Kii­min­ki­läis­ra­ken­nuk­sen jäme­rä loppu

Kiiminkiläisrakennuksen purkumiehet ovat saaneet työnsä ohella nauttia poikkeuksellisesta taidenäyttelystä, kun katu- ja graffititaiteilija Don Poro maalasi teoksiaan purettavien rakennusten seinille. Purun myötä teosten lisäksi Kiimingistä häviää pala historiaa, kun vanhat liiketilat katoavat katukuvasta.Kiiminkiläisrakennuksen purkumiehet ovat saaneet työnsä ohella nauttia poikkeuksellisesta taidenäyttelystä, kun katu- ja graffititaiteilija Don Poro maalasi teoksiaan purettavien rakennusten seinille. Purun myötä teosten lisäksi Kiimingistä häviää pala historiaa, kun vanhat liiketilat katoavat katukuvasta.

Kun kii­min­ki­läi­nen graf­fi­ti­tai­tei­li­ja Don Poro huo­ma­si, että Kii­min­gin van­han T‑kaupan raken­nus sekä samas­sa yhtey­des­sä ole­va enti­nen pan­kin talo ovat menos­sa pur­kuun, hän ei voi­nut vas­tus­taa raken­nuk­sen kut­sua. Tyh­jät sei­nät huusi­vat tai­tei­li­jaa tart­tu­maan työhön.

– Kävin vii­si päi­vää put­keen omin luvin maa­laa­mas­sa raken­nuk­ses­sa. Piti ensin teh­dä vaan yksi työ, mut­ta hom­ma läh­ti­kin lapa­ses­ta, enkä pys­ty­nyt lopettamaan.

Syn­tyi­vät luul­ta­vas­ti par­haat katu­tai­teet, joi­ta Kii­min­gis­sä on iki­nä näh­ty. Tai tar­kal­leen ottaen nii­tä pää­se­vät ihas­te­le­maan vain raken­nuk­sen pur­ku­työ­mie­het, sil­lä pur­ku on jo aloi­tet­tu ja raken­nus on päi­vä päi­väl­tä lähem­pä­nä maan tasoa.

Don Poro toi­voo, että ihmi­set eivät läh­de kat­so­maan teok­sia pur­ku­työ­maal­le. Näi­den Ran­ta­poh­jas­sa jul­kais­tu­jen kuvien lisäk­si hän jul­kai­see myö­hem­min oman videon­sa teoksistaan.

Don Poro poh­tii sitä, kuin­ka omin luvin toteu­tet­tu pro­jek­ti otet­taan vas­taan, mut­ta tilai­suu­teen oli tar­tut­ta­va, sil­lä yleen­sä vas­taa­vil­le hank­keil­le ei ehdi hakea saa­ti myön­tää lupaa.

– Olin kyl­lä hul­lun mie­lis­sä­ni täs­tä koko pro­jek­tis­ta. Haluai­sin uskoa, että siel­lä nois­ta tykät­tiin ja sik­si jätin heil­le erik­seen suun­na­tun teok­sen ja teks­tin “Rak­kaut­ta purkumiehille”.

Tai­tei­li­ja puhuu katu- ja graf­fi­ti­tai­teen ongel­mal­li­suu­des­ta, van­da­lis­mis­ta, katu­tai­teen lyhyes­tä elin­kaa­res­ta, sen lail­li­suu­des­ta ja lait­to­muu­des­ta, yhteis­kun­nan suh­tau­tu­mi­ses­ta graf­fi­tei­hin ja katu­tai­tee­seen, näi­den nousus­ta osak­si kaupunkikulttuuria.

Kii­min­gin pur­ku­ta­loon Don Poro halusi teh­dä käyn­ti­kort­tin­sa, vaik­ka se jäi­si­kin vali­tet­ta­van lyhytikäiseksi.

– Miet­ti­kää, että jos sain tämän teh­tyä huo­nos­sa valos­sa, läm­mös­sä ja kii­reel­lä, mitä saan aikaan sil­loin, kun olo­suh­teet ovat optimaaliset.

Don Poro eli Oska­ri Tuo­hi­maa on 29-vuo­tias kii­min­ki­läi­nen tai­tei­li­ja, jon­ka ura läh­ti nousuun Snoop Dog­gin yhtey­de­no­tos­ta vuon­na 2014. Tuo­hi­maa on pitä­nyt usei­ta tai­de­näyt­te­lyi­tä Oulus­sa sekä osal­lis­tu­nut näyt­te­lyi­hin eri puo­lil­la Suo­mea. Hän kier­tää ympä­ri Suo­mea toteut­ta­mas­sa tilaus­töi­tä ja myy maa­lauk­si­aan ja fani­tuot­tei­taan omas­sa net­ti­kau­pas­saan. Ran­ta­poh­ja kir­joit­ti Tuo­hi­maas­ta laa­jan esit­te­ly­ju­tun 27.9.2018. Irto­nu­me­ro on ostet­ta­vis­sa Lehtiluukusta.

Ran­ta­poh­jan etusi­vul­la 5.12.1979 oli mai­nos, jos­sa ker­rot­tiin Mat­ti Aho­lan avaa­van Kii­min­kiin T‑market Pri­ma. Muu­ta­maa päi­vää myö­hem­min leh­des­sä oli jut­tu kau­pan ava­jais­juh­lal­li­suuk­sis­ta. T‑marketin toi­min­ta päät­tyi 1990-luvun alku­puo­lis­kol­la. Tämän jäl­keen sii­nä toi­mi­vat muun muas­sa Spar ja Rabat­ti. Mat­ti Aho­lan poi­ka Mark­ku Aho­la piti 2000-luvun alku­puo­lis­kol­la Casa- ja Hel­mi-nimi­siä ravin­to­loi­ta raken­nuk­ses­sa. Vii­mei­sim­pä­nä sii­nä toi­mi­vat eläin­lää­kä­ria­se­ma ja kirp­pu­to­ri. Kak­si­ker­rok­si­ses­sa osas­sa on ollut muun muas­sa Osuus­pank­ki ja sosi­aa­li­toi­mis­to sekä kou­lun väis­tö­ti­lo­ja. Nyt raken­nuk­set pure­taan ja tule­vai­suu­des­sa ton­teil­le ken­ties raken­ne­taan asuin­ta­lo­ja. Vie­lä suun­ni­tel­mia ei ole olemassa.