Auto­kat­sas­tuk­sen tär­kein läh­tö­koh­ta on aina lii­ken­ne­tur­val­li­suus. Putaan Kat­sas­tus toi­mi­nut Hau­ki­pu­tal­la 25 vuotta

Putaan Katsastus Oy:n yrittäjinä toimivat Sampo Saukkoriipi (oik.) ja Teemu Wathén. Katsastusasema kuuluu Autoilijan Avainasemiin.Putaan Katsastus Oy:n yrittäjinä toimivat Sampo Saukkoriipi (oik.) ja Teemu Wathén. Katsastusasema kuuluu Autoilijan Avainasemiin.

Putaan Kat­sas­tus on pal­vel­lut asiak­kai­ta Hau­ki­pu­taan Anna­lan­kan­kaal­la Vir­pi­väy­län var­rel­la jo nel­jän­nes­vuo­si­sa­dan. Vuo­si­kym­men­ten kulues­sa kat­sas­tuk­sen arvos­te­lu­pe­rus­tei­siin on tul­lut pal­jon muu­tok­sia ja lisää uusia vaa­ti­muk­sia. Kat­sas­tuk­sen tar­koi­tus ja perus­ta on kui­ten­kin aina sama –lii­ken­ne­tur­val­li­suus, täh­den­tä­vät Putaan Kat­sas­tus Oy:n yrit­tä­jät Sam­po Sauk­ko­rii­pi ja Tee­mu Wathén.

Tule­vai­suu­des­sa ympä­ris­tö­asiat nouse­vat yhä enem­män kes­ki­öön, jol­loin kiin­ni­te­tään huo­mio­ta pääs­tö­jen ohel­la ajo­neu­vo­jen todel­li­seen kulu­tuk­seen ja sen tarkkailuun.

Kat­sas­tus­toi­min­nan vapau­dut­tua vuon­na 1995 alet­tiin perus­taa yksi­tyi­siä kat­sas­tus­a­se­mia. Autoi­li­jan Avai­na­se­mat pon­nis­ti Poh­jois-Poh­jan­maan lakeuk­sil­ta. Pasi ja Lii­sa Pel­lik­ka ja Pek­ka V. Esku­ri perus­ti­vat Lakeu­den kat­sas­tuk­sen 26 vuot­ta sit­ten. Putaan Kat­sas­tus aloit­ti toi­min­tan­sa nykyi­sel­lä pai­kal­laan 25 vuot­ta sit­ten. Autoi­li­jan Avai­na­se­mien ver­kos­toon kuu­luu nyt 15 yrit­tä­jä­ve­tois­ta ja eri­lai­sil­la omis­tus­poh­jil­la toi­mi­vaa kat­sas­tus­a­se­maa Pohjois-Suomessa.

Sam­po Sauk­ko­rii­pi osti Putaan Kat­sas­tuk­sen vuon­na 2019 Mer­vi Sauk­ko­rii­pin kans­sa. Yhtiö­kump­pa­nik­si Putaan Kat­sas­tuk­seen tuli Tee­mu Wathén vii­me vuonna.

Sam­po Sauk­ko­rii­pi työs­ken­te­lee pää­asias­sa Autoi­li­jan Avai­na­se­mal­la Rus­kos­sa, mut­ta on tar­peen mukaan myös Hau­ki­pu­taal­la ja muil­la ase­mil­la. Hän on työs­ken­nel­lyt Avai­na­se­mil­la vuo­des­ta 1999 alkaen ja yrit­tä­jä­nä pian pari­kym­men­tä vuotta.

Putaan Kat­sas­tus on niin sanot­tu täy­den pal­ve­lun kat­sas­tus­a­se­ma, jos­sa on tar­jol­la mää­rä­ai­kais- ja muu­tos­kat­sas­tuk­sen ohel­la myös rekis­te­röin­ti­pal­ve­lut. Tule­va­na kesä­nä on suun­ni­tel­mis­sa remon­toi­da kat­sas­tus­a­se­man asia­kas­ti­lat parem­mik­si. Hal­lia on aiem­min kun­nos­tet­tu pit­kin matkaa.

