Lii­ken­nöit­si­jä etsii rat­kai­sua Karah­kan itse­mak­sa­vien koulukyyteihin

Ylikiimingin Karahkassa liikennöivän Nobina Oy:n aluejohtaja Sinikka Repo etsii ratkaisua koulukuljetuksiin alueen vanhempien kanssa. Kuva: LiikennevirastoYlikiimingin Karahkassa liikennöivän Nobina Oy:n aluejohtaja Sinikka Repo etsii ratkaisua koulukuljetuksiin alueen vanhempien kanssa. Aihekuva: Liikennevirasto

Ran­ta­poh­ja uuti­soi vii­me vii­kol­la Yli­kii­min­gin Karah­kas­ta kul­ke­vien itse mak­sa­vien oppi­lai­den kou­lu­kyy­ti­ti­lan­tees­ta ja kou­lu­mat­kan tur­vat­to­muu­des­ta. Tänä vuon­na Selus­kan­jär­vi – Karah­ka ‑lin­jaa ajaa Nobi­na Oy. Yri­tyk­sen alue­joh­ta­ja Sinik­ka Repo ker­too, että lin­ja on kil­pai­lu­tet­tu ja suun­ni­tel­tu tilaa­jan, eli Oulun kau­pun­gin toi­mes­ta sil­lä mitoi­tuk­sel­la, mitä lin­jan alu­eel­la ja perus­o­pe­tus­lain mukai­ses­ti kou­lu­kul­je­tuse­tuu­den pii­ris­sä ole­via oppi­lai­ta on kulu­val­la lukuvuodella.

– Täl­lä lin­jal­la itse­mak­sa­via oppi­lai­ta on ollut sen ver­ran pal­jon, että auton kapa­si­teet­ti ei ole riit­tä­nyt otta­maan kyy­tiin kaik­kia mat­kus­ta­jia. Olem­me täs­tä joh­tuen aja­neet lin­jan usei­ta ker­to­ja vii­kos­sa kah­teen ottee­seen, jot­ta kaik­ki itse­mak­sa­vat oppi­laat ovat pääs­seet kotiin tai kou­luun, Repo toteaa.

Tilan­teis­sa, jois­sa kyy­dit on ajet­tu kah­teen ker­taan, on kul­jet­ta­ja jou­tu­nut prio­ri­soi­maan kul­je­tuse­tuu­den omaa­vat oppi­laat ja vie­mään hei­dän ensin, jon­ka jäl­keen hän on palan­nut hake­maan lop­pu­ja, pää­asias­sa itse­mak­sa­via oppi­lai­ta kou­lul­ta tai lin­jan varrelta.

– Tämä koh­tuul­li­sen lyhyt odo­tusai­ka on aiheut­ta­nut har­mi­tus­ta itse­mak­sa­vil­le oppi­lail­le ja hei­dän van­hem­mil­leen. Olem­me saa­neet täs­tä men­nei­nä vuo­si­na palau­tet­ta, huo­li­mat­ta sii­tä, että tilan­ne on kyl­lä infor­moi­tu kotei­hin sel­väs­ti ennen, kuin itse­mak­sa­vat oppi­laan kans­sa on sovit­tu kuljetuksesta.

Haas­tei­ta aiheut­taa myös se, että kysei­sel­lä lin­jal­la ei ole mak­su­pää­tet­tä, sil­lä sitä ei ole tilaa­ja, eli kau­pun­ki vaa­ti­nut. Oppi­lai­den kul­je­tus­mak­sut ovat olleet nimel­li­siä ja hin­nak­si on sovit­tu 20 euroa kuu­kau­des­sa per per­he. Repo ker­too kul­je­tus­mak­su­jen peri­mi­sen olleen yllät­tä­vän haastavaa.

– Osa van­hem­mis­ta on halun­nut las­kun oppi­laan muka­na tai pos­tit­se, mikä on säh­köi­sen las­ku­tuk­sen aika­na haas­ta­vaa. Lisäk­si näi­tä las­ku­jen suo­ri­tuk­sia olem­me jou­tu­neet peri­mään vie­lä usei­den kuu­kausien jäl­keen, välis­sä sii­nä onnis­tu­mat­ta. Tämä on ollut tar­peet­to­man haastavaa.

Alue­joh­ta­ja ker­too yri­tyk­sen pyr­ki­neen kek­si­mään jon­kin­lai­sen rat­kai­sun alu­eel­la ole­vien aktii­vis­ten van­hem­pien kans­sa ja he ovat sel­vit­tä­neet lin­jal­le isom­man auton vaih­ta­mi­sen mahdollisuutta.

– Olem­me myös val­mis­tel­leet eri­lai­sia vaih­toeh­to­ja mak­su­jen pyö­rit­tä­mi­seen siten, että se sopi­si kaikille.

Lii­ken­nöit­si­jäl­le on tul­lut palau­tet­ta sii­tä, että kyy­tiä ei voi mak­saa kätei­sel­lä. Syyt löy­ty­vät vaih­to­kas­san puut­tees­ta ja sii­tä, että autos­sa ei ole mah­dol­li­suut­ta kui­tin tulostamiseen.

– Kuit­tien lähet­tä­mi­nen säh­kö­pos­tit­se onnis­tuu toki, mut­ta se on erit­täin työl­lis­tä­vää kir­jan­pi­dos­sa, kuten myös las­ku­jen tulos­ta­mi­nen ja lähettäminen.

Sekaan­nus­ta on myös aiheut­ta­nut se, että lin­ja ope­roi var­si­nais­ten kou­lu­kul­je­tuse­tuu­den omaa­vien oppi­lai­den luku­jär­jes­tyk­sen mukai­ses­ti. Yli­kii­min­gin kou­lun luku­jär­jes­tyk­siä ei ole vie­lä vah­vis­tet­tu täl­le luku­vuo­del­le, eikä uusia kul­je­tusai­ko­ja olla vie­lä pys­tyt­ty vahvistamaan.

– Ymmär­räm­me hyvin tilan­teen har­mil­li­suu­den ja toi­vom­me, että tähän löy­tyi­si rat­kai­su syk­syn aika­na. Jat­kam­me kes­kus­te­lua van­hem­pien kanssa.