Rahoi­tus kak­sois­rai­teel­le var­mis­tui, hen­ki­lö­lii­ken­ne Oulus­ta Haa­pa­ran­taan pääs­tään käynnistämään

Suo­men hal­li­tus antoi tänään edus­kun­nal­le esi­tyk­sen vuo­den 2026 lisä­ta­lous­ar­vios­ta. Esi­tys var­mis­taa rahoi­tuk­sen sekä Limin­ka-Oulu-välin kak­sois­rai­teel­le että hen­ki­lö­lii­ken­teen käyn­nis­tä­mi­seen Oulus­ta Haaparantaan.

Kak­sois­rai­teen raken­ta­mi­seen ehdo­te­taan yhteen­sä 209 mil­joo­naa euroa ja osto­lii­ken­tee­seen Oulus­ta Haa­pa­ran­taan 1,9 mil­joo­naa euroa.

– Tämä on todel­la tär­keä han­ke Poh­jois-Suo­mel­le ja val­ta­kun­nal­li­ses­ti­kin Suo­men pää­ra­dal­la. Hank­keen toteu­tus edis­tää koko Poh­jois-Suo­men kil­pai­lu­ky­kyä ja Oulun seu­dun alue­ra­ken­net­ta, maa­kun­ta­joh­ta­ja Jus­si Rämet Poh­jois-Poh­jan­maan lii­tos­ta rie­muit­see lii­ton tiedotteessa.

Kak­sois­rai­de on myös huol­to­var­muu­den kan­nal­ta erit­täin tär­keä, kun maa­il­man­ti­lan­ne on muut­tu­nut. Rämet muis­tut­taa koko Suo­men maa­lii­ken­neyh­teyk­sien muo­dos­tu­van län­teen Poh­jois-Suo­men kaut­ta, min­kä takia pää­väy­läyh­teyk­sien mer­ki­tys on eri­tyi­sen tärkeä.

– Limin­ka-Oulu-välin kehit­tä­mi­nen on koko poh­joi­sen yhtei­nen asia, Rämet lisää.

Maa­kun­ta­joh­ta­ja kiit­tää myös kaik­kia poh­joi­sen toi­mi­joi­ta yhtei­ses­tä ja yhte­näi­ses­tä lin­jas­ta, kun kak­sois­rai­de­han­ket­ta on vie­ty eteenpäin.

– Nyt var­mis­tu­nut rahoi­tus on sys­te­maat­ti­sen ja ennen kaik­kea mei­dän kaik­kien yhtei­sen vai­kut­ta­mi­sen tulos. Limin­ka-Oulu välin kak­sois­rai­de on ollut Poh­jois-Poh­jan­maan lii­ton ja maa­kun­nan toi­mi­joi­den lii­ken­teen kär­ki­hank­kei­ta jo vuo­si­kym­me­nen ajan. Rahoi­tus­pää­tök­set ovat täl­lai­ses­sa tilan­tees­sa erit­täin mer­kit­tä­viä maakunnalle.

Limin­ka-Oulu ‑kak­sois­rai­de sisäl­ly­tet­tiin pää­mi­nis­te­ri Orpon hal­li­tus­oh­jel­maan kesäl­lä 2023, mikä antoi luot­ta­mus­ta pohjoisessa.

– Hal­li­tus tote­si joh­don­mu­kai­ses­ti toteut­ta­van­sa hal­li­tus­oh­jel­mas­sa lupaa­man­sa hank­keen. Toteut­ta­mi­sen edel­lyt­tä­mät kaa­vat ja rata­suun­ni­tel­mat on vih­doin saa­tu val­miik­si, ja voim­me olla tyy­ty­väi­siä, että pää­mi­nis­te­rin ja hal­li­tuk­sen lupauk­sien mukai­ses­ti rahoi­tus on var­mis­tet­tu, jat­kaa maa­kun­ta­joh­ta­ja Rämet.

