Alusa­su­jen eri­kois­lii­ke siir­tyy kivi­ja­las­ta toiseen

PopUp voi toimia myös toisen yrityksen kaverina tai ”kainalossa”. Kellossa BraBra toimii Coren liikuntakeskuksessa kesäkuun loppuun saakka.Yrittäjä Kirsi on paikalla usein myös ajanvarausten välillä, jolloin liikkeessä voi piipahtaa vaikka ohikulkumatkalla. Kuvat: Teija Soini.

Laa­tik­ko toi­sen­sa perään pur­kau­tuu paket­ti­au­ton sisuk­sis­ta. Sisäl­lä liik­kees­sä tuot­teet nouse­vat teli­nei­siin näp­pä­räs­ti. Pian kaup­pa on val­mis otta­maan vas­taan asiak­kai­ta, joi­ta on jo ker­ty­nyt varaus­ka­len­te­riin. Kaup­pa on alus­vaat­tei­den eri­kois­lii­ke BraBra Lin­ge­rie, joka toi­mii PopUp ‑peri­aat­teel­la. Kaup­pa kier­tää Poh­jois-Poh­jan­maan ja Lapin kun­ta­kes­kuk­sis­sa aset­tuen koh­tees­ta riip­puen pai­koil­leen muu­ta­mak­si päi­väk­si tai useam­mak­si vii­kok­si. Kier­tuei­den välil­lä kaup­pa pal­ve­lee Kel­lon Kiviniemessä.

– Hel­pom­min­kin kaup­paa voi­si var­mas­ti teh­dä, kuten lait­taa pysy­vä lii­ke kivi­jal­kaan ja aloit­taa mark­ki­noin­ti. Minus­ta on tär­ke­ää, että näin oleel­li­set tuot­teet nai­sil­le ovat saa­ta­va­na ilman kau­pun­ki­reis­sua­kin, avaa kivi­nie­me­läi­nen yrit­tä­jä Kir­si Sara­vuo­ma.

Kol­man­nen pol­ven yrit­tä­jäl­le lii­kei­de­aan oli lukui­sia impulsseja.

– Eräs optik­ko­lii­ke­ket­ju oli park­kee­ran­nut bus­sin­sa syn­ty­mä­pi­tä­jä­ni kes­kus­taan. Bus­sis­sa oli sil­mä­lää­kä­ri, vali­koi­ma kehyk­siä ja jouk­ko tyy­ty­väi­siä ranua­lai­sia, jot­ka sai­vat eri­kois­liik­keen pal­ve­lun kaup­pa­reis­sul­laan. Ajat­te­lin, että nais­ten alusa­su­jen hank­ki­mi­nen voi­si olla yhtä help­poa, vaik­ka lähin eri­kois­lii­ke on kau­pun­gis­sa. Lisäk­si on pal­jon nai­sia esi­mer­kik­si pal­ve­lua­sun­nois­sa, jot­ka tar­vit­se­vat omais­ten apua lii­vi­han­kin­nois­sa. On hel­pom­pi sovit­taa nii­tä kotikylällä.

Sara­vuo­ma näkee PopUp-kau­pan tuo­van mah­dol­li­suuk­sia myös lii­ke­ti­lo­jen omis­ta­jil­le ja hal­lin­noi­jil­le. Väliai­kai­nen lii­ke voi olla kim­mo­ke ja ins­pi­raa­tio pit­kä­ai­kai­sel­le vuokralaiselle.

– Luin uuti­sen, jos­sa kiin­teis­tön omis­ta­jat hou­kut­ta­vat PopUp-kaup­piai­ta jopa ilmai­sil­la vuo­kril­la. Var­sin­kin ostos­kes­kuk­set ja kaup­pa­kes­kuk­set etsi­vät jat­ku­vas­ti uut­ta veto­voi­maa. Sit­ten luin toi­sen uuti­sen, jos­sa tilaa etsi­vä kaup­pias tus­kai­li, että lii­ke­huo­neis­to­ja pide­tään mie­luum­min tyh­jä­nä kuin vuo­kra­taan nii­tä lyhy­tai­kai­ses­ti. Tyh­jil­lä tiloil­la on sur­kea vai­ku­tus paik­ko­jen yleisilmeeseen.

Alusa­su­jen verk­ko-ostok­set ovat Sara­vuo­man mie­les­tä ihan ymmär­ret­tä­viä, kos­ka kaup­paan voi olla pit­kä mat­ka tai aukio­loa­jat itsel­le han­ka­lia. Hän muis­tut­taa, että liik­kees­sä­kin sovi­te­taan usein lukui­sia lii­ve­jä, jot­ta istu­vuus on var­mas­ti koh­dil­laan. Kom­pro­mis­sios­tok­set, eli ne suun­nil­leen sopi­vat lii­vit, jää­vät aina vähäl­le käy­töl­le ja rahat mene­vät huk­kaan. Kau­pas­sa sovit­ta­mi­nen sääs­tää myös verk­ko­kau­pan palautusrumbalta.

Sara­vuo­man BraBra-liik­kees­sä sovi­tuk­sia teh­dään aamus­ta iltaan, jot­ta kai­kil­la on mah­dol­li­suus sovi­tuk­seen omien meno­jen­sa mukaan. Ajan­va­raus on mah­dol­lis­ta netissä.

Tutus­tu Ran­ta­poh­jan tilaus­tar­jouk­siin täs­tä.