Päät­tä­jäl­tä: Saa­tai­siin­ko katu­ja kuntoon?

Esa Aal­to.

Oulus­sa on 2000-luvul­la inves­toi­tu voi­mak­kaas­ti kau­pun­gin kas­vuun. Vii­me vuo­si­na katu­verk­koa on laa­jen­net­tu eri­tyi­ses­ti Hiuk­ka­vaa­ras­sa ja Ritaharjussa.

Uuden katu­ver­kon raken­ta­mi­nen ei kui­ten­kaan ole ilmais­ta. Se nie­lee liki 10 mil­joo­naa euroa kau­pun­gin vuo­sit­tai­ses­ta katu­jen raken­ta­mi­seen osoi­te­tus­ta 16 mil­joo­nan mää­rä­ra­has­ta. Kuten myös Hau­ki­pu­taal­la ja Kii­min­gis­sä olem­me huo­man­neet, uudis­ra­ken­ta­mi­sen suu­ri osuus näkyy ole­mas­sa ole­vien katu­jen perus­pa­ran­nus­ten lyk­kään­ty­mi­se­nä. Perus­kor­jauk­siin käy­tet­tä­vis­sä ole­vaa rahaa on vii­me vuo­si­na ollut vain puo­let tar­vit­ta­vas­ta tasosta.

Nyt myös val­tio on herän­nyt tähän kas­va­vien kau­pun­ki­seu­tu­jen ongel­maan, ja Oulul­le­kin on myön­net­ty yhteen­sä yli 4 mil­joo­naa euroa val­tion avus­tus­ta Hiuk­ka­vaa­ran katu­jen ja kun­nal­lis­tek­nii­kan raken­ta­mi­seen. Näin kas­va­vien kau­pun­kien omat rahat riit­täi­si­vät parem­min nykyis­ten katu­jen ja kun­nal­lis­tek­nis­ten ver­kos­to­jen kor­jaus­ve­lan vähen­tä­mi­seen. Yhdys­kun­ta- ja ympä­ris­tö­pal­ve­lui­den viran­hal­ti­jat esit­ti­vät­kin kevääl­lä, että val­tion avus­tuk­sen tur­vin lisät­täi­siin Oulun ensi vuo­den talous­ar­vioon katu­jen, tei­den, sil­to­jen ja toria­luei­den raken­ta­mis­mää­rä­ra­haan 2 mil­joo­naa euroa. Täl­lä rahal­la voi­tai­siin jat­kaa mm Kivi­nie­men Lohi­tien ja Hau­ki­pu­taan Kir­kon­ky­län katu­jen kor­jauk­sia ja käyn­nis­tää Nie­me­län­tör­män aluesaneeraus.

Kau­pun­gin­joh­ta­ja kui­ten­kin päät­ti talous­ar­vio­esi­tyk­ses­sään esit­tää, että val­tiol­ta saa­tua avus­tus­ta ei hyö­dyn­ne­tä katu­mää­rä­ra­ho­jen nos­toon, vaan kau­pun­gin omaa osuut­ta katuin­ves­toin­neis­ta lei­ka­taan vas­taa­vas­ti. Talous­ar­vio­esi­tyk­sen tul­tua yhdys­kun­ta­lau­ta­kun­nan käsit­te­lyyn, emme olleet täs­tä ihan yksi­mie­li­ses­ti samaa miel­tä. Esi­tys inves­toin­ti­ra­ho­jen palaut­ta­mi­ses­ta tar­vit­ta­val­le tasol­le ei kui­ten­kaan aivan saa­nut lau­ta­kun­nan enem­mis­töä taakseen.

Seu­raa­vak­si talous­ar­vio­ta käsi­tel­lään kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen talous­ar­vio­rii­hes­sä. Aina­kin oma val­tuus­to­ryh­mä­ni esit­tää 2 mil­joo­nan euron mää­rä­ra­ha­li­säyk­sen palaut­ta­mis­ta katu­jen ja kun­nal­lis­tek­nii­kan sanee­rauk­siin käy­tet­tä­väk­si. Näi­den raho­jen pois leik­kaa­mi­nen sääs­tä­mi­seen vedo­ten ei ole järkevää.

Yli­pää­tään kor­jaus­ve­lan kas­vat­ta­mi­nen ei tuo sääs­tö­jä, sil­lä vält­tä­mät­tö­mien kor­jaus­ten lyk­kää­mi­nen tekee niis­tä entis­tä kal­liim­pia. Kyse ei ole pel­käs­tään kaduis­ta vaan myös katu­jen alla kul­ke­vis­ta vesi­joh­to- ja vie­mä­ri­ver­kos­tois­ta. Nyt van­ho­ja vuo­ta­via put­kis­to­ja jou­du­taan kor­jaa­maan hätä­paik­kauk­sin, mikä ei ole hal­paa sekään. Unoh­taa ei sovi myös­kään aluei­den veto­voi­mai­suut­ta, asu­mis­viih­ty­vyyt­tä ja lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta. Katu­jen ja kun­nal­lis­tek­nii­kan hyväs­sä kun­nos­sa pitä­mi­nen toi­si kau­pun­gil­le pidem­mäl­lä aika­vä­lil­lä sekä sääs­tö­jä että lisä­tu­lo­ja. Tämä lie­nee ollut myös maam­me hal­li­tuk­sen tavoit­tee­na, kun kas­va­vien kau­pun­ki­seu­tu­jen inves­toin­tien tuke­mi­ses­ta on val­tion tasol­la päätetty.

Toi­vo­taan, että kau­pun­gin­hal­li­tus ymmär­täi­si asian tär­key­den tai vii­meis­tään kau­pun­gin­val­tuus­ton talous­ar­vio­kä­sit­te­lys­sä saa­tai­siin katu­jen ja kun­nal­lis­tek­nii­kan kor­jausin­ves­toin­tien mää­rä­ra­ha sil­le kuu­lu­val­le tasolle.

Esa Aal­to, kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu, Vihreät