Rant­sik­ka: Elä­mä on eri­lais­ta kuin vii­me vuonna

Valtarin koulun naulakot on suljettu, jotta aulaan ei synny ruuhkia. Koulussamme on paljon käsidesiä, jota pitää käyttää päivässä säännöllisin välein. Suurin osa käsideseistä haisee etikalle, ja jos sitä ei halua käyttää, niin sitten pitää pestä kädet saippualla.

Vii­me vuon­na tähän aikaan elä­mä oli vie­lä nor­maa­lia, mut­ta nyt se on eri­lais­ta. Vuo­si sit­ten ei tie­det­ty koro­nas­ta mitään, mut­ta nyt se on uuti­sis­sa ja ihmis­ten arkie­lä­mäs­sä pin­nal­la jat­ku­vas­ti. Koro­na alkoi levi­tä maa­il­mal­la hyvin nopeas­ti ja lopul­ta se ennät­ti myös Suomeen.

Kevääl­lä oli etä­kou­lua ja tuli pal­jon rajoi­tuk­sia. Se oli muka­vaa, kun sai nuk­kua pidem­pään ja sai olla koto­na. Kun etä­kou­lu päät­tyi tou­ko­kuus­sa ja men­tiin nor­maa­lis­ti kou­luun, kou­luum­me tuli pal­jon rajoi­tuk­sia, esi­mer­kik­si ruo­kai­lut jaet­tiin kah­teen tilaan ja jokai­sel­le luo­kal­le tuli omat väli­tun­tia­lu­eet. Tur­val­lis­ta kou­lu­ym­pä­ris­töä alet­tiin raken­taa käsien­pe­sun, tur­va­vä­lien ja desin­fioin­tiai­neen voi­mal­la. Alkusyk­sys­tä mei­tä Val­ta­rin ylä­kou­lu­lai­sia ohjeis­tet­tiin pese­mään tai desin­fioi­maan kätem­me aina tun­nin alus­sa ja sen jälkeen.

Ves­sat oli jao­tel­tu luo­kit­tain sekä sisään- ja ulos­käyn­ti tapah­tui useam­mas­ta oves­ta. Yllä­tyim­me myös sii­tä, että lii­kun­ta­sa­lis­ta oli teh­ty toi­nen ruo­ka­la. Söim­me por­ras­te­tus­ti omal­le luo­kal­lem­me mer­ki­tyis­sä pöy­dis­sä, jot­ka oli sijoi­tet­tu kau­as toi­sis­taan. Pöy­tiin mah­tui vain nel­jä hen­ki­löä. Saim­me ottaa ruo­kaam­me taas itse, toi­sin kuin kevääl­lä, jol­loin kou­lu­hen­ki­lö­kun­nan jäse­net jakoi­vat ruoan.

Syk­syl­lä rajoi­tuk­set jat­kui­vat, ja alkusyk­sys­tä ne oli­vat mel­kein samat kuin kevääl­lä. Loka­kuun alus­sa rajoi­tuk­set pois­tet­tiin mel­kein koko­naan, vain käsien­pe­su ja luok­kien omat ves­sat pysyi­vät. Lii­kun­ta­sa­lis­ta tuli taas lii­kun­ta­sa­li, kun kaik­ki siir­tyi­vät syö­mään ruo­ka­laan entis­tä rajum­min porrastetusti.

Mar­ras­kuun ensim­mäi­sel­lä vii­kol­la käyt­töön otet­tiin uusi mene­tel­mä, jon­ka mukaan kas­vo­mas­ke­ja tulee pitää aina valin­nai­sai­nei­den aikana.

Mie­les­täm­me toi­men­pi­teet ovat onnis­tu­neet hyvin, vaik­ka esi­mer­kik­si tur­va­vä­lien pitä­mi­nen on ollut jois­sa­kin tilan­teis­sa haas­ta­vaa tai jopa mahdotonta.

Tilan­ne ei ole niin paha kuin kevääl­lä, mut­ta mitä tahan­sa voi tapah­tua. Onko­han vie­lä edes­säm­me etäkoulu?

Rajoi­tuk­set ovat tär­kei­tä, mut­ta aina ei jak­sa nou­dat­taa nii­tä. Pitää kui­ten­kin aina yrit­tää nou­dat­taa nii­tä, että koro­na ei sit­ten leviä. Mas­ke­ja kan­nat­taa käyt­tää kau­pois­sa ja kaik­kial­la jul­ki­sis­sa pai­kois­sa, mis­sä on pal­jon ihmi­siä. Muis­ta­kaa pes­tä käsiä!

Oppi­lai­den haas­tat­te­lu ker­too, että koro­na kiris­tää Val­ta­rin oppilaita.

Stres­saa­ko koro­na opis­ke­lua ja kave­rei­den näkemistä?

– Ei se oikeas­taan stres­saa. Jou­tuu vain pese­mään käsiä ja käyt­tä­mään desin­fioin­tiai­net­ta, vas­ta­si nimet­tö­mä­nä esiin­ty­nyt oppilas.

Koro­naan suh­tau­du­taan vaka­vas­ti Iin ylä­kou­lus­sa eli Val­ta­rin kou­lus­sa. Kun kävel­lään sisään kou­luun, täy­tyy desin­fioi­da heti käten­sä. Se on todel­la hyvä kei­no estää ulko­puo­lel­ta tule­va virus.

Mil­lais­ta tur­va­vä­lien pitä­mi­nen on luokassa?

– Tur­va­vä­le­jä on jois­sain luo­kis­sa, yleen­sä saam­me istua kave­rien vie­res­sä ja nor­maa­lis­ti jutel­la tun­nil­la, ker­too Anni Les­ke­lä Val­ta­rin kou­lus­ta. Kou­lus­sa vah­di­taan, että oppi­laat var­mas­ti luok­kaan tul­tu­aan pese­vät kädet. Desin­fioin­tiai­ne on toki myös saa­ta­vil­la, mut­ta pese­mi­nen on parem­pi vaihtoehto.

Onko koro­na vai­kut­ta­nut arkipäivään?

– Ei saa men­nä kave­reit­ten kotien sisäl­le, pitää pes­tä kädet, kun tulee kotiin ja käyt­tää käsi­de­siä. Pitää käyt­tää mas­kia, kun menee kaup­paan ja tie­ten­kin rajoi­te­taan mene­mis­tä ulos kave­reit­ten kans­sa, ker­too ano­nyy­mi oppilas.

Kir­joit­ta­ji­na ovat Emma Mäke­lä ja Sai­ja Fält 8e:ltä ja Ilo­na Aho­pel­to, Emmi Käy­rä, Susan­na Kan­niai­nen, Anni Les­ke­lä, Iida Laak­so­lin­na, Pet­ra Haa­pa­nie­mi ja Inka Raja­la 9c:ltä.

Jut­tu on osa Ran­ta­poh­jan ja alu­een kou­lu­jen välis­tä yhteistyötä.