Polt­toai­neen kulu­tus­ta pys­tyy vähentämään

Moni muis­taa vie­lä 1970-luvun alun öljy­krii­sin, jon­ka sen­kin taus­tal­la oli sota. Sil­lä ker­taa ikui­sel­ta tun­tu­va tais­te­lu lähi-Idäs­sä. Inter­ne­tin tie­to­kir­ja Wiki­pe­dia ker­too, että öljy­krii­sin seu­rauk­se­na polt­to­nes­tei­den hin­nat nousi­vat Suo­mes­sa hur­jas­ti. Vuo­den 1974 tam­mi­kuus­sa ras­kaan polt­to­öl­jyn hin­ta nousi 2,8‑kertaiseksi, kevyen polt­to­öl­jyn hin­ta 1,8‑kertaiseksi, die­se­löl­jyn hin­ta 1,4‑kertaiseksi ja ben­sii­nin hin­ta­kin nel­jän­nek­sel­lä vain yhdes­sä yössä.

Nyt meneil­lään ollut öljy­tuot­tei­den hin­to­jen nousu kos­ket­taa jokais­ta taval­la tai toi­sel­la eikä nope­aa muu­tos­ta alas­päin näy eten­kin, jos Venä­jän öljy sul­je­taan län­si­mark­ki­noil­ta pois sen Ukrai­nas­sa sytyt­tä­män sodan takia. Aivan eri­tyi­ses­ti polt­toai­nei­den hin­to­jen nousu ras­saa kuljetusyrityksiä.

Ajan itse 10 vuot­ta van­hal­la die­se­lau­tol­la noin 30 000 kilo­met­riä vuo­des­sa. Olen huo­man­nut, että ajo­ta­val­la on huo­mat­ta­vaa mer­ki­tys­tä sii­hen, kuin­ka pal­jon auto kulut­taa polt­toai­net­ta. Jois­sain olo­suh­teis­sa pys­tyn saa­maan aikaan jopa lit­ran sääs­tön sataa kilo­met­riä koh­taan. Sil­lä on jo pal­jon mer­ki­tys­tä myös rahal­li­ses­ti. 30 000 kilo­met­riä jakaan­tuu 300 sadan kilo­met­rin jak­soon. Jos die­sel mak­sai­si vaik­ka­pa 2,50 euroa lit­ral­ta, voin aina­kin teo­rias­sa tavoi­tel­la vuo­den aika­na noin 750 euron säästöä.

Tie­ten­kin hal­vin­ta oli­si, jos autol­la ei ajai­si lain­kaan, mut­ta esi­mer­kik­si Ran­ta­poh­jan alu­een asuk­kais­ta useim­mat jou­tu­vat käyt­tä­mään autoa työ­mat­koil­la tai asioin­nis­sa. Lii­ken­neo­pet­ta­ja San­na Kais­to ker­too tänään Ran­ta­poh­jas­sa, kuin­ka autoi­li­jan on mah­dol­lis­ta saa­da auton­sa kulu­tus­ta pie­nem­mäk­si. Polt­toai­neen kulu­tus vähe­nee monia asioi­ta huomioiden.

1970-luvul­la Suo­mi oli nykyis­tä huo­mat­ta­vas­ti enem­män riip­pu­vai­nen fos­sii­li­sis­ta polt­toai­neis­ta. Niil­lä tuo­tet­tiin pal­jon esi­mer­kik­si säh­kö­ener­gi­aa. Ener­gian kulu­tus­ta ryh­dyt­tiin­kin rajoit­ta­maan ran­gais­tus­ten uhal­la. Sak­ko­ja ei kui­ten­kaan annet­tu yhtä­kään. Esi­mer­kik­si asuin- ja lii­ke­huo­nei­den ylin läm­pö­ti­la sai olla 20 astet­ta, näy­teik­ku­nat oli­vat pimei­nä öisin ja tei­den valais­tus­ta vähennettiin.

Näh­tä­väk­si jää, mihin tämän het­ki­nen krii­si tulee seu­rauk­si­neen joh­ta­maan. Län­ti­sen Euroo­pan irtau­tu­mi­nen ener­gia­riip­pu­vuu­des­ta Venä­jään kui­ten­kin hää­möt­tää edes­sä. Se taas mer­kin­nee sitä, että polt­toai­nei­den hin­ta voi jää­dä pit­käk­si­kin aikaa kor­keal­le tasolle.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.