Kesä tuo mukanaan valoa, väljyyttä ja usein myös kaivatun loman. Arjen rytmi kevenee, ja monella on mahdollisuus hengähtää. Silti sisäinen levottomuus ei aina jää lomalle. Ajatukset kulkevat mukana, ja mieli voi pysyä kiireisenä, vaikka ympärillä olisi rauha.
Psalmissa sanotaan:
“Jumalan edessä mieleni hiljenee, hän antaa minulle avun.” (Ps. 62)
Kesä kutsuu hiljaisuuteen erityisellä tavalla. Luonnossa kulkiessa tai veden äärellä istuessa voi huomata, kuinka kaikki ympärillä rauhoittuu. Tuulen humina, lintujen laulu ja veden liike kutsuvat pysähtymään. Siinä hetkessä voi aavistaa, ettei ole yksin – Jumala on läsnä.
Hiljaisuus ei ole tyhjyyttä, vaan tilaa kohdata. Jumalan edessä ei tarvitse suorittaa eikä selittää. Riittää, että olemme. Saamme tuoda mukanamme kaiken: ilon, kiitollisuuden, mutta myös huolen ja väsymyksen.
Jeesus sanoo:
“Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” (Matt. 11:28)
Nämä sanat sopivat erityisesti kesään. Lepo ei ole vain tekemättömyyttä, vaan sitä, että saa jättää kuormansa hetkeksi pois. Jumalan läsnäolossa lepo voi olla hiljaista rauhaa, tunnetta siitä, että kaikki ei ole omien voimien varassa.
Loma voi olla myös hengellisen levon aikaa. Ei suurten päätösten kautta, vaan pienissä hetkissä: aamukahvin äärellä, iltakävelyllä, kirkossa tai mökin portailla. Siellä, missä mieli hiljenee, Jumalan apu saa tilaa tulla lähelle.
Kaikille kesä ei ole helppo. Se voi tuoda mukanaan yksinäisyyttä tai kaipuuta. Silloinkin nämä lupaukset kantavat: Jumalan edessä saamme olla myös levottomia ja väsyneitä. Meidät kutsutaan levolliseen yhteyteen hänen kanssaan.
Ehkä tänä kesänä voisimme antaa itsellemme luvan pysähtyä. Ei vain lepäämään, vaan olemaan – hiljaisuudessa, jossa Jumala jo odottaa.
”Hiljaisuudessa sinä olet,
ei vaadi sanoja, ei ääntä.
Vain tuulen kevyt kosketus
ja sydämen raukea kääntö.
Lasken pois sen, mitä kannoin,
hetkeksi annan olla.
Sinun lähelläsi huomaan:
ei tarvitse jaksaa yksin.
Ja siinä, aivan tavallisessa,
kesä illan levossa,
apusi hiljaa tavoittaa –
kuin valo sydämessä”
Diakoni Elina Volotinen
Iin seurakunta


