Iin taa­ja­mien lii­ken­ne­tar­kas­te­lu on valmistunut

Iin Olha­van ja Kui­va­nie­men taa­ja­mien sekä Myl­ly­kan­kaan lii­ken­ne­tar­kas­te­lu on saa­tu val­miik­si val­ta­tie 4:n pit­kän aika­vä­lin rat­kai­su­jen osal­ta. Poh­jois-Poh­jan­maan Ely-kes­kuk­sen teet­tä­mäs­sä tar­kas­te­lus­sa Olha­van alu­eel­le on suun­ni­tel­tu kak­si eri­ta­so­liit­ty­mää Olha­van­joen molem­min puo­lin. Myl­ly­kan­kaal­le toteu­te­taan eri­ta­so­liit­ty­mä Meri­hel­men koh­dal­le osit­tain uuteen maas­to­käy­tä­vään ja Kui­va­nie­mel­lä rat­kai­su­na on eri­ta­so­liit­ty­mät molem­min puo­lin Kui­va­jo­kea sekä suun­tais­liit­ty­mä Kirk­ko­tiel­le. Eri­ta­so­liit­ty­mä on lii­ken­teen sol­mu­koh­ta, jos­sa tiet ris­teä­vät eri tasol­la ja jos­sa liit­ty­mä­ram­pit yhdis­tä­vät eri tasos­sa kul­ke­vat tiet toisiinsa.

Poh­jois-Poh­jan­maan Ely-kes­kus on teet­tä­nyt tar­kas­te­lun ja sen tulok­se­na on mää­ri­tel­ty lii­ken­ne­jär­jes­te­ly­jen kehit­tä­mi­sen peri­aat­teet, jot­ka tul­laan huo­mioi­maan Iin kun­nan stra­te­gi­ses­sa yleis­kaa­vas­sa. Yleis­kaa­vaeh­do­tus tulee näh­tä­vil­le alku­ke­vääs­tä 2024. Tar­kas­te­lus­sa on myös mää­ri­tel­ty peri­aat­teet pai­kal­li­sen lii­ken­ne­ver­kon kehit­tä­mi­sek­si ja rin­nak­kai­syh­teyk­sien jär­jes­tä­mi­sek­si. Läh­tö­koh­ta­na tut­kit­ta­vil­le toi­men­pi­teil­le on vuon­na 2020 val­mis­tu­nut sel­vi­tys “Val­ta­tie­käy­tä­vän 4 ja 29 kehit­tä­mi­sen peri­aat­teet välil­lä Hel­sin­ki-Tor­nio/­Haa­pa­ran­ta”.

Iin elin­voi­ma­joh­ta­ja Hele­na Illi­kai­nen tote­aa, että Iin kun­nan stra­te­gi­ses­sa yleis­kaa­vas­sa vah­vis­tu­vat lii­ken­ne­jär­jes­te­lyt ja tar­kas­te­lus­sa esi­te­tyt peri­aa­te­rat­kai­sut tule­vat pit­käl­lä täh­täi­mel­lä vai­kut­ta­maan asuk­kai­den päi­vit­täi­siin kul­ku­reit­tei­hin, lii­ken­teen suju­vuu­teen ja tur­val­li­suu­teen. Val­ta­tie 4 on pää­väy­lä­ase­tus­ten mukaan tason 1 pää­väy­lä ja osa Euroop­pa-tasois­ta TEN-T-ydin­verk­ko­käy­tä­vää sekä tien mer­ki­tys tava­ra­lii­ken­teel­le ja kan­sain­vä­li­seen saa­vu­tet­ta­vuu­teen on merkittävä.

Poh­jois-Iin ja Kui­va­nie­men väli­sen tie­o­suu­den kehit­tä­mis­ta­voit­tei­ta ovat muun muas­sa jat­ku­va kes­ki­kai­teel­li­nen ohi­tus­kais­ta­tie eri­ta­so­liit­ty­min. Tie­o­suu­del­la tavoit­teel­li­se­na nopeus­ra­joi­tuk­se­na on 100 kilo­met­riä tunnissa.

Pit­kän aika­vä­lin tavoit­tee­na val­ta­tiel­lä 4 on jat­ku­va rin­nak­kais­tie, joka on joko maan­tie­tä tai katua. Poh­jois-Poh­jan­maan Ely-kes­kuk­sen lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­vas­taa­va Päi­vi Hau­ta­nie­mi toi­mi hank­keen ohjaus­ryh­mäs­sä puheen­joh­ta­ja­na ja hän ker­too, että val­ta­tie 4 tavoit­tei­den saa­vut­ta­mi­nen edel­lyt­tää mer­kit­tä­viä muu­tok­sia lii­ken­ne­jär­jes­te­lyi­hin Kui­va­nie­men ja Olha­van taa­ja­mis­sa ja Myllykankaalla.

– Työn aika­na tar­kas­tel­tiin ja arvioi­tiin usei­ta eri­lai­sia vaih­toeh­to­ja, joi­ta esi­tel­tiin myös kah­des­sa ylei­sö­ti­lai­suu­des­sa. Täs­sä suun­nit­te­lun vai­hees­sa on mää­ri­tel­ty lii­ken­ne­jär­jes­te­lyn peri­aat­teet. tar­kem­mat rat­kai­sut esi­mer­kik­si tei­den yksi­tyis­koh­tais­ten sijain­tien osal­ta teh­dään jat­ko­suun­nit­te­lus­sa, Hau­ta­nie­mi kertoo.