Rata­sil­ta on taas käytössä

Kun­nos­tuk­sen ajak­si sul­jet­tu Iin rata­sil­ta on avat­tu uudel­leen lii­ken­teel­le per­jan­tai­na 4. elo­kuu­ta. Kesä­kuun alus­sa aloi­tet­tuun remont­tiin on varat­tu aikaa loka­kuun lopul­le, mut­ta pro­jek­ti pyri­tään saa­maan pää­tök­seen hie­man etuajassa.

–Se ei oo ihan val­mis, pik­ku­jut­tu­ja pitää vie­lä teh­dä. Maa­tu­kien puh­dis­tuk­set, tie­mer­kin­nät, lii­ken­ne­jär­jes­te­lyt ja näin. Mut­ta ei oo enää pal­joa jäl­jel­lä, sil­tau­ra­kan työ­pääl­lik­kö Mika Tuo­ki­la kertoo.

Sil­lan väis­tä­mis­vel­vol­li­suus on remon­tin myö­tä muut­tu­nut tila­päi­ses­ti. Sil­lal­ta tule­vil­la autoi­li­joil­la on täl­lä het­kel­lä stop-merk­ki. Poik­keuk­sel­li­set tie­jär­jes­te­lyt joh­tu­vat ylä­vir­ran pyö­rä­tien sulus­ta, joka kes­tää vie­lä arviol­ta kuu­kau­den. Tämän jäl­keen pala­taan Rata­sil­lan enti­siin liikennejärjestelyihin.

Vii­mek­si 1990-luvul­la kun­nos­te­tun maan­tie- ja rata­sil­lan kun­nos­tus oli Des­tia Rail Oy:n toteut­ta­ma Väy­lä­vi­ras­ton han­ke. Sil­lan kan­si on nyt uusit­tu ja pääl­lys­tet­ty sekä metal­li­ra­ken­teet pin­ta­kä­si­tel­ty. Kun­nos­tus­hank­keen toteu­tus meni ilman suu­rem­pia vas­toin­käy­mi­siä, eikä sil­taa tar­vit­se remon­toi­da nyt hetkeen.

–Kyl­lä se aina­kin 30 vuot­ta kes­tää. Ei tar­vi olla ens vuon­na kor­jaa­mas­sa, Tuo­ki­la lohkaisee.