Tee­mu Wathén ja Sam­po Sauk­ko­rii­pi ker­to­vat, että ajo­neu­vo­jen uusi tek­niikk­ka ja myös kat­sas­tuk­sen arvos­te­lu­pe­rus­tei­den muu­tok­set edel­lyt­tä­vät jat­ku­vaa toi­min­nan kehit­tä­mis­tä, kou­lut­tau­tu­mis­ta sekä myös uusia lai­te­han­kin­to­ja. Kulut kas­vat, mut­ta kat­sas­tuk­sen hin­ta on pysy­nyt lähes samana.

– Tämä on tie­ten­kin asiak­kaan kan­nal­ta hyvä asia, mut­ta haas­te jat­kos­sa­kin yrit­tä­jil­le. Kat­sas­tuk­sen hin­taan vai­kut­taa myös kil­pai­lu alal­la, sum­maa Sam­po Saukkoriipi.

Putaan Kat­sas­tuk­sen hal­lia on kun­nos­tet­tu aika ajoin ja tänä kesä­nä remon­toi­daan asia­kas­ti­lat uusik­si. Kat­sas­tusa­la edel­lyt­tää jat­ku­vaa toi­min­nan kehit­tä­mis­tä ja kou­lut­tau­tu­mis­ta, ker­to­vat Sam­po Sauk­ko­rii­pi (vas.) ja Tee­mu Wathén.

Kat­sas­tus on auton omis­ta­jal­le aina jän­nit­tä­vä het­ki: menee­kö läpi vai pomppaako?

Ajan myö­tä kat­sas­tuk­sen luon­ne on muut­tu­nut infor­ma­tii­vi­sem­mak­si ja auton omis­ta­jien­kin asen­teis­sa on saat­ta­nut tapah­tua muu­tos­ta. Kun aiem­min tavoit­tee­na oli “hakea lei­ma” ja pääs­tä ehkä sii­tä, mis­tä aita on mata­lin, nyt halu­taan tie­tää enem­män auton kun­nos­ta ja mah­dol­li­sis­ta alka­vis­ta vioista.

– Niis­tä ker­ro­taan mie­lel­lään, jot­ta auton omis­ta­jat osaa­vat varau­tua tule­viin kor­jaus­tar­pei­siin, tote­aa Tee­mu Wathén.

– Kysees­sä on tur­val­li­suus, ja onhan auto kal­lis kapis­tus, jos­ta halu­taan pitää hyvää huol­ta, jat­kaa Sam­po Saukkoriipi.

Vuo­si­kym­men­ten kulues­sa auto­kan­ta on paran­tu­nut siten, että nykyi­sin yhä har­vem­min kat­sas­tuk­ses­sa tör­mä­tään ruos­te­vau­rioi­hin eikä lii­ken­tees­sä­kään juu­ri näy savua­via auto­ja. Havai­tut viat ovat lähin­nä nor­maa­lis­ta kulu­mi­ses­ta aiheu­tu­via nivel­vi­ko­ja ja lisään­ty­neen elekt­ro­nii­kan myö­tä tul­lei­ta vikoja.

Nykyi­sin kat­sas­tuk­ses­sa pomp­paa 25–30 meno­pe­liä sadas­ta, jol­loin havai­tun vian takia autoa pitää tuo­da jäl­ki­tar­kas­tuk­seen. Vaa­ral­li­sia viko­ja, jois­ta voi­daan mää­rä­tä ajo­kiel­to, on 1–2 tapaus­ta sadas­ta. Täl­löin kysees­sä on esi­mer­kik­si vaka­va jarruvika.

Säh­kö­au­to­kan­nan lisään­ty­mi­seen on kat­sas­tus­a­se­mil­la jo varau­dut­tu, vaik­ka laa­jem­mas­sa mit­ta­kaa­vas­sa säh­kö­au­tot tule­vat kat­sas­tuk­seen vas­ta muu­ta­man vuo­den kulut­tua. Hen­ki­lö- ja paket­ti­au­to­jen mää­rä­ai­kais­kat­sas­tus­vä­li har­ve­ni vuon­na 2018 voi­maan tul­leen sään­te­lyn myötä.

