Sii­ka­saa­ren nopeus­ra­joi­tuk­sen alen­ta­mi­ses­ta valitettu

Liikennemerkkityöt Siikasaarentien varrella on keskeytetty, sillä nopeusrajoituksen alentamisesta ja väistämisvelvollisuuden muuttumisesta on jätetty oikaisupyyntö.Liikennemerkkityöt Siikasaarentien varrella on keskeytetty, sillä nopeusrajoituksen alentamisesta ja väistämisvelvollisuuden muuttumisesta on jätetty oikaisupyyntö.

Sii­ka­saa­ren­tiel­lä Hau­ki­pu­taal­la on pää­tet­ty alen­taa nopeus­ra­joi­tus­ta 40 kilo­met­rin tun­ti­no­peu­des­ta 30:een. Muu­tok­sen myö­tä sivu­teil­tä pois­tui­si­vat väis­tä­mis­vel­vol­li­suut­ta osoit­ta­vat kär­ki­kol­miot. Lii­ken­ne­merk­ki­työt alu­eel­la on kui­ten­kin kes­key­tet­ty, sil­lä lii­ken­ne­merk­ki­pää­tök­ses­tä on teh­ty oikai­su­vaa­ti­mus. Oikai­su­vaa­ti­mus menee yhdys­kun­ta­lau­ta­kun­nan käsit­te­lyyn loka­kuun aikana.

Pai­kal­li­sis­sa asuk­kais­sa muu­tok­sen tar­peel­li­suus ja vai­ku­tuk­set ovat herät­tä­neet kes­kus­te­lua ja arvos­te­lua muun muas­sa sik­si, että kär­ki­kol­mioi­den pois­to aiheut­taa vaa­ra­ti­lan­tei­ta. Toi­saal­ta alu­eel­la on koet­tu toi­si­naan vaa­ra­ti­lan­tei­ta myös kor­keis­ta nopeuksista.

Vas­taa­via alu­eel­li­sen nopeus­ra­joi­tuk­sen muu­tok­sia teh­dään eri puo­lil­la Oulun kau­pun­kia ja ne perus­tu­vat liikenneturvallisuussuunnitelmaan.Vastaava teh­tiin vas­ti­kään esi­mer­kik­si Yli-Iin kes­kus­taa­ja­mas­sa. Pää­tök­set tekee kaupungininsinööri.

Kun väis­tä­mies­vel­vol­li­suus muut­tuu kär­ki­kol­mioi­ta pois­tet­taes­sa, ris­teyk­ses­tä tulee tasa-arvoi­nen, eli oikeal­ta tule­vaa on väis­tet­tä­vä. Muu­tok­ses­ta varoi­te­taan autoi­li­joi­ta Muu vaa­ra ‑mer­kil­lä sekä lisä­kil­vel­lä “Väis­tä­mis­vel­vol­li­suus muuttunut”.

Sii­ka­saa­ren­tie sijait­see Kii­min­ki­joen poh­jois­puo­lel­la alkaen Nie­me­län­tör­män koh­dal­ta Hau­ki­pu­taan­tiel­tä jat­kuen Martinniementiehen.

Nopeus­ra­joi­tuk­sen alen­ta­mi­nen ei vai­ku­ta tien kun­nos­sa­pi­don luo­ki­tuk­siin, kuten esi­mer­kik­si Yli-Iis­sä epäiltiin.