Suomen hallitus antoi tänään eduskunnalle esityksen vuoden 2026 lisätalousarviosta. Esitys varmistaa rahoituksen sekä Liminka-Oulu-välin kaksoisraiteelle että henkilöliikenteen käynnistämiseen Oulusta Haaparantaan.
Kaksoisraiteen rakentamiseen ehdotetaan yhteensä 209 miljoonaa euroa ja ostoliikenteeseen Oulusta Haaparantaan 1,9 miljoonaa euroa.
– Tämä on todella tärkeä hanke Pohjois-Suomelle ja valtakunnallisestikin Suomen pääradalla. Hankkeen toteutus edistää koko Pohjois-Suomen kilpailukykyä ja Oulun seudun aluerakennetta, maakuntajohtaja Jussi Rämet Pohjois-Pohjanmaan liitosta riemuitsee liiton tiedotteessa.
Kaksoisraide on myös huoltovarmuuden kannalta erittäin tärkeä, kun maailmantilanne on muuttunut. Rämet muistuttaa koko Suomen maaliikenneyhteyksien muodostuvan länteen Pohjois-Suomen kautta, minkä takia pääväyläyhteyksien merkitys on erityisen tärkeä.
– Liminka-Oulu-välin kehittäminen on koko pohjoisen yhteinen asia, Rämet lisää.
Maakuntajohtaja kiittää myös kaikkia pohjoisen toimijoita yhteisestä ja yhtenäisestä linjasta, kun kaksoisraidehanketta on viety eteenpäin.
– Nyt varmistunut rahoitus on systemaattisen ja ennen kaikkea meidän kaikkien yhteisen vaikuttamisen tulos. Liminka-Oulu välin kaksoisraide on ollut Pohjois-Pohjanmaan liiton ja maakunnan toimijoiden liikenteen kärkihankkeita jo vuosikymmenen ajan. Rahoituspäätökset ovat tällaisessa tilanteessa erittäin merkittäviä maakunnalle.
Liminka-Oulu ‑kaksoisraide sisällytettiin pääministeri Orpon hallitusohjelmaan kesällä 2023, mikä antoi luottamusta pohjoisessa.
– Hallitus totesi johdonmukaisesti toteuttavansa hallitusohjelmassa lupaamansa hankkeen. Toteuttamisen edellyttämät kaavat ja ratasuunnitelmat on vihdoin saatu valmiiksi, ja voimme olla tyytyväisiä, että pääministerin ja hallituksen lupauksien mukaisesti rahoitus on varmistettu, jatkaa maakuntajohtaja Rämet.
Pohjois-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja Markus Erkkilä pitää oleellisena, että kaksoisraiteen ansiosta voidaan lisätä kaukoliikenteen junavuoroja rataosuudelle. Samalla vähennetään sen häiriöherkkyyttä. Odotettavissa on entistä nopeampia junayhteyksiä Oulun ja Helsingin välille. Kaksoisraide luo myös edellytyksiä edistää alueellista junaliikennettä.
– Oulun ja Ylivieskan välillä matkustajamäärät ovat kasvaneet vuodesta 2019 lähtien 39 prosenttia. Erittäin kovan kasvun myötä Oulusta kohti etelää matkustaa jo liki kaksi miljoonaa matkustajaa vuosittain. Lisäraiteet tulevat todella tarpeeseen, kun radalla sovitetaan yhteen nopeiden henkilöliikenteen junien ja hitaamman tavaraliikenteen tarpeita, toteaa Erkkilä.
Kustannusarvioltaan 212 miljoonan euron ratahanke on sisältynyt Pohjois-Pohjanmaan maakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan jo yli vuosikymmenen ajan. Hanke on sisältynyt myös Pohjoisen Suomen ohjelman ja Pohjoisen liikennestrategian toimenpiteisiin.
– Geopoliittinen tilanne ja liikenteelliset tarpeet ovat muuttuneet olennaisesti viime vuosina. Liikennehankkeiden pitkä suunnitteluaika ei ole mahdollistanut investointirahoituspäätöksiä tätä nopeammin. Odotamme ja oletamme, että pohjoisen liikennehankkeita viedään eteenpäin yhä kiihtyvällä tahdilla myös jatkossa. Pohjoisen raidehankkeista erityisesti Ylivieskan ja Limingan välisen osuuden suunnitelmavalmiutta on syytä viedä tiiviisti eteenpäin jatkossa, summaa Rämet.
Hallituksen päätös varata määrärahat henkilöliikenteen käynnistämiseksi Oulusta Haaparantaan saa myös kiitosta maakuntaliitolta. Vuosikustannuksiltaan maltillinen hanke on symbolisesti merkittävä.
– Rataosuuden sähköistämisen luonnollinen jatkumo on henkilöliikenteen käynnistäminen Oulusta pohjoiseen. Henkilöliikenne tiivistää entisestään Perämerenkaaren valtioiden rajat ylittävää yhteyttä, toteaa Rämet.
Markus Erkkilä muistuttaa maata pitkin matkustamisen olevan kasvava trendi myös kansainvälisessä ja kestävässä matkailussa.
– Henkilöliikenteen käynnistyminen ei tarkoita pelkästään yhteyttä Oulusta Haaparannan karkkikipoille tai huonekalukaupoille, vaan samalla meille avautuu mahdollisuus matkustaa Helsingistä Oulun kautta Tukholmaan ja aina Eurooppaan.


