- Rekka-Pekan korjaamolla on työn alla perävaunu, joka on asiakkaalle tuleva uusi kapelliperävaunu kappaletavaran ajoon.
- Kuormalavoja lähdössä takaisin asiakkaalle. Rekan nostettava sivuseinä helpottaa lastin käsittelyä.
- Yrityksen uusi Volvo FH 700 8x4 on Rekka-Pekan omaan käyttöön tuleva irtorehun kuljetusauto. Juhlavuoden kunniaksi ylikiiminkiläinen kynäruiskutaiteilija Jukka Sarajärvi on tehnyt siihen Daltonit-sarjakuvan synttäriteeman. Sarajärvi on vastuussa kaikista Rekka-Pekan autojen upeista maalauksista.
- Pitkän uran tehnyt kappaletavarahtiauto Volvo FH 6x2 on varustettu nosturilla. Tällä yksilöllä on ajettu jo peräti 1,8 miljoonaa kilometriä.
Rekan ratissa jo 1980-luvun lopulta viihtynyt ja vuodesta 1995 Rekka-Pekka Oy:tä johtanut Pekka Marttila-Tornio ihmettelee, miten Suomi saavuttaa hiilineutraaliutensa vuoteen 2035 mennessä. Varsinkin raskaan liikenteen osalta.
– En ole nähnyt tai kuullut vielä yhtäkään todellista ratkaisua, jolla raskaassa liikenteessä siirrytään pois fossiilista polttoaineista. En usko, että kaasu tai sähkö ratkaisisivat tilanteen. Vety on ehkä mahdollinen, mutta koska se on todellista? Kiire tulee, Marttila-Tornio miettii.
Sähkön ongelma on latausverkosto, akustojen paino ja se, että kilometrit jäävät varsinkin talvisaikaan ja huonoissa keliolosuhteissa vähiin. Kaasun ongelmana on Marttila-Tornion mukaan se, että alustaan vaaditaan kolme tankkia, omansa kaasulle, urealle ja dieselille.
– Ne vievät niin paljon tilaa, että siinä ei ole mitään järkeä, Marttila-Tornio sanoo.
Tilanne aiheuttaa epävarmuutta kuljetusyrittäjälle, kun on tehtävä investointeja, mutta ei ole tietoa tulevista määräyksistä.
Sama epävarmuus koskee Pekka Marttila-Tornion mukaan raskaan ammattiliikenteen sääntelyä, joka perustuu sekä kansallisiin lakeihin että EU-tason määräyksiin. Niiden tavoitteena on varmistaa liikenneturvallisuus, tasapuoliset kilpailuolosuhteet ja kuljettajien työolojen suojelu. Keskeisiä osa-alueita ovat muun muassa ajoneuvojen tekniset vaatimukset sekä kuljettajien ajo- ja lepoajat.
– Teknisiä määräyksiä muutellaan tai ollaan muuttelemassa toistuvasti, eikä koskaan voi tietää investoidessaan, kauanko esimerkiksi rakennettu rekka on määräysten mukainen, Marttila-Tornio sanoo.
Ajo- ja lepoaikojen suhteen ongelmia syntyy erityisesti talven haastavissa keleissä, alati huonontuvalla tiestöllä ja heikentyneen talvikunnossapidon vuoksi.
– Tästä seuraa se, että autojen suoritteet ovat tippuneet selkeästi vuodesta 2006, jolloin digipiirturit otettiin käyttöön. Ymmärrän toki sääntelyn tärkeyden, mutta joissain kohdin tässä on menty liiallisuuksiin. Uskallan sanoa, että kuljetusalan suurin ongelma on seuranta.
Kymmenautoinen Rekka-Pekka on pärjännyt läpi lama-aikojen sillä, että sen kuljetukset ovat olleet sopivasti hajautettuna eri aloille.
– Kuljetusala kärsii tälläkin hetkellä lamasta, ja jos nytkin munat olisivat yhdessä korissa, tilanne olisi karmea.
Tällä hetkellä sora-ajoista alkanut ja viljan ja talopakettien kuljetukseen suunnannut Rekka-Pekka ajaa 14 kuljettajan voimin eniten Kinnusen myllyn ajoja. Samaan aikaan kuljetetaan myös muun muassa talopaketteja, sahatavaraa, lannoitteita, siemeniä sekä betonitavaraa.
Pääsääntöisesti kuljetukset ovat Suomen sisäisiä, mutta jonkin verran ajetaan myös Pohjois-Ruotsiin.
– Erikoisuutena ovat muun muassa rehun kuskaukset paliskunnille. Talvisaikaan ne ovat tervetullut lisä ajoihin.
Rekka-Pekalla on oma korjaamo, jossa huolletaan sekä omaa että yhteistyökumppaneiden kalustoa. Korjaamon työntekijät myös rakentavat kalustoa yrityksen omaan käyttöön sekä tilauksesta muillekin. Korjaamolla on töissä 6–7 henkilöä. Pekka Marttila-Tornion vaimo Katri Marttila-Tornio vastaa toimistotöistä ja pariskunnan poika on mukana yrityksen toiminnassa.
Yritys juhlii tänä vuonna 30-vuotista taivaltaan, ja juhlat henkilöstölle järjestettiin jo kesällä. Yrityksen liikevaihto on noin 4,5 miljoonaa vuodessa, josta korjaamon osuus on noin miljoonan euron luokkaa. Tällä hetkellä Rekka-Pekka toimii vakaalla tasolla, eikä suuria muutoksia toimintaan ole suunnitteilla.