Men­nees­tä nykyi­syy­teen Pate­nie­men raitilla

Pateniemen sahan lautatarhalla. Vasemmalta Pentti Kotilainen, Eino Kamula, Olavi Suomela, Helli Karhula ja Olga Launonen. (Esa Launosen albumista).Pateniemen sahan lautatarhalla. Vasemmalta Pentti Kotilainen, Eino Kamula, Olavi Suomela, Helli Karhula ja Olga Launonen. (Esa Launosen albumista).

Pate­nie­mi-seu­ra on teh­nyt mer­kit­tä­vää työ­tä tal­len­taes­saan pai­kal­lis­his­to­ri­aa kol­meen his­to­ria­teok­seen. Niis­tä uusim­mas­sa, Pate­nie­men his­to­ria ‑sar­jan kol­man­nes­sa osas­sa kes­ki­ty­tään ker­to­maan men­nees­tä ajas­ta valo­ku­vin. Kir­jas­sa on yli 400 valo­ku­vaa, joi­den kerää­mi­nen ja tie­to­jen tal­len­ta­mi­nen on vaa­ti­nut vuo­sien työn.

Valo­ku­vat ker­to­vat väläh­dyk­si­nä ihmis­ten arjes­ta ja juh­las­ta, työn­teos­ta ja ja vapaa-ajan har­ras­tuk­sis­ta. Yhtei­söl­li­syys oli vah­vaa, yhdis­tys­toi­min­ta vil­kas­ta ja lii­kun­ta- ja kult­tuu­ri­har­ras­tuk­set kukoistivat.

– Kir­ja val­mis­tui jo alku­vuon­na ja jul­kis­ta­mi­nen piti tapah­tua kevääl­lä, mut­ta koro­na­ti­lan­teen takia tapah­tu­ma piti perua. Nyt jär­jes­täm­me kir­jan esit­te­ly- ja myyn­ti­ta­pah­tu­man Hon­ka­pir­til­lä Pate­nie­mes­sä lau­an­tai­na 5. syys­kuu­ta, ker­too Pate­nie­mi-seu­ran ja his­to­ria­toi­mi­kun­nan puheen­joh­ta­ja Sep­po Barck.

Tilai­suu­des­sa nou­da­te­taan koro­naoh­jeis­tuk­sia. Pai­kal­la on his­to­ria­ryh­män jäse­niä, joil­ta kir­jaa voi tie­dus­tel­la myös mui­na aikoi­na. Kir­ja mak­saa 35 euroa.

Pate­nie­men his­to­ria­kir­jat herät­tä­vät kiin­nos­tus­ta. Nii­hin on saa­tu koot­tua kat­ta­vas­ti tie­toa kylän vaiheista.Henkilökuviin on myös saa­tu hyvin nimiä, mikä aina kiin­nos­taa. Monet löy­tä­vät­kin kuvis­ta tut­tu­ja ja suku­lai­sia. Kuvien myö­tä aina­kin van­hem­mal­la väel­lä muis­ti­ku­vat van­hois­ta raken­nuk­sis­ta ja kylän­rai­tis­ta palau­tu­vat mieleen.

Pate­nie­mi valo­ku­vi­na ‑teok­sen alku­pu­hees­sa FT Mau­no Hil­tu­nen kuvai­lee useam­paan jak­soon jakau­tu­vaa Pate­nie­men his­to­ri­aa. Vie­lä 1800-luvul­la ja 1900-luvun alus­sa Pate­nie­mi miel­let­tiin Hau­ki­pu­taan seu­ra­kun­nan ja Kel­lon kylän osak­si. Ennen lai­va­var­vin perus­ta­mis­ta Pate­nie­men koh­dal­la oli vain muu­ta­ma talo ja torp­pa. Van­him­mat talot oli­vat Kui­vas ja Tas­ki­nen.

Kään­teen­te­ke­vä vai­he Pate­nie­men his­to­rias­sa oli Berg­hol­min sahan perustaminen1873. Vuon­na 1908 Pate­nie­meen val­mis­tui uusi saha­lai­tos. 1930-luvul­la Uleå Oy:n omis­tuk­ses­sa ole­va saha oli Poh­jois-Suo­men suu­rim­pia ja työl­lis­ti kiih­keim­pi­nä las­tausai­koi­na jopa 1300 hen­keä. Saha on ollut monen tun­ne­tun yhtiön omis­tuk­ses­sa kuten Uleå‑, Oulu‑, Kajaa­ni- ja Veitsiluoto-yhtiöt.

Pate­nie­men muo­dos­taes­sa teol­li­sen yhdys­kun­nan tämä näkyi myös “saha­lai­ses­sa” iden­ti­tee­tis­sä ja kult­tuu­ris­sa, kir­joit­taa Hil­tu­nen. Väkeä töi­hin tuli ympä­ri Suo­mea. Sahaa uudis­tet­tiin ja kehi­tet­tiin voi­mak­kaas­ti ja teh­tiin myös uusi satama.

Seu­raa­va mur­ros­vai­he ajoit­tuu vuo­teen 1965, jol­loin Pate­nie­mi lii­tet­tiin Hau­ki­pu­taan kun­nas­ta Oulun kau­pun­kiin. Puun­ja­los­tus­teol­li­suu­den mur­rok­ses­sa myös Pate­nie­men sahal­le kävi huo­nos­ti, se lak­kau­tet­tiin 1990. Yksi kausi Pate­nie­men his­to­rias­sa päät­tyi, ja alu­ees­ta tuli vähi­tel­len tyy­pil­li­nen kau­pun­gin lähiö.

Pate­nie­mi valo­ku­vi­na ‑kir­jan kuvat hei­jas­ta­vat muu­tos­ta, siir­ty­mis­tä aika­kau­des­ta toiseen. 