Koke­mus­ta kat­sas­tus­a­se­mil­la on jo saa­tu hybri­di­au­tois­ta, jois­sa voi­man­läh­tee­nä on ben­sii­nin ohel­la akku­käyt­töi­nen säh­kö­moot­to­ri. Kes­kei­siä tar­kas­tus­koh­tei­ta näis­sä ovat säh­kö­moot­to­rit ja akut.

Vuon­na 2004 alka­neis­ta pääs­tö­mit­tauk­sis­ta on tul­lut jo uusi nor­maa­li. Jat­kos­sa ympä­ris­tö­hait­to­jen tar­kas­te­lua ja kulu­tuk­sen mini­moin­tia sää­del­lään yhä enem­män myös EU:n toimesta.

Iso uudis­tus Avai­na­se­mil­la ja yli sadal­la toi­mi­pai­kal­la oli vuo­si sit­ten käyt­töön otet­tu uusi toi­min­na­noh­jaus­jär­jes­tel­mä, joka on kehi­tet­ty var­ta vas­ten kat­sas­tuk­sen tar­pei­siin. Jär­jes­tel­mäs­tä saa­daan yhte­näi­set arvioin­ti­pe­rus­teet ja tie­dot, onko ajo­neu­von pakol­li­set mak­sut ja vakuu­tuk­set suo­ri­tet­tu, mikä on edel­ly­tys kat­sas­tuk­sen ete­ne­mi­sel­le. Tie­dot kat­sas­tuk­ses­ta välit­ty­vät myös val­von­ta­vi­ran­omai­sel­le, joka val­voo toi­min­nan laatua.

Kat­sas­tuk­sen tar­kas­tus­kort­ti tulos­te­taan asiak­kaal­le nykyi­sin tie­to­ko­neel­ta, jon­ne tie­dot syö­te­tään. Aiem­min tar­kas­tus­kort­ti kir­joi­tet­tiin käsin.

Kat­sas­tusa­laa Sam­po Sauk­ko­rii­pi ja Tee­mu Wathén kuvaa­vat mie­len­kiin­toi­sek­si. Työ ihmis­ten paris­sa on muka­vaa. Asia­kas­läh­töi­syys oli­kin yksi mer­kit­tä­vä teki­jä Tee­mu Wathé­nil­le hakeu­tua alal­le. Hän on opis­kel­lut kone­tek­nii­kan insi­nöö­rik­si ja suun­tau­tu­nut auto- ja kuljetustekniikkaan.

– Täs­sä työs­sä saa olla auto­jen ohel­la myös ihmis­ten kans­sa tekemisissä.

Myös pit­kään alal­la toi­mi­neel­le Sam­po Sauk­ko­rii­pil­le asiak­kai­den koh­taa­mi­nen on mieluista.

– Haluam­me toi­mia ja pal­vel­la asiak­kai­ta hymys­sä suin. Kysyä saa, ja me vas­taam­me mielellämme!

Kat­sas­tus­a­se­mia Ran­ta­poh­jan alueella

• Hau­ki­pu­das: Putaan Kat­sas­tus (Autoi­li­jan Avai­na­se­mat) ja A‑Katsastus Haukipudas.

• Ii: Iin Kat­sas­tus Oy

• Kii­min­ki: Top Kat­sas­tus Kiiminki

• Oulun kau­pun­kia­lu­eel­la kat­sas­tus­a­se­mia on toistakymmentä.

• Kat­sas­tus­toi­min­ta on luvanvaraista.

• Arvos­te­lu­pe­rus­teet yhte­näi­set kai­kil­la katsasusasemalla.

• Val­vo­va viran­omai­nen: Traficom.

Putaan Katsastus on toiminut alusta asti Virpiväylä 11:ssä.

Putaan Kat­sas­tus on toi­mi­nut alus­ta asti Vir­pi­väy­lä 11:ssä.