Perin­tei­käs Oulu-lai­va sei­laa merel­li­sen Oulun keulakuvana

60-vuotiaalla Oulu-laivalla on edessä uusia tuulia, sillä se aiotaan katsastaa perinnealukseksi. Pian laiva huputetaan talvelta suojaan, mutta toimia sen sisällä on ympäri vuoden, kertovat Merellinen Oulu ry:n aktiivit. Laivan kannella vasemmalta Kaija-Riitta Kiiskilä, Riina Takala-Karppanen, Pentti Auranaho, Matti Teräs ja Eero Vaitiniemi.60-vuotiaalla Oulu-laivalla on edessä uusia tuulia, sillä se aiotaan katsastaa perinnealukseksi. Pian laiva huputetaan talvelta suojaan, mutta toimia sen sisällä on ympäri vuoden, kertovat Merellinen Oulu ry:n aktiivit. Laivan kannella vasemmalta Kaija-Riitta Kiiskilä, Riina Takala-Karppanen, Pentti Auranaho, Matti Teräs ja Eero Vaitiniemi.

Oulun Top­pi­lan­sal­mes­sa koti­sa­ta­maan­sa pitä­vä upea val­koi­nen Oulu-lai­va on ollut tut­tu näky sei­laa­mas­sa tänä­kin kesä­nä myös Kel­lon, Hau­ki­pu­taan ja Iin edus­tan meril­lä. Tänä vuon­na 60-vuo­tis­juh­la­vuot­taan viet­tä­vä Oulu-lai­va on vaa­ti­nut pal­jon työ­tä ja huo­len­pi­toa, ja tar­vit­see sitä myös jat­kos­sa pysyäk­seen merel­li­sen Oulun lip­pu­lai­va­na ja perin­teik­kään meri­kult­tuu­rin ylläpitäjänä.

Tämän pur­jeh­dus­kau­den meri­mat­kat ovat nyt päät­ty­mäs­sä mar­ras­kuul­la, mut­ta toi­min­taa ja teh­tä­vää lai­val­la on ympä­ri vuo­den. M/S Oulun omis­ta­ja ja toi­min­taa pyö­rit­tä­vän Merel­li­nen Oulu ry:n vapaa­eh­toi­set aktii­vit eivät jou­da tela­kal­le, sil­lä edes­sä on iso­ja inves­toin­te­ja ja han­kin­to­ja nor­maa­lei­den huol­to­töi­den ohella.

Yhdis­tyk­sen hal­li­tuk­sen jäse­niä kokoon­tui vii­me vii­kol­la Oulu-lai­val­le suun­nit­te­le­maan tule­vaa. Puheen­joh­ta­ja­na vii­me vuo­den maa­lis­kuus­sa aloit­ta­nut Rii­na Taka­la-Karp­pa­nen ker­too, että Oulu-lai­van toi­men­ku­vaan kuu­lu­vat merimatkat‑, kou­lu­tus ja meri­kult­tuu­rin perin­ne­työ ja sen yllä­pi­tä­mi­nen. Oulu-lai­va on kat­sas­tet­tu eri­koi­sa­luk­sek­si. Tar­koi­tuk­se­na on kat­sas­taa alus perin­nea­luk­sek­si, mikä edel­lyt­tää uudis­tuk­sia. Nii­den myö­tä aluk­sen mat­kus­ta­ja­mää­rää oli­si mah­dol­li­suus nos­taa nykyi­ses­tä 12:sta 35:een.

– Näin lai­val­la voi­daan har­joit­taa parem­min tulo­ja tuot­ta­vaa toi­min­taa aluk­sen yllä­pi­don tur­vaa­mi­sek­si, sanoo Takala-Karppanen.

Val­miu­det tähän ovat, mut­ta perin­nea­luk­sia kos­ke­vien mää­räys­ten sää­tä­mi­nen on pit­kit­ty­nyt jo kol­mat­ta vuot­ta, har­mit­te­le­vat vara­pu­heen­joh­ta­ja Pent­ti Aura­na­ho ja Oulu-lai­van vas­tuu­pääl­lik­kö Eero Vai­ti­nie­mi. Molem­mat mie­het ovat Merel­li­sen Oulu ry:n perus­ta­ja­jä­se­niä ja tul­leet tutuik­si myös Oulu-lai­van kapteeneina.

Iso tule­va han­kin­ta lai­vaan on kone­huo­neen palo­suo­jaus­lait­teis­to, joka mak­saa 30 000 euroa. Oulun kau­pun­ki myön­si omal­le nimik­ko­lai­val­leen 10 000 euron avus­tuk­sen edel­ly­tyk­sel­lä, että yhdis­tys hank­kii omaa rahoi­tus­ta 20 000 euroa, ker­too yhdis­tyk­sen sih­tee­ri ja Oulu-lai­van kone­pääl­lik­kö Mat­ti Teräs.