– Toi­vot­ta­vas­ti vie­lä tänään­kin men­nei­syy­den tun­te­mus­ta ja ymmär­tä­mis­tä pide­tään jalo­na sivis­tyk­sel­li­se­nä arvo­na, kir­joit­taa Mau­no Hiltunen.

Valo­ku­va­teok­sen lopus­sa on “Muis­ti­vä­läh­dyk­siä van­has­ta Pate­nie­mes­tä” ‑sivu­ja Oulu Osa­keyh­tiön jul­kai­se­mas­ta per­he­leh­des­tä, joka oli nimel­tään Hak­kei­ta. Vuon­na 1955 jul­kais­tus­sa leh­den artik­ke­lis­sa ker­ro­taan esi­mer­kik­si säh­kö­va­lo­jen tulos­ta Pate­nie­meen. Se tapah­tui kun saha­lai­tos valais­tiin vuon­na 1897. Asen­nus­töi­hin saa­pui ruot­sa­lai­nen sähköasentaja.

Pate­nie­men sahan aikaan yhtiö tar­jo­si asuk­kail­le työ­tä ja toi­meen­tu­loa, mut­ta huo­leh­ti myös laa­jal­ti ihmis­ten ter­vey­des­tä ja hyvin­voin­nis­ta. Kaup­po­ja ja pal­ve­lu­yri­tyk­siä syn­tyi myös alu­eel­le moni­puo­li­ses­ti kor­jaa­mois­ta vir­voi­tus­juo­ma­teh­taa­seen. Yhdis­tys­toi­min­ta ja lii­kun­ta­har­ras­tuk­set kukois­ti­vat. Myös maa­ta­lout­ta har­joi­tet­tiin jon­kin verran.

– Yhtiö huo­leh­ti työn­te­ki­jöis­tään ja sat­sa­si näin tule­vai­suu­teen. Näh­tiin, että työn­te­ko sujuu hyvin kun ihmi­set oli­vat kun­nos­sa ja virei­tä, poh­tii Sep­po Barck.

See­la­nis­ta syn­tyi­sin ole­va Barck oli itse kesä­töis­sä sahal­la tukin­nos­tos­sa 15-vuo­ti­aa­na vuon­na 1962. Tun­ti­palk­ka oli 63 pen­niä, mut­ta kun pää­si kek­sin kans­sa hei­lu­maan, tun­ti­palk­ka oli 2 mark­kaa 50 penniä.

Puu­ta­va­raa sahal­ta las­tat­tiin lai­voi­hin kul­je­tet­ta­vak­si maa­il­mal­le. Puu kul­ki myös rau­ta­teit­se ja maan­teil­lä. Puu­ta­lo­teh­das raken­net­tiin vuon­na 1943. Aluk­si teh­taal­la val­mis­tet­tiin parak­ke­ja armei­jal­le. Sodan jäl­keen tuo­tan­nos­ta val­tao­sa käy­tet­tiin Lapin ja Poh­jois-Suo­men jäl­leen­ra­ken­ta­mi­seen. Neu­vos­to­lii­tol­le mak­set­ta­vat sota­kor­vauk­set työl­lis­ti­vät teh­das­ta vuo­si­kausia. Myö­hem­min talo­ja myy­tiin myös ulkomaille. 

Kos­ke­lan, Pel­to­lan ja Top­pi­lan kau­pun­gi­no­sis­sa on vie­lä jäl­jel­lä Pate­nie­mes­sä val­mis­tet­tu­ja puu­ta­lo­ja. Pate­nie­mes­sä olleis­sa para­keis­sa asui inke­ri­läi­siä, sahan van­ki­la­työ­voi­maa, ja lopuk­si suomalaisperheitä.

Täl­lä het­kel­lä Pate­nie­men­ran­taan enti­sen sahan alu­eel­le raken­ne­taan uut­ta merel­lis­tä asui­na­luet­ta jopa 3000 uudel­le asuk­kaal­le. Pate­nie­men sahan museo sijait­see 1850-luvul­ta peräi­sin ole­vas­sa lai­va­var­vin eli lai­va­te­la­kan varas­to­ra­ken­nuk­ses­sa. Hon­ka­pirt­ti on edel­leen mer­kit­tä­vä toi­min­nal­li­nen ja tapah­tu­mien kes­kus. Saha­pe­rin­ne näkyy edel­leen Pate­nie­men tiennimistössä.

Väläh­dyk­siä menneestä

Pate­nie­mi-seu­ran jul­kai­su: Pate­nie­mi valo­ku­vi­na, 2020. His­to­ria­teos­sar­jan III-osa.

228 sivua, yli 400 valokuvaa.

His­to­ria­työ­ryh­mä: Sep­po Barck, Yrjö Luo­to, Mau­no Hil­tu­nen, Mar­jat­ta Hyvä­ri­nen, Ola­vi Kar­vo­nen, Pau­la Kes­ti, Esa Lau­no­nen, Ante­ro Mik­ko­nen, Ulla Nyyssönen.

Tait­to ja ulkoa­su: Emi­lia Kan­gas, Karo­lii­na Tsur­kin ja Pie­ta Kivari.

Kir­jan esit­te­ly- ja myyn­ti Hon­ka­pir­til­lä la 5.9. klo 11–14. Ei käsi­tel­lä käteis­tä rahaa, mak­su pank­ki­siir­rol­la. Kir­jaa myös his­to­ria­toi­mi­kun­nan jäseniltä.

Aiem­mat his­to­ria­teok­set: Ran­noil­la ja rai­teil­la, Pate­nie­men his­to­ri­aa osa I vuon­na 2006 ja osa II 2017.