Suklaa­nap­pi kitalaessa

Kuka muis­taa vie­lä sini­ses­sä pah­vi­ra­sias­sa olleet Faze­rin Sini­set suklaa­na­pit? Tuol­lai­sen kita­la­keen pai­ne­tun suklaa­na­pin maku ja tun­tu tuli­vat mie­lee­ni, kun kuun­te­lin kes­kus­te­lua suklaan kal­lis­ta hinnasta.

Mie­li­ku­vis­sa­ni tuos­ta suklaa­nap­pi­laa­ti­kos­ta riit­ti make­aa pit­kään. Nyt löy­sin netis­tä kuvan kysei­ses­tä laa­ti­kos­ta. Sen mukaan kysei­ses­sä rasias­sa oli suklaa­ta 50 gram­maa. Siis rei­lun suklaa­pa­tu­kan ver­ran. Eihän se ole pal­jon mitään. Suklaan­tar­ve on ilmei­ses­ti lisään­ty­nyt vuo­si­kym­men­ten aikana.

Mara­bou ilmoit­ti kevääl­lä pie­nen­tä­vän­sä suklaa­le­vy­jen­sä kokoa. Fazer teki saman peräs­sä. Tekoa perus­tel­tiin kaa­kaon sekä tuo­tan­to­kus­tan­nus­ten hin­nan nousul­la. Suklaa­le­vyn hin­ta saa­tiin pidet­tyä koh­tuul­li­sem­pa­na, kun myy­tä­vä tuo­te onkin vähän pienempi.

Elin­tar­vi­ke­teol­li­suu­den äsket­täi­sen kat­sauk­sen mukaan kaa­kaon hin­ta oli loka­kuus­sa 17 pro­sent­tia kor­keam­pi kuin vuot­ta aiem­min. Suklaan hin­nas­sa oli puo­les­taan 7 pro­sen­tin nousu. Päi­vit­täis­ta­va­ra­kaup­pa ry:n tilas­tot puo­les­taan ker­to­vat, että tam­mi-maa­lis­kuus­sa suklaan hin­ta oli perä­ti 25 pro­sent­tia vuo­den­ta­kais­ta kor­keam­pi. Sama tilas­to ker­too, että soke­ri­tuot­tei­ta myy­tiin yli yksi­tois­ta pro­sent­tia vähem­män kuin vuot­ta aiem­min. Ter­vey­tem­me kan­nal­ta on ilah­dut­ta­vaa, että vas­taa­vaan aikaan hedel­mien ja mar­jo­jen sekä vihan­nes­ten myyn­ti kas­voi yhteen­sä saman ver­ran kuin soke­ri­tuot­tei­den laski.

Kal­lis­ta tai ei, on kaup­poi­hin ilmes­ty­nyt enti­sen­lai­set jou­lusuklaa­röyk­kiöt. Sitä röyk­kiö­tä minä­kin madal­lu­tan jois­sain mää­rin. Vaik­ka eihän mis­tään suklaas­ta voi enää saa­da­kaan ihan samaa elä­mys­tä kuin lap­se­na suklaa­na­pis­ta kitalaessa.