Suo­men stra­te­gi­nen tila – arvot kertovat

Luke­mi­nen, kir­joit­ta­mi­nen, liik­ku­mat­to­muus, yli­pai­no, päih­deon­gel­mat, rikol­li­suus, hen­get­tö­myys, louk­kaan­tu­mi­nen, mie­len­ter­vey­son­gel­mat, pahoin­voin­ti, heik­ko talous ja media = tämän­het­ki­nen todellisuus. 

On help­po lis­ta­ta ja nos­taa esil­le ongel­mia. Nos­tin esil­le 12 koh­taa, mit­kä pyö­ri­vät medias­sa kaik­ki­nen­sa ja niis­tä puhu­taan eten­kin aihe­koh­tai­ses­ti. Oli­si­ko aika tar­kas­tel­la asi­aa laa­jem­pa­na koko­nai­suu­te­na ja päät­tää jo etu­kä­teen, että me voim­me teh­dä asioil­le paran­nuk­sia niin halu­tes­sam­me. Myös medial­le ja sen todellisuudelle. 

Mie­les­tä­ni Suo­men tule­vai­suus riip­puu yksi­löis­tä, jot­ka muo­dos­ta­vat yhteis­kun­nan. Koko­nais­val­tai­seen hyvin­voin­tiin tuli­si tart­tua Suo­men stra­te­gi­sen tilan kaut­ta. Asioi­ta tulee toki tar­kas­tel­la yksi­tyis­koh­tai­ses­ti, mut­ta aina myös koko­nai­suu­den kautta. 

Myös median tuli­si tun­tea vas­tuun­sa ja päät­tä­jien teh­dä hyvin­voin­tiin täh­tää­viä pää­tök­siä. Vähin­tään­kin suun­nan­muu­tos sii­nä, että jaet­tai­siin onnis­tu­mi­sia enem­män — oli­si vält­tä­mä­tön­tä. Jos ei muu­ten, niin perus­ta­mal­la kan­sal­li­nen media aihe­ko­ko­nai­suu­den ympärille. 

Oli­si­ko aika tar­kas­tel­la arvo­ja? Mie­les­tä­ni oli­si ja laa­jas­ti. Samal­la tuli­si tar­kas­tel­la tämän­het­kis­tä tren­di­kä­si­tet­tä VASTUULLISUUS ana­lyyt­ti­ses­ti kun­kin aiheen koh­dal­ta. Näin voi­sim­me teh­dä oikei­ta diag­noo­se­ja ja paran­taa itseäm­me ja kotimaatamme. 

Parem­man hyvin­voin­nin puolesta 

Mar­ko Hoik­ka­nie­mi , Suomi