LähiTapiolan teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset kotitaloudet käyttävät jouluun tänä vuonna keskimäärin 460 euroa. Keskimäärin tarkoittaa tietenkin sitä, että jotkut taloudet käyttävät rahaa enemmän ja toiset vähemmän. Tutkimus kertoo myös sen, että joulubudjettia ollaan kasvattamassa viime vuodesta noin 40 eurolla. Kasvua on nyt nähtävissä ensimmäisen kerran sitten vuoden 2021.
Jos 460 euron joulubudjetti pitää kutinsa myös Rantapohjan vaikutusalueella, niin täälläkin käytettäneen jouluun yli 9,5 miljoonaa euroa. Ei siis ole lainkaan samantekevää, minne joulun ajan kulutus suuntautuu. Käytetäänkö se paikallisesti, jolloin se tukee alueellista taloutta ja työllisyyttä vai meneekö jokin osa jopa Kiinan verkkokauppiaille saakka.
Kiinalaiset halpaverkkokaupat houkuttelevat hinnoillaan, mutta viranomaiset muistuttavat, että Kiinasta tuotujen halpatavaroiden laatua tai turvallisuutta eivät Tulli tai muut viranomaiset pysty takaamaan. Nettitilaaja on vastuussa maahantuonnista ja tulliselvityksistä ja näin ollen myös vastuu tuotteen turvallisuudesta siirtyy hänelle.
Kyllähän suurin osa meistä kuluttajista tietävät nämä asiat, mutta silti halpatavaran vyöry Kiinasta on Suomessakin kasvanut jo valtavaksi. Viime vuonna Suomeen saapui valtaosin Kiinasta 28 miljoonaa alle 150 euron arvoista verkkokauppalähetystä. Tänä vuonna niitten määrä on kasvamassa 40–50 miljoonaan. Määrä on häkellyttävä.
Kiinasta ei ainakaan vielä voi tilata fyysisiä palveluita. Voisiko paikallisen palvelun hankinta olla hyvä lahjavalinta läheiselle. Vaihtoehtoja on paljon: hiusten- ja kauneudenhoitoa, hierontaa, kuntosalit… Voiko öljynvaihtoa tai pikku remonttia varten muuten hankkia lahjakortin?
Joulu lähestyy ja tänään on myös aika aloittaa Rantapohjan perinteinen joulukampanja. Ohjeet löytyvät tämän päivän painetusta lehdestä sekä näköislehdestä. Osallistuminen on helppoa ja palkinnot hyviä. Olkaapa hyvä.