Vie­lä suu­rem­pi, pahim­mil­laan arviol­ta useam­man kym­me­nen tuhan­nen euron menoe­rä ensi vuon­na tulee ole­maan vii­den vuo­den välien teh­tä­vä laki­sää­tei­nen kui­va­te­la­koin­ti, jos­sa tar­kas­te­taan lai­van vede­na­lai­sen run­gon kunto.

– Meil­lä on käyn­nis­ty­mäs­sä myös val­ta­kun­nal­li­nen rahan­ke­räys tule­viin menoi­hin, ker­too Teräs.

Lai­vaan on jo aiem­min raken­net­tu sprinkle­ri­jär­jes­tel­mä, han­kit­tu pelas­tau­tu­mis­vä­li­neet 50 hen­gel­le ja uusit­tu komen­to­sil­lan navi­goin­ti- ja radio­va­rus­tus­ta. MOB-vene­kin sai pai­kan keulakannella.

Oulu-lai­vas­sa on majoit­tu­mi­seen 11 kah­den hen­gen hyt­tiä, jois­sa yhteen­sä 22 peti­paik­kaa, sau­na- ja mie­his­tö­ti­lat sekä kou­lu­tuk­seen ja kokouk­siin sovel­tu­via tilo­ja kuten kap­tee­nin­sa­lon­ki, Kek­ko­sen kabi­net­ti ja Submarine-koulutustila.

Tär­kein tulon­läh­de yhdis­tyk­sel­le ovat meri­mat­kat, joi­ta jär­jes­te­tään tilauk­ses­ta yri­tyk­sil­le, yhdis­tyk­sil­le ja muil­le ryh­mil­le merel­lis­ten vir­kis­tys­päi­vien tai kokous­ten pitoon merel­li­sis­sä tun­nel­mis­sa tai sata­mas­sa. Lai­val­la poru­kat ja per­heet viet­tä­vät myös sau­nail­to­ja, syn­ty­mä­päi­viä, polt­ta­rei­ta ja häi­tä. Muis­to­ti­lai­suuk­sia­kin lai­val­la jär­jes­te­tään, Oulun edus­tal­la on nimit­täin merel­li­nen tuhkansirotuspaikka.

Meri­mat­kat suun­tau­tu­vat esi­mer­kik­si Hai­luo­toon, Röyt­tään ja Ulkok­run­neil­le eri­lais­ten tee­mo­jen mer­keis­sä, tai meri­mat­kaa­jat voi­vat suun­ni­tel­la itse reit­tiä ja ohjel­maa. Meri­mat­ko­ja on jär­jes­tet­ty myös yhteis­työs­sä Suo­men Majak­ka­seu­ran ja Perä­me­ren Poo­kit ry:n kans­sa. Lai­val­le voi tuo­da omat tar­joi­lut, mut­ta halut­taes­sa tilauk­ses­ta jär­jes­tyy myös pitopalvelutarjoilut.

Oulu-lai­val­la jär­jes­te­tään meren­kul­kua­lan kou­lu­tus­ta ja kurs­se­ja ympä­ri vuo­den, samoin lai­van tilo­ja voi vuo­kra­ta tal­vi­kau­del­la­kin, sil­lä lai­val­la pide­tään läm­möt pääl­lä. Seu­raa­va tal­koo­työ lai­val­la on sen huput­ta­mi­nen, jol­la alus suo­ja­taan tal­vel­ta ja este­tään myös lämmönhukkaa.

Rii­na Taka­la-Karp­pa­nen ker­too, että Merel­li­nen Oulu ry:n tär­keä teh­tä­vä on jat­kos­sa­kin yllä­pi­tää merel­lis­tä kul­tuu­ri­pe­rin­töä ja teh­dä Oulu-lai­vaa entis­tä enem­män tun­ne­tuk­si. Koro­na-ajan rajoi­tus­ten jäl­keen ollaan pää­se­mäs­sä taas täy­sil­lä vauh­tiin. Vii­me kesä­nä Oulu-lai­val­la pide­tyt kah­vi­la­päi­vät herät­ti­vät pal­jon kiin­nos­tus­ta, samoin Top­pi­lan­sal­men Meri­päi­vien aika­na lai­vaan kävi pal­jon tutus­tu­jia. Näis­sä­kin mer­keis­sä aio­taan jatkaa.

Jäse­niä yhdis­tyk­ses­sä on täl­lä het­kel­lä 120, joi­ta on myös Ran­ta­poh­jan alu­eel­ta. Jäsen­mak­su on 40 euroa. Aktii­vi­jä­se­niä, jot­ka osal­lis­tu­vat lai­van yllä­pi­toon ja tal­koi­siin, on noin 25. Kaik­ki toi­min­ta perus­tuu vaa­paa­eh­tois­työ­hön. Mukaan tuke­maan toi­min­taa voi tul­la myös kannatusjäsenenä.

Merel­li­sen Oulun kult­tuu­ri­pe­rin­tees­tä kiin­nos­tu­nut Kai­ja-Riit­ta Kiis­ki­lä tutus­tui Oulu-lai­vaan Suo­men Majak­ka­seu­ran reis­sul­la ja kuu­li, että tal­koo­vä­keä tar­vi­taan ja on ter­ve­tul­lut mukaan. Sii­tä auke­si tie myös yhdis­tyk­sen hal­li­tuk­seen. Hän ker­too oppi­neen­sa val­ta­vas­ti uusia asioita.

Samoin tote­aa jo 12,5 vuot­ta aktii­vei­hin kuu­lu­nut Mat­ti Teräs, joka ker­too Oulu-lai­van ole­van muka­va elä­ke­päi­vien har­ras­tus. Hän toi­mi lai­val­la ensik­si kan­si­mie­he­nä, hoi­ti alan osaa­ja­na säh­kö­puo­len asioi­ta ja hank­ki sit­tem­min koneen­hoi­ta­jan pape­rit, jol­lai­set lai­val­la on nyt nel­jäl­lä kaverilla.

Merel­li­nen Oulu ry:n hal­li­tuk­seen kuu­lu­vat myös rahas­ton­hoi­ta­ja Eero Mart­ti­la ja Jari Pääk­kö.

Merel­li­sel­lä Oulul­la ja Oulu-lai­val­la pit­kät perinteet

Merel­li­nen Oulu ry:n perus­ti­vat meren­ku­lun ammat­ti­lai­set vuon­na 2007 ja pikim­mi­ten alet­tiin etsiä omaa lai­vaa. Kon­tak­tien ansios­ta sama­na vuon­na saa­tiin han­kit­tua meri­voi­mil­ta FNS Kus­taan­miek­ka, joka oli toi­mi­nut val­von­ta-aluk­se­na itäi­sel­lä Suo­men­lah­del­la. Ympy­rä sul­keu­tui, sil­lä alun­pe­rin alus oli luot­si­pii­rin tar­kas­tusa­luk­se­na Perä­me­ren ran­nik­koa­lu­eel­la koti­sa­ta­ma­naan Toppilansalmi.

Luot­si­na elä­mä­nu­ran­sa teh­nyt Pent­ti Aura­na­ho ja meri­var­tios­tos­sa pal­vel­lut Eero Vai­ti­nie­mi ajoi­vat aluk­sen Meri­voi­mien sota­sa­ta­mas­ta Turun Pan­sios­ta Uuden­kau­pun­gin Vene­veis­tä­mön lai­tu­riin maalattavaksi.

Uudes­ta­kau­pun­gis­ta jat­ket­tiin Tei­joon kui­va­te­la­kal­le. Ouluun aluk­sen koti­sa­ta­maan Top­pi­lan­sal­meen saa­vut­tiin juhan­nuk­se­na 2008. Mie­het muis­te­le­vat, että mat­kal­la oli mel­koi­nen myräk­kä – mut­ta ei toki ensim­mäi­nen eikä vii­mei­nen­kään. Juu­ri kun saa­vut­tiin Top­pi­lan­sal­meen, tuli kova rank­ka­sa­de ja “naa­man­pe­su”.

Edel­ly­tyk­se­nä lai­va­kau­pal­le oli, että alus maa­la­taan pikim­mi­ten. Niin­pä alus palau­tet­tiin lai­vas­ton har­maas­ta alku­pe­räi­seen väriin­sä val­koi­sek­si, jot­ta sitä ei luul­la meri­voi­mien kalustoksi.

– Kyl­lä kaik­ki meren­kä­vi­jät kui­ten­kin tie­tä­vät lai­van sil­hue­tis­ta, että kysees­sä meri­voi­mien enti­nen alus.

Alus oli käy­nyt tar­peet­to­mak­si ja sitä oltiin romut­ta­mas­sa. Lai­van kaup­pa­hin­ta oli nimel­li­set kak­si euroa.

– Tar­jo­sim­me euroa, mut­ta meil­le sanot­tiin, että kyl­lä mak­su pitää tupla­ta, myhäi­lee Auranaho.

Kuten edel­lä on ker­rot­tu, rahan­rei­kiä on yhdis­tyk­sel­lä sit­tem­min riit­tä­nyt, mut­ta sitä­kin enem­män aktii­vi­sia ja asial­le omis­tau­tu­nei­ta tekijöitä.

Oulu-lai­va

Las­ket­tiin vesil­le Repo­saa­ren Kone­pa­jan tela­kal­ta 1963

Pituus 36.7m, Lev. 9,0 m

Syväys 3,2 m

BRT 337

Kone­te­ho 485 KW

Nop. 11 solmua

Max hen­ki­lö­mää­rä 50

Suu­rin mat­kus­ta­ja­mää­rä vie­lä tois­tai­sek­si 12 hlöä.

Mie­his­töä meri­mat­koil­la n. 10

Omis­taa: Merel­li­nen Oulu ry.