Yri­ty­se­lä­mää: Iin Tak­si­kyy­ti pal­ve­lee monen­lai­sia asiakkaita

Hannu ja Niko Ukkolan Iin Taksikyyti Oy on juuri hankkinut käyttöön kuvassa näkyvän ison linja-auton, joka on EURO6-luokan vähäpäästöinen ajoneuvo. Kuvassa myös osa yrityksen taksikalustosta sekä kuljettajia, vasemmalta yrittäjät itse eli Hannu Ukkola ja Niko Ukkola sekä kuljettajat Markus Hekkala, Juho Tiiro, Leo Soikkonen ja Eerik Turtinen. Kuvasta puuttuvat kuskeista Jari Orava, Jukka Räihä ja Jason Hankkila.Hannu ja Niko Ukkolan Iin Taksikyyti Oy on juuri hankkinut käyttöön kuvassa näkyvän ison linja-auton, joka on EURO6-luokan vähäpäästöinen ajoneuvo. Kuvassa myös osa yrityksen taksikalustosta sekä kuljettajia, vasemmalta yrittäjät itse eli Hannu Ukkola ja Niko Ukkola sekä kuljettajat Markus Hekkala, Juho Tiiro, Leo Soikkonen ja Eerik Turtinen. Kuvasta puuttuvat kuskeista Jari Orava, Jukka Räihä ja Jason Hankkila.

Isän ja pojan, Han­nu ja Niko Ukko­lan, luot­saa­ma Iin Tak­si­kyy­ti Oy on laa­jen­tu­nut yhden mie­hen ja yhden tak­sin yri­tyk­ses­tä yksi­tois­ta autoa ja kat­ta­vat kul­je­tus­pal­ve­lut tar­joa­vak­si koko­nai­suu­dek­si, joka Iin ohel­la toi­mii myös Hau­ki­pu­taal­la ja Oulussa.

Yri­tyk­sen pää­paik­ka on Iis­sä, mis­sä se Ukko­lain mukaan myös tulee edel­leen säi­ly­mään. Yrit­tä­jät koros­ta­vat­kin pai­kal­li­suut­ta toi­min­nas­saan, sil­lä myös kaik­ki kul­jet­ta­jat ovat iiläi­siä. Pal­ve­lu­tar­jon­taan kuu­lu­vat tak­si­kyy­tien lisäk­si tilaus­ajot, jot­ka hoi­tu­vat kuu­den­tois­ta hen­gen pik­ku­bus­sin sekä kah­den ison lin­ja-auton voi­min. Lin­ja-autois­ta toi­nen on aivan vas­ta han­kit­tu, ja yrit­tä­jien mukaan se sopii myös Iin kun­nan vih­rei­siin nor­mei­hin vähä­pääs­töi­syy­ten­sä ansiosta.

– Alus­sa tar­vit­tiin tak­sin aja­mi­seen eri­tyi­nen tak­si­kort­ti, ja auto­jen hank­ki­mi­nen­kin oli luvan­va­rais­ta, tak­siy­rit­tä­jäk­si ei siis voi­nut läh­teä tuos­ta vain, ker­taa­vat Ukko­lat men­nei­tä muistellessaan.

Toi­min­nan alku­vuo­si­na tak­si­lu­van sai­kin useim­mi­ten sii­nä vai­hees­sa, kun joku ole­mas­sa ole­vis­ta yrit­tä­jis­tä luo­pui toi­min­nas­ta. Sit­tem­min ala vapau­tui, min­kä ansios­ta yri­tys­tä pääs­tiin hel­pom­min laajentamaan.

– Läh­tö­koh­ta­na on sil­ti koko ajan ollut, että auton pitää tuot­taa tie­tyn sum­man ver­ran ennen kuin han­ki­taan lisää kalus­toa, taus­toit­taa yri­tyk­sen toi­mi­tus­joh­taa­jan pes­tiä nykyi­sin hoi­ta­va nuo­rem­pi Ukkola.

Yri­tyk­sen idea­na on alus­ta läh­tien ollut tak­si­kyy­tien hoi­ta­mi­nen asia­kas­pal­ve­lun mukaan, ei tol­pal­la var­toen. Aiem­pien kou­lu­kul­je­tus­ten ja Kelan sai­ras­kyy­tien rin­nal­le ovat mer­kit­tä­väk­si pal­ve­lu­muo­dok­si nous­seet lisään­ty­neet sote-ajot, jot­ka vuo­den­vaih­tees­sa toi­min­tan­sa aloit­ta­neet hyvin­voin­tia­lu­eet kil­pai­lut­ti­vat alku­vuo­des­ta. Samal­la aiem­mat sopi­muk­set lak­ka­si­vat ole­mas­ta voimassa. 

Iin Tak­si­kyy­ti menes­tyi tar­jous­kil­pai­lus­sa hyvin koko Iin alu­een kyy­deis­tä pää­tet­täes­sä, mikä on osal­taan edel­leen vah­vis­ta­nut yri­tyk­sen toi­min­taa. Sote-ajot ovat vam­mais­pal­ve­lu- tai sosi­aa­li­huol­to­lain mukai­sia kul­je­tus­pal­ve­lu­ja. Nii­tä saa­vat käyt­tää hen­ki­löt, jot­ka sai­rau­den, vam­man tai muun vas­taa­van toi­min­ta­ky­kyä alen­ta­van syyn takia eivät kyke­ne itse­näi­ses­ti käyt­tä­mään jul­ki­sia liikennevälineitä.

Toi­min­nan laa­je­ne­mi­nen tak­sien mää­rän kas­vaes­sa on vaa­ti­nut myös lisää taus­ta­työ­tä, ja nykyi­sel­lään Iin Tak­si­kyy­ti päi­vys­tää sekä arki­sin että viikonloppuisin. 

– Arki­sin on päi­vys­tä­jäl­lä myös vara­hen­ki­lö, joka hoi­taa teh­tä­vän, mikä­li var­si­nai­nen päi­vys­tä­jä jos­tain syys­tä on esty­nyt puhe­li­meen vas­taa­maan. Arki­päi­vys­tys toi­mii ilta­kym­me­neen asti, vii­kon­lop­pui­sin ollaan val­miu­des­sa ympä­ri vuo­ro­kau­den, Niko Ukko­la mainitsee.

Nuo­rem­man Ukko­lan har­teil­la on nykyi­sin yri­tyk­sen tak­si­toi­min­ta koko­nai­suu­des­saan, joten työn­ku­vaan kuu­luu lähes kaik­ki hal­lin­nol­li­nen työ, kuten asia­kas­han­kin­ta, ajo­jär­jes­te­lyt ja työ­vuo­ro­lis­to­jen laa­din­ta. Isä-Han­nu puo­les­taan hoi­taa tilaus­ajo­toi­min­nan tar­jouk­si­neen ja käy­tän­nön järjestelyineen. 

Väli­tys­yh­tiöi­den pal­ve­lu­ja yri­tys ei käy­tä lain­kaan Kela-kyy­te­jä lukuun otta­mat­ta, joten Nikon aika kuluu­kin jo mer­kit­tä­väs­ti enem­män toi­mis­to­töi­den paris­sa kuin ratin takana. 

– Kelan sai­ras­kul­je­tuk­set meil­lä hoi­tu­vat Tam­pe­reen Alue­tak­sin välit­tä­mä­nä, sil­lä sitä kaut­ta tilat­taes­sa asiak­kaal­la on niin sanot­tu oma­tak­si-oikeus eli hän voi itse vali­ta kul­jet­ta­van yri­tyk­sen, Niko Ukko­la mainitsee. 

Täl­lä het­kel­lä sote-kul­je­tuk­set muo­dos­ta­vat mer­kit­tä­vim­män osan kai­kis­ta tak­si­kyy­deis­tä. Lisäk­si isoa roo­lia yri­tyk­sen toi­min­nas­sa näyt­te­le­vät kou­lu­kul­je­tuk­set ja Kela-sai­ras­kyy­dit. Myös tilaus­ajot ovat kasvussa.

– Taval­lis­ten kulut­ta­ja-asiak­kai­den kuten vii­kon­lop­pua­jo­jen osuus on supis­tu­nut aika pie­nek­si, mut­ta kaik­ki kyy­dit ovat sil­ti yhtä tär­kei­tä eri­lais­ten rin­nak­kais­vai­ku­tus­ten vuok­si, yrit­tä­jät linjaavat.