Har­taus­kir­joi­tus: Kui­lun partaalla

Vii­me sun­nun­tain evan­ke­liu­mi (Luuk. 16: 19–31) on Jee­suk­sen esi­merk­ki­ker­to­mus rik­kaas­ta mie­hes­tä ja Lasa­ruk­ses­ta. Jee­sus on täs­sä vas­toin tapo­jaan antau­tu­nut kuvaa­maan tuon­puo­leis­ta maa­il­maa. Täl­lä ker­to­muk­sel­la on myös sel­vä yhteis­kuin­nal­li­nen sano­ma. Jee­sus hyö­dyn­tää täs­sä ajas­saan liik­ku­via käsi­tyk­siä ja usko­muk­sia oman ope­tuk­sen­sa aineis­to­na ja sen sano­man väli­kap­pa­lee­na. Täs­tä syys­tä tämä koh­ta ei nou­da­ta Jee­suk­sen ope­tuk­sia ylös­nouse­muk­ses­ta ja pelas­tuk­ses­ta. Ei, täl­lä ker­to­muk­sel­la on eri tehtävä.

Jus­si Rinta-Jouppi

Teks­tin alkuo­sas­sa kuva­taan sitä yhteis­kun­nal­lis­ta kui­lua, joka erot­taa rik­kaat ja köy­hät toi­sis­taan. Tämä kui­lu on ole­mas­sa yhä tänä­kin päi­vä­nä, suu­rem­pa­na kuin kos­kaan, ja sik­si tämä kuvaus rii­pai­see mei­tä syväl­tä. Ylel­li­syy­des­sä elä­vä rikas mies ei näh­nyt Lasa­ruk­sen hätää, ja vaik­ka oli­si näh­nyt­kin, niin ei aina­kaan puhu­nut mitään täl­le sai­raal­le ker­jä­läi­sel­le. Lasa­ruk­sen tila oli niin sur­kea, ettei hän voi­nut hätis­tää edes kim­pus­taan koi­ria, jot­ka tuli­vat nuo­le­maan hänen veres­tä­viä pai­sei­taan ja haa­vo­jaan. Kuvaus voi­si ikä­vä kyl­lä olla suo­raan mei­dän ajas­tam­me ja yhteis­kun­nas­tam­me. Mies­ten ero säi­lyy vie­lä kuo­le­mas­sa­kin; Rik­kaan mie­hen hau­ta­jais­me­not vas­ta­si­vat hänen elä­män­sä kor­ke­aa tasoa, kun Lasa­ruk­sel­la taas ei ollut ketään saat­ta­mas­sa hän­tä hau­dan lepoon.

Kuo­le­man jäl­keen enke­lit vei­vät Lasa­ruk­sen pat­riark­ka Abra­ha­min huo­maan, hänen vie­reen­sä juh­la­pöy­tään. Jee­sus osoit­taa jäl­leen tai­ton­sa sanan­käyt­tä­jä­nä; Hän ei esit­tä­nyt mitään omaa poh­ja­pii­rus­tus­ta tai kart­taa tuo­ne­las­ta, vaan ker­too sii­tä oman aikan­sa erään juu­ta­lai­sen käsi­tyk­sen mukaan, kos­ka se oli ihmi­sil­le tut­tu. Täs­sä kuvauk­ses­sa oli eri osas­tot hurs­kai­ta ja syn­ti­siä vai­na­jia var­ten. Osat ovat nyt vaih­tu­neet; Rikas mies on nyt vuo­ros­taan kär­si­vä, ja hän näkee Lasa­ruk­sen, joka on onnel­li­nen. Niin kuin Lasa­rus näki eläes­sään rik­kaan mie­hen, niin nyt hän näkee hänet, mut­ta yhteyt­tä hei­dän välil­leen ei syn­ny edel­leen­kään. Ker­to­mus ei pää­ty­kään mil­lään taval­la onnel­li­ses­ti, vaik­ka rikas mies kuin­ka anoo armoa ensin itsel­leen ja sit­ten lähei­sil­leen. Juma­lan tah­to oli jo ilmoi­tet­tu heil­le Moo­sek­sen lais­sa ja pro­feet­ta­kir­jois­sa. Ker­to­muk­sen lop­puo­sa on Jee­suk­sen käyt­tä­mä teho­kei­no, että tämän yhteis­kun­nal­li­nen sano­ma jäi­si var­mas­ti ihmis­ten mieliin.

Evan­ke­liu­min sano­ma ei ole aja­tus sii­tä, että ne, jot­ka ovat täs­sä elä­mäs­sä kär­si­neet saa­vat loh­du­tuk­sen ja hyvi­tyk­sen hau­dan­ta­kai­ses­sa elä­mäs­sä, sil­lä tämä ei ole kris­ti­nus­kon sosi­aa­li­nen sano­ma. Kris­ti­nus­ko ei ope­ta mei­tä tyy­ty­mään elä­män epä­koh­tiin ja sor­toon tule­van hyvän toi­vos­sa. Sen sijaan koh­ta opet­taa, että ihmis­ten väli­nen yhteis­kun­nal­li­nen kui­lu on yli­tet­tä­vis­sä jo täs­sä elä­mäs­sä. Ker­to­muk­sen mer­ki­tys on sii­nä, että meil­lä kai­kil­la on kaik­ki mah­dol­li­suu­det aut­taa kär­si­viä vel­jiäm­me ja sisa­riam­me niin lähel­lä kuin kau­ka­na­kin, mut­ta lii­an usein emme sitä tee. Hyvin­voin­tia ja ruo­kaa riit­täi­si kyl­lä täs­sä maa­il­mas­sa, jos oli­sim­me val­mii­ta jaka­maan omastamme.

Jus­si Rin­ta-Joup­pi, seu­ra­kun­ta­pas­to­ri, Hau­ki­pu­taan seurakunta