Meri­lo­hia ja ‑tai­me­nia siir­re­tään Iijoen vapail­le osuuksille

Lohikalojen ylisiirto jatkuu Iijoella muutaman vuoden tauon jälkeen.Lohikalojen ylisiirto jatkuu Iijoella muutaman vuoden tauon jälkeen.

Iijo­keen ja Livo­jo­keen siir­re­tään meri­lo­hia ja ‑tai­me­nia kesän aika­na. Yli­siir­roil­la tue­taan jokeen lei­mau­tu­nei­den lohi­ka­la­kan­to­jen syn­ty­mis­tä. Siir­ret­tä­vien kalo­jen jäl­ke­läi­set läh­te­vät smolt­tei­na vael­luk­sel­le muu­ta­mien vuo­sien pääs­tä, jol­loin nii­tä voi­daan seu­ra­ta Haa­pa­kos­kel­la teh­tä­vis­sä tutkimuksissa.

Kau­pal­li­set kalas­ta­jat pyy­tä­vät lohet ja tai­me­net joki­suul­ta. Kalat kul­je­te­taan vesi­säi­liöis­sä auto­kul­je­tuk­sel­la voi­ma­lai­tos­ten ylä­puo­li­sil­le vesia­lueil­le. Kalo­ja käsi­tel­lään mah­dol­li­sim­man hel­lä­va­rai­ses­ti ja nii­den stres­saan­tu­mis­ta vält­täen. Siir­rot kes­key­te­tään veden läm­pö­ti­lan nous­tes­sa 17 asteeseen.

– Tar­koi­tuk­se­na on siir­tää enin­tään 200 loh­ta tai tai­men­ta. Siir­rot pyri­tään teke­mään kesä­kuun aika­na ja tar­peen mukaan nii­tä jat­ke­taan lop­pu­ke­säl­lä, ker­too toi­mi­tus­joh­ta­ja Ris­to Tolo­nen Osuus­kun­ta Team Kala:sta.

– Nyt teh­tä­vien yli­siir­to­jen odo­te­taan tuot­ta­van usei­ta tuhan­sia smolt­te­ja, mikä­li siir­ret­tä­vät kalat löy­tä­vät sopi­van kutu­pa­rin ja lisään­ty­mi­sa­lu­eet. Kun­han Raa­sa­kan kala­tie saa­daan raken­net­tua, voi­daan yli­siir­to­ja tehos­taa ja siir­ret­tä­vien kalo­jen mää­riä kas­vat­taa, jat­kaa Iijoen vael­lus­ka­la­hank­keen 2020–2022 pro­jek­ti­pääl­lik­kö Mir­ko Laak­ko­nen Poh­jois-Poh­jan­maan liitosta.

Yli­siir­to­jen käy­tän­nön toteu­tuk­ses­ta vas­taa Osuus­kun­ta Team Kala. Yli­siir­to­lu­pa on Iijoen kala­ta­lous­a­lu­eel­la ja toi­men­pi­teen mah­dol­lis­taa Iijoen vael­lus­ka­la­han­ke 2020–2022.

Iijoen vael­lus­ka­la­hank­keen 2020–2022 toi­men­pi­teet ovat smolt­tien alas­vael­lus­väy­län raken­ta­mi­nen Haa­pa­kos­kel­le, pien­poi­kas­ten istut­ta­mi­nen, nousu­ka­lo­jen yli­siir­rot, smolt­tien siir­rot ja seu­ran­ta sekä Raa­sa­kan kala­tien raken­ta­mi­sen edis­tä­mi­nen. Han­ket­ta toteut­ta­vat PVO-Vesi­voi­ma Oy, Lapin ELY-kes­kus, maa- ja met­sä­ta­lous­mi­nis­te­riö, Ii, Oulu, Pudas­jär­vi, Tai­val­kos­ki, Kuusa­mo, Poh­jois-Poh­jan­maan liit­to, Iijoen kala­ta­lous­a­lue, Met­sä­hal­li­tus, Poh­jois-Poh­jan­maan ELY-kes­kus sekä Luon­non­va­ra­kes­kus. Han­ket­ta koor­di­noi Poh­jois-Poh­jan­maan liit­to. Hank­keen koko­nais­bud­jet­ti on noin 2,2 mil­joo­naa euroa.

Han­ke on saa­nut rahoi­tus­ta maa- ja met­sä­ta­lous­mi­nis­te­riön NOUSU-ohjel­mas­ta, jos­sa paran­ne­taan vael­lus­ka­lo­jen eli­no­lo­suh­tei­ta ja pyri­tään palaut­ta­maan vael­lus­ka­la­kan­to­jen luon­tais­ta lisään­ty­mis­tä Suo­men virtavesissä.