Ensim­mäi­nen jään­mur­ta­ja saa­puu Perämerelle

Varustamo Alfons Håkansin Zeus of Finland saapuu Perämerelle viikonloppuna.Varustamo Alfons Håkansin Zeus of Finland saapuu Perämerelle viikonloppuna.

Väy­lä­vi­ras­to on aset­ta­nut tal­ven 2025–2026 ensim­mäi­set avus­tus­ra­joi­tuk­set Tor­nion, Kemin ja Oulun sata­miin. Ensim­mäi­nen jään­mur­ta­ja on myös pyy­det­ty ope­roin­tiin, Zeus of Fin­land saa­puu vii­kon­lo­puk­si var­mis­ta­maan lii­ken­net­tä Perä­me­ren kaarelle. 

Jään­mur­toa­vus­tus­ta rajoi­te­taan aluk­siin, jot­ka ovat mini­mis­sään suo­ma­lais-ruot­sa­lai­ses­sa jää­luo­kas­sa II ja kan­ta­vuu­del­taan vähin­tään 2 000 ton­nia. Nyt ase­tet­tu rajoi­tus astuu voi­maan 24.11.2025, eli kuu­kaut­ta aikai­sem­min kuin vii­me talvena.

– Tois­tai­sek­si jää­pei­te on ohut­ta, ja sään ennus­te­taan pysy­vän seu­raa­vi­na viik­koi­na vii­leä­nä. Pak­kas­ten jat­kues­sa jää­pei­te kas­vaa pak­suut­ta, mut­ta tuu­len kään­tyes­sä ete­lään saat­taa väy­lil­le muo­dos­tua soh­jo­vyö ensi vii­kon lop­pu­puo­lel­la. Kaup­pa-aluk­sil­le täs­tä aiheu­tuu ris­ki jää­dä kiin­ni jäi­hin, ker­too meren­ku­lun asian­tun­ti­ja Tuo­mas Tai­vi Väylävirastosta.

– Näin alku­kau­des­ta pai­kal­li­set luot­sit havain­noi­vat jään kehi­tys­tä ja teke­vät jää­ra­port­te­ja Väy­lä­vi­ras­tol­le. Yhteis­työl­lä tal­vi­me­ren­ku­lus­ta tulee kus­tan­nus­te­ho­kas­ta. Sää­olo­suh­tei­ta ja jään muo­dos­tus­ta tark­kail­laan Ilma­tie­teen lai­tok­sen tuot­ta­man tie­don ja ennus­te­pal­ve­lun avul­la. Jään­mur­to­ka­pa­si­teet­tia lisä­tään ja rajoi­tuk­sia nos­te­taan tar­peen mukaan, hän jatkaa.

Ennen kuin Alfons Håkan­sin Zeus of Fin­land saa­puu Perä­me­rel­le, lii­ken­net­tä avus­te­taan tar­vit­taes­sa Väy­lä­vi­ras­ton sopi­mus­hi­naa­jien avulla.

Väy­lä­vi­ras­to kil­pai­lut­ti kulu­nee­na vuon­na jään­mur­to­so­pi­muk­set, jot­ka astui­vat voi­maan kesäl­lä. Uudet sopi­muk­set mah­dol­lis­ta­vat jous­ta­vam­man läh­tö­jär­jes­tyk­sen jään­mur­ta­jil­le, ja täs­tä syn­tyy myös tehok­kuut­ta koko palvelukokonaisuuteen.

Tal­vel­la kaup­pa-alus­ten kul­kua Suo­men sata­miin rajoi­te­taan aset­ta­mal­la avus­tus­ra­joi­tuk­sia, jot­ta meren­ku­lun tur­val­li­suus voi­daan taa­ta. Rajoi­tuk­sil­la var­mis­te­taan, että tal­vel­la käy­te­tään raken­teel­li­ses­ti riit­tä­vän vah­vo­ja aluk­sia poh­joi­sel­la Itämerellä.

Väy­lä­vi­ras­to aset­taa tule­va­na­kin tal­ve­na avus­tus­ra­joi­tuk­sia sata­miin jää­ti­lan­teen mukaan samoil­la peri­aat­teil­la kuin edel­li­si­nä­kin tal­vi­na, sovel­let­ta­va rajoi­tus­po­li­tiik­ka on yhtei­nen Ruot­sin kanssa.

Väy­lä­vi­ras­to vas­taa tal­vi­me­ren­ku­lun viran­omais- ja tilaa­ja­teh­tä­vis­tä, val­ta­kun­nal­li­ses­ta koor­di­noin­nis­ta ja päät­tää sata­mien avus­tus­ra­joi­tuk­sis­ta. Pal­ve­lu­tuot­ta­jat yllä­pi­tä­vät jään­mur­to­ka­lus­toa ja tuot­ta­vat Väy­lä­vi­ras­tol­le jään­mur­to­pal­ve­lua, jon­ka avul­la var­mis­te­taan tur­val­li­suus ja pal­ve­lu­ta­so elin­kei­noe­lä­män meri­kul­je­tuk­sil­le. Kos­ka Suo­men tava­ra­kul­je­tuk­sis­ta 95 % kul­kee merit­se, on ympä­ri­vuo­ti­nen meri­lii­ken­ne välttämätöntä.

Koko­nai­suu­des­sa erit­täin tär­ke­ää on myös yhteis­työ, naa­pu­ri­mai­den kans­sa sovi­taan jään­mur­ta­ja­ka­pa­si­tee­tin yhteis­käy­tös­tä, ja koti­mais­ten toi­mi­joi­den kans­sa tapah­tu­va sau­ma­ton yhteis­työ mah­dol­lis­taa suju­van kaup­pa­me­ren­ku­lun. Suo­mi ja Ruot­si teke­vät tii­vis­tä yhteis­työ­tä Poh­jan­lah­del­la, ja jään­mur­to­lai­vas­toa ope­roi­daan tar­ve­pe­rus­tei­ses­ti yhte­nä lai­vas­to­na. Vas­taa­van­lais­ta val­tioi­den välis­tä yhteis­työ­tä ei ole muu­al­la maailmassa.

Väy­lä­vi­ras­ton pal­ve­lu­lu­pauk­sen mukaan jään­mur­ta­jien apua saa kes­ki­mää­rin nel­jän tun­nin sisäl­lä. Jään­mur­ta­jat eivät kul­je ainoas­taan sata­miin joh­ta­vil­la väy­lil­lä, vaan avo­me­rel­lä­kin, jos­sa yleen­sä kaik­kein haas­ta­vim­mat ja liik­ku­vat jää­olo­suh­teet val­lit­se­vat, avus­te­taan luke­mat­to­mia aluk­sia. Tal­vi­me­ren­ku­lun kus­tan­nuk­set ovat noin 80 mil­joo­naa euroa vuo­des­sa, sil­lä kaik­ki Suo­men sata­mat jää­ty­vät normaalitalvina.