rin­nak­kais­tie, ase­ma­kaa­va-alu­eel­la katu, toteu­tet­tai­siin Yli­kii­min­gin­tien liit­ty­mäs­tä Kiiminkiin.

Tämä vaih­toeh­to pitäi­si sisäl­lään Yli­kii­min­gin­tien eri­ta­so­liit­ty­män, ja muut liit­ty­mät toteu­tet­tai­siin taso­liit­ty­mi­nä. Täs­sä syr­jään jää­vä nykyi­nen val­ta­tie­o­suus jäi­si rin­nak­kais­tiek­si. Jää­lin­jär­vel­tä Kii­min­kiin val­ta­tie paran­net­tai­siin nykyi­sel­lä pai­kal­laan. Tie oli­si koko paran­net­ta­val­la osuu­del­la kes­ki­kai­teel­li­nen ja 2+2‑kaistainen. Nopeus­ra­joi­tus oli­si lii­ken­ne­va­lo-ohjat­tu­jen liit­ty­mien koh­dal­la 60 km/h ja muu­al­la 80 km/h.

Täs­sä vaih­toeh­dos­sa toteu­tet­tai­siin tar­vit­ta­vat maantie‑, katu- ja yksi­tyis­tie­jär­jes­te­lyt sekä kehi­tet­täi­siin suju­va kevyen lii­ken­teen yhteys siten, että kaik­ki ris­teä­mi­set Kuusa­mon­tien kans­sa toteu­tet­tai­siin eri­ta­sos­sa. Myös jouk­ko­lii­ken­teen toi­min­tae­del­ly­tyk­siä paran­net­tai­siin, tie valais­tai­siin ja riis­ta-aito­ja sekä meluai­to­ja toteutettaisiin.

Vaih­toeh­to 3 tar­koit­tai­si tien paran­ta­mis­ta 4‑kaistaisena ja kes­ki­kai­teel­li­se­na osin uuteen maas­to­käy­tä­vään eri­ta­so­liit­ty­min. Yli­kii­min­gin­tien ris­teyk­sen sekä Jää­lin­jär­ven välil­lä val­ta­tie sijoi­tet­tai­siin vaih­toeh­don 2 tavoin uuteen maas­to­käy­tä­vään nykyi­sen tien län­si­puo­lel­le. Jää­lin­jär­vel­tä Kii­min­kiin val­ta­tie paran­net­tai­siin nykyi­sel­lä pai­kal­laan. Yhte­näi­nen maan­tie­ta­soi­nen rin­nak­kais­tie (ase­ma­kaa­va-alu­eel­la katu) toteu­tet­tai­siin Yli­kii­min­gin­tien liit­ty­mäs­tä Kiiminkiin.

Tie oli­si koko paran­net­ta­val­la osuu­del­la kes­ki­kai­teel­li­nen ja 2+2‑kaistainen. Kaik­ki tie­o­suu­den liit­ty­mät teh­dään eri­ta­so­liit­ty­mi­nä. Nopeus­ra­joi­tus oli­si kes­kei­sel­lä han­kea­lu­eel­la 100 km/h.

Myös täs­sä vaih­toeh­dos­sa toteu­tet­tai­siin tar­vit­ta­vat maantie‑, katu- ja yksi­tyis­tie­jär­jes­te­lyt sekä kehi­tet­täi­siin suju­va kevyen lii­ken­teen yhteys siten, että kaik­ki ris­teä­mi­set Kuusa­mon­tien kans­sa toteu­tet­tai­siin eri­ta­sos­sa. Jouk­ko­lii­ken­teen toi­min­tae­del­ly­tyk­siä paran­net­tai­siin, tie valais­tai­siin ja riis­ta-aito­ja sekä meluai­to­ja toteutettaisiin.

YVA-ohjel­ma on näh­tä­vil­lä ympä­ris­tö­hal­lin­non verk­ko­si­vuil­la osoit­tees­sa http://www.ymparisto.fi/vt20-parantaminen-YVA 21.3.–19.4., jol­loin kai­kil­la on mah­dol­li­suus jät­tää mie­li­pi­de YVA-ohjelmasta.

YVA-ohjel­maa esi­tel­lään kai­kil­le avoi­mes­sa ylei­sö­ti­lai­suu­des­sa tors­tai­na 4.4. kel­lo 16.30–19. Tilai­suus alkaa kah­vi­tuk­sel­la ja var­si­nai­nen ohjel­ma aloi­te­taan kel­lo 17. Ylei­sö­ti­lai­suu­teen voi osal­lis­tua pai­kan pääl­lä Jää­lin moni­toi­mi­ta­los­sa tai Teams-yhtey­del­lä. Teams-link­ki ylei­sö­ti­lai­suu­teen jul­kais­taan hank­keen verk­ko­si­vuil­la https://vayla.fi/vt-20-korvenkyla-kiiminki.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.