Poh­jois-Poh­jan­maan lii­ton suun­nit­te­lu­joh­ta­ja Mar­kus Erk­ki­lä pitää oleel­li­se­na, että kak­sois­rai­teen ansios­ta voi­daan lisä­tä kau­ko­lii­ken­teen juna­vuo­ro­ja ratao­suu­del­le. Samal­la vähen­ne­tään sen häi­riö­herk­kyyt­tä. Odo­tet­ta­vis­sa on entis­tä nopeam­pia junayh­teyk­siä Oulun ja Hel­sin­gin välil­le. Kak­sois­rai­de luo myös edel­ly­tyk­siä edis­tää alu­eel­lis­ta junaliikennettä.

– Oulun ja Yli­vies­kan välil­lä mat­kus­ta­ja­mää­rät ovat kas­va­neet vuo­des­ta 2019 läh­tien 39 pro­sent­tia. Erit­täin kovan kas­vun myö­tä Oulus­ta koh­ti ete­lää mat­kus­taa jo liki kak­si mil­joo­naa mat­kus­ta­jaa vuo­sit­tain. Lisä­rai­teet tule­vat todel­la tar­pee­seen, kun radal­la sovi­te­taan yhteen nopei­den hen­ki­lö­lii­ken­teen junien ja hitaam­man tava­ra­lii­ken­teen tar­pei­ta, tote­aa Erkkilä.

Kus­tan­nusar­viol­taan 212 mil­joo­nan euron rata­han­ke on sisäl­ty­nyt Poh­jois-Poh­jan­maan maa­kun­nal­li­seen lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­ni­tel­maan jo yli vuo­si­kym­me­nen ajan. Han­ke on sisäl­ty­nyt myös Poh­joi­sen Suo­men ohjel­man ja Poh­joi­sen lii­ken­ne­stra­te­gian toimenpiteisiin.

– Geo­po­liit­ti­nen tilan­ne ja lii­ken­teel­li­set tar­peet ovat muut­tu­neet olen­nai­ses­ti vii­me vuo­si­na. Lii­ken­ne­hank­kei­den pit­kä suun­nit­te­luai­ka ei ole mah­dol­lis­ta­nut inves­toin­ti­ra­hoi­tus­pää­tök­siä tätä nopeam­min. Odo­tam­me ja ole­tam­me, että poh­joi­sen lii­ken­ne­hank­kei­ta vie­dään eteen­päin yhä kiih­ty­väl­lä tah­dil­la myös jat­kos­sa. Poh­joi­sen rai­de­hank­keis­ta eri­tyi­ses­ti Yli­vies­kan ja Limin­gan väli­sen osuu­den suun­ni­tel­ma­val­miut­ta on syy­tä vie­dä tii­viis­ti eteen­päin jat­kos­sa, sum­maa Rämet.

Hal­li­tuk­sen pää­tös vara­ta mää­rä­ra­hat hen­ki­lö­lii­ken­teen käyn­nis­tä­mi­sek­si Oulus­ta Haa­pa­ran­taan saa myös kii­tos­ta maa­kun­ta­lii­tol­ta. Vuo­si­kus­tan­nuk­sil­taan mal­til­li­nen han­ke on sym­bo­li­ses­ti merkittävä.

– Ratao­suu­den säh­köis­tä­mi­sen luon­nol­li­nen jat­ku­mo on hen­ki­lö­lii­ken­teen käyn­nis­tä­mi­nen Oulus­ta poh­joi­seen. Hen­ki­lö­lii­ken­ne tii­vis­tää enti­ses­tään Perä­me­ren­kaa­ren val­tioi­den rajat ylit­tä­vää yhteyt­tä, tote­aa Rämet.

Mar­kus Erk­ki­lä muis­tut­taa maa­ta pit­kin mat­kus­ta­mi­sen ole­van kas­va­va tren­di myös kan­sain­vä­li­ses­sä ja kes­tä­väs­sä matkailussa.

– Hen­ki­lö­lii­ken­teen käyn­nis­ty­mi­nen ei tar­koi­ta pel­käs­tään yhteyt­tä Oulus­ta Haa­pa­ran­nan kark­ki­ki­poil­le tai huo­ne­ka­lu­kau­poil­le, vaan samal­la meil­le avau­tuu mah­dol­li­suus mat­kus­taa Hel­sin­gis­tä Oulun kaut­ta Tuk­hol­maan ja aina Eurooppaan.