Polii­si val­voo tehos­te­tus­ti mopoja

Oulun polii­si­lai­tok­sen alu­eel­la nuor­ten osuus kola­reis­sa kuol­leis­ta ja louk­kaan­tu­neis­ta on ikä­ryh­män kokoon ja mui­hin kau­pun­kei­hin ver­rat­tu­na suu­ri. Myös mopo­jen melus­ta ja tar­peet­to­mas­ta aje­lus­ta aiheut­ta­mas­ta häi­riös­tä tulee Oulun polii­si­lai­tok­sil­le run­saas­ti ilmoi­tuk­sia. Niin­pä polii­si koh­dis­taa tehos­te­tus­ti val­von­taa mopoi­hin 25.8.–14.9. Poh­jois-Poh­jan­maal­la ja Kainuussa.

Val­von­nan aika­na polii­si kes­kit­tyy eri­tyi­ses­ti mopo­jen, mut­ta myös moot­to­ri­pyö­rien ja kevyi­den neli­pyö­räis­ten ajo­neu­vo­jen kul­jet­ta­jien kun­toa, ajo-oikeu­den riit­tä­vyyt­tä, suo­ja­ky­pä­rän käyt­töä, lii­ken­ne­sään­tö­jen nou­dat­ta­mis­ta sekä ajo­neu­vo­jen raken­net­ta ja kuntoa.

Polii­si pyy­tää huol­ta­jia tar­kas­ta­maan nuor­ten käyt­tä­mien ajo­neu­von kun­non sään­nöl­li­ses­ti. Häi­rit­se­vän kovaa ään­tä pitä­vä mopo on useim­mi­ten viri­tet­ty. Myös ajo­va­lo­jen puut­tu­mi­seen on kiin­ni­tet­ty huo­mio­ta vii­me aiko­jen mopovalvonnoissa. 

Lii­ken­tees­sä on tavat­tu myös mopo­ja, jot­ka ovat nii­hin teh­ty­jen raken­ne­muu­tos­ten vuok­si luo­ki­tel­ta­vis­sa kevyt­moot­to­ri­pyö­rik­si. Täl­lai­sen ajo­neu­von kul­jet­ta­mi­seen ei rii­tä enää mopo­kort­ti, vaan vaa­di­taan A1-ajokortti. 

– Mikä­li lap­sen käy­tös­sä on raken­teel­taan mää­räys­ten vas­tai­nen mopo, seu­raa­muk­sia voi tul­la myös huol­ta­jal­le, muis­tut­taa yli­ko­mi­sa­rio Tom­mi Heik­ki­lä Oulun polii­si­lai­tok­sen liikennepoliisiyksiköstä.