Pai­kal­li­nen jou­lu­kam­pan­ja käynnistyy

Ran­ta­poh­jas­sa käyn­nis­tyy tänään jo perin­teek­si las­ket­ta­va jou­lu­kam­pan­ja. Se kan­nus­taa esi­mer­kik­si teke­mään jou­lu­han­kin­nat pai­kal­li­ses­ti. Kam­pan­jaan sitou­tu­nut kulut­ta­ja pää­see mukaan sato­jen euro­jen arvoi­seen arvon­taan. Samal­la hän on edis­tä­mäs­sä pai­kal­lis­ta elin­voi­maa ja työllisyyttä.

Ei ole miten­kään mer­ki­tyk­se­tön­tä, mis­tä teem­me jou­lu- ja muut­