Tal­vi­ren­kai­den seson­ki kol­kut­te­lee jo

Nastarengas vaikuttaa olevan Rantapohjan alueella edelleen kitkarengasta suositumpi valinta.Nastarengas vaikuttaa olevan Rantapohjan alueella edelleen kitkarengasta suositumpi valinta.

Syk­syn vii­le­tes­sä tal­vi­ren­kai­den vaih­to alkaa jäl­leen olla ajan­koh­tais­ta. Tie­lii­ken­ne­lain mukaan tal­vi­ren­kail­la on ajet­ta­va 1.11. alkaen, jos sää tai keli sitä vaatii.

Ran­ta­poh­jan alu­eel­la tal­vi­ren­kai­den kans­sa ei kui­ten­kaan vie­lä hötkyillä.

Juk­ka Olko­nie­mi Iin Auto­maa­laa­mol­ta ker­too, että tal­vi­ren­kai­den seson­ki ei ole aina­kaan heil­lä vie­lä käyn­nis­ty­nyt täy­del­lä vauhdilla.

– Joi­ta­kin yksit­täi­siä ren­kai­den vaih­to­ja on jo täs­sä vai­hees­sa teh­ty, mut­ta var­si­nais­ta ryy­sis­tä ei ole, Olko­nie­mi sanoo.

Olko­nie­mi veik­kaa edel­lis­vuo­sis­ta oppi­nee­na, että kii­re iskee ensim­mäis­ten yöpak­kas­ten liu­kas­taes­sa tei­den pinnat.

– Peri­aat­tees­sa tal­vi­ren­kai­ta voi­si pik­ku hil­jaa alkaa vaih­taa alle jo täs­sä vai­hees­sa, jot­ta ne yöliuk­kaat eivät sit­ten pää­se yllät­tä­mään eikä ren­kaan­vaih­toa tar­vit­se odo­tel­la. Ren­kaat eivät mene pilal­le vaik­ka niil­lä ajai­si­kin het­ken asfalttipinnalla.

Samoil­la lin­joil­la Olko­nie­men kans­sa on Kii­min­gis­sä Ren­gas-Arp­pa-ren­gas­lii­ket­tä pyö­rit­tä­vä Jus­si Arpo­nen.

– Arvioi­sin, että ensi vii­kol­la alle­vaih­to on käyn­nis­sä – jos ei täy­del­lä tehol­la niin aina­kin mel­kein. Pak­ka­söi­den tul­les­sa ihmi­set vii­meis­tään herää­vät, tote­aa Arponen.

Arpo­nen ker­too vaih­ta­neen­sa ensim­mäi­siä tal­vi­ren­kai­ta auto­jen alle syys­kuun puo­lel­la. Sil­loin tal­vi­ren­kai­ta ovat vaih­dat­ta­neet ihmi­set, jot­ka ovat olleet suun­taa­mas­sa reis­sul­le Poh­joi­seen tai aja­vat autoil­laan vain vähän. Olko­nie­men tapaan myös Arpo­nen tote­aa, että tal­vi­ren­kaat voi hyvin vaih­taa alle jo hyvis­sä ajoin ennen pakkasia.

– Eten­kin, jos ajaa vähän, tal­vi­ren­kai­den alle­vaih­toa aikai­sem­min syk­syl­lä kar­sas­taa suot­ta. Mär­kä ja vii­leä asfalt­ti ei ehdi ren­kaan pin­taa kulut­taa pilal­le, vaik­ka lumi ei heti maa­han tulisi.

Arpo­nen myös vink­kaa, että eten­kin sil­loin, jos ostaa aivan uudet tal­vi­ren­kaat, on niil­lä suo­ta­vaa­kin ajel­la rau­has­sa ennen ensim­mäi­siä pakkaskelejä.

– Nas­tat hake­vat uusis­sa ren­kais­sa paik­kan­sa ja pysy­vät ren­kaas­sa parem­min, jos niil­lä ei heti läh­de­tä suti­maan jäi­sel­le tiel­le. Lisäk­si tal­vi­ren­kaa­seen kan­nat­taa lait­taa hie­man enem­män ilmaa kuin kesä­ren­kaa­seen, jot­ta ren­kaan pin­ta kuluu tasai­sem­min, vink­kaa Arponen.

Sekä Olko­nie­mi että Arpo­nen arvioi­vat, että nas­ta­ren­gas pitää yhä suo­si­tuim­man tal­vi­ren­kaan kärkisijaa.

– Kit­ka ei ole vie­lä perin­teis­tä nas­taa ohit­ta­nut. Toki ren­gas­va­lin­ta riip­puu sii­tä, mis­sä aje­lee. Kau­pun­gil­la pal­jon aja­vien kes­kuu­des­sa kit­ka­ren­kaat ovat suo­si­tum­pia kuin tääl­lä maa­seu­dul­la, ker­too Olkoniemi.

Arpo­sen mukaan kit­ka­ren­gas on vii­me vuo­si­na hie­man kiri­nyt, mut­ta nas­ta on sil­ti yli­voi­mai­ses­ti suosituin.

– Kit­ka­ren­kaat ovat hil­jai­sem­mat, ja nor­maa­leis­sa tal­vio­lo­suh­teis­sa niil­lä pär­jää var­sin hyvin, kun­han kit­ka­ren­gas on hyvä ja laa­du­kas, Arpo­nen toteaa.

Tal­vi­ren­kai­siin halu­taan­kin molem­pien yrit­tä­jien mie­les­tä panos­taa edel­leen, vaik­ka talous­ti­lan­ne on ollut kulut­ta­jil­le haas­ta­va. Juk­ka Olko­nie­mi ker­too, että heil­lä kes­ki­hin­tai­set ren­kaat teke­vät kauppansa.

– Hyvin har­va käyt­tää sitä kal­lein­ta tai hal­vin­ta­kaan, hän toteaa.

Jus­si Arpo­sen mukaan ren­kai­den hin­ta­ta­so on pysy­nyt mal­til­li­se­na, eikä vuo­den takai­sen kal­tai­sia saa­ta­vuuson­gel­mia ren­kais­sa enää ole.

– Suu­rin osa asiak­kais­ta halu­aa laa­duk­kaam­man tal­vi­ren­kaan esi­mer­kik­si kii­na­lais­val­mis­tei­sen sijaan, nii­hin halu­taan sel­väs­ti panostaa.