Toi­mit­ta­jal­ta: Poh­teel­la valoa näkyvissä

Poh­jois-Poh­jan­maan hyvin­voin­tia­lue Poh­de ei ole lain­kaan niin syväs­sä talous­kuo­pas­sa kuin moni muu Suo­men hyvin­voin­tia­lueis­ta. Syvim­mäl­lä ovat Kes­ki-Suo­mi ja Lap­pi, joil­la molem­mil­la on täl­tä ja aiem­mil­ta vuo­sil­ta hur­ja mää­rä ker­ty­nyt­tä ali­jää­mää. Jos Hel­sin­kiä ei las­ke­ta mukaan, niin Poh­de on kol­man­nek­si par­haas­sa ase­mas­sa aluei­den joukossa.

Poh­teen alue­hal­li­tuk­sen ja joh­ta­vien vir­ka­mies­ten tiis­tai­na pitä­mäs­sä ensi vuo­den talous­ar­vio­ta käsi­tel­lees­sä tie­do­tus­ti­lai­suu­des­sa saat­toi­kin ais­tia jon­kin­lais­ta hel­po­tuk­sen ilma­pii­riä; kyl­lä täs­tä sel­vi­tään. Poh­teen hal­li­tuk­sen puheen­joh­ta­ja Mir­ja Veh­ka­pe­rä tote­si­kin, että talou­den tasa­pai­not­ta­mi­ses­sa ollaan menos­sa oike­aan suun­taan. Tämän vuo­den yli­jää­mä lie­nee noin 37 mil­joo­naa euroa, jol­la kate­taan aiem­pien vuo­sien alijäämiä.

Poh­teen­kin tilan­net­ta tulee toden­nä­köi­ses­ti hel­pot­ta­maan kun­ta- ja alue­mi­nis­te­ri Anna-Kai­sa Iko­sen (kok.) vii­me­viik­koi­nen lupaus sii­tä, että hyvin­voin­tia­luei­den ali­jää­mien kat­ta­mi­seen anne­taan lisää aikaa. Mikään muu rat­kai­su ei oli­si­kaan ollut mahdol­li­nen. Hyvin­voin­tia­luei­den pää­asial­li­nen teh­tä­vä ei ole tuot­taa val­tiol­le sääs­tö­jä, vaan pal­ve­lu­ja aluei­den­sa ihmi­sil­le. Tosin ali­jää­miä kos­ke­va lain­sää­dän­tö tul­lee voi­maan vas­ta jos­kus ensi kevää­nä eikä sen tark­kaa sisäl­töä tai­de­ta vie­lä tietää.

Taval­li­sen jul­ki­sia ter­veys­pal­ve­lu­ja käyt­tä­vän poh­jois­poh­ja­lai­sen ja Poh­teen työn­te­ki­jöi­den kan­nal­ta kuu­los­taa hyväl­tä se, että Poh­teen hal­li­tuk­sen talous­ar­vio­esi­tyk­seen ei sisäl­ly laa­jo­ja irti­sa­no­mi­sia eikä puut­tu­mis­ta sote-kes­kus­ten verk­koon. Sitä vas­toin esi­mer­kik­si Poh­teen pää­tös perus­taa kak­si uut­ta omaa las­ten­suo­je­lu­yk­sik­köä, mie­len­ter­veys­kun­tou­tu­jien asu­mi­syk­sik­kö ja vam­mais­pal­ve­lu­jen asu­mis­pal­ve­lu­yk­sik­kö voi­vat vai­kut­taa joit­te­kin yksi­tyis­ten pal­ve­lun­tuot­ta­jien asemaan.

Poh­teen­kin sääs­tö­toi­met ja nii­hin liit­ty­vät menet­te­lyt ovat herät­tä­neet run­saas­ti kri­tiik­kiä, esi­merk­ki­nä vaik­ka­pa sai­rait­ten van­hus­ten sijoit­te­lu hoi­to­paik­koi­hin etääl­le omai­sis­taan. Hyvin­voin­tia­lu­een talous­asiat ovat kau­ka­na taval­li­ses­ta pal­ve­lu­jen tar­vit­si­jas­ta, mut­ta sil­ti Poh­teel­le on syy­tä antaa tun­nus­tus­ta tilan­teen hal­lin­nas­ta. Ilman hyvää talou­den­pi­toa tilan­ne voi­si kään­tyä pal­ve­lu­jen suh­teen pal­jon heikommaksi.

Näil­lä näky­min Poh­teen talous oli­si tasa­pai­nos­sa vuo­den 2028 lop­puun men­nes­sä. Hyvin­voin­tia­lu­een ensi vuo­den bud­je­tin lop­pusum­ma on lähes 2,4 mil­jar­dia euroa. Se on pal­jon rahaa.