Rantapohja uutisoi viime viikolla Ylikiimingin Karahkasta kulkevien itse maksavien oppilaiden koulukyytitilanteesta ja koulumatkan turvattomuudesta. Tänä vuonna Seluskanjärvi – Karahka ‑linjaa ajaa Nobina Oy. Yrityksen aluejohtaja Sinikka Repo kertoo, että linja on kilpailutettu ja suunniteltu tilaajan, eli Oulun kaupungin toimesta sillä mitoituksella, mitä linjan alueella ja perusopetuslain mukaisesti koulukuljetusetuuden piirissä olevia oppilaita on kuluvalla lukuvuodella.
– Tällä linjalla itsemaksavia oppilaita on ollut sen verran paljon, että auton kapasiteetti ei ole riittänyt ottamaan kyytiin kaikkia matkustajia. Olemme tästä johtuen ajaneet linjan useita kertoja viikossa kahteen otteeseen, jotta kaikki itsemaksavat oppilaat ovat päässeet kotiin tai kouluun, Repo toteaa.
Tilanteissa, joissa kyydit on ajettu kahteen kertaan, on kuljettaja joutunut priorisoimaan kuljetusetuuden omaavat oppilaat ja viemään heidän ensin, jonka jälkeen hän on palannut hakemaan loppuja, pääasiassa itsemaksavia oppilaita koululta tai linjan varrelta.
– Tämä kohtuullisen lyhyt odotusaika on aiheuttanut harmitusta itsemaksaville oppilaille ja heidän vanhemmilleen. Olemme saaneet tästä menneinä vuosina palautetta, huolimatta siitä, että tilanne on kyllä informoitu koteihin selvästi ennen, kuin itsemaksavat oppilaan kanssa on sovittu kuljetuksesta.
Haasteita aiheuttaa myös se, että kyseisellä linjalla ei ole maksupäätettä, sillä sitä ei ole tilaaja, eli kaupunki vaatinut. Oppilaiden kuljetusmaksut ovat olleet nimellisiä ja hinnaksi on sovittu 20 euroa kuukaudessa per perhe. Repo kertoo kuljetusmaksujen perimisen olleen yllättävän haastavaa.
– Osa vanhemmista on halunnut laskun oppilaan mukana tai postitse, mikä on sähköisen laskutuksen aikana haastavaa. Lisäksi näitä laskujen suorituksia olemme joutuneet perimään vielä useiden kuukausien jälkeen, välissä siinä onnistumatta. Tämä on ollut tarpeettoman haastavaa.
Aluejohtaja kertoo yrityksen pyrkineen keksimään jonkinlaisen ratkaisun alueella olevien aktiivisten vanhempien kanssa ja he ovat selvittäneet linjalle isomman auton vaihtamisen mahdollisuutta.
– Olemme myös valmistelleet erilaisia vaihtoehtoja maksujen pyörittämiseen siten, että se sopisi kaikille.
Liikennöitsijälle on tullut palautetta siitä, että kyytiä ei voi maksaa käteisellä. Syyt löytyvät vaihtokassan puutteesta ja siitä, että autossa ei ole mahdollisuutta kuitin tulostamiseen.
– Kuittien lähettäminen sähköpostitse onnistuu toki, mutta se on erittäin työllistävää kirjanpidossa, kuten myös laskujen tulostaminen ja lähettäminen.
Sekaannusta on myös aiheuttanut se, että linja operoi varsinaisten koulukuljetusetuuden omaavien oppilaiden lukujärjestyksen mukaisesti. Ylikiimingin koulun lukujärjestyksiä ei ole vielä vahvistettu tälle lukuvuodelle, eikä uusia kuljetusaikoja olla vielä pystytty vahvistamaan.
– Ymmärrämme hyvin tilanteen harmillisuuden ja toivomme, että tähän löytyisi ratkaisu syksyn aikana. Jatkamme keskustelua vanhempien kanssa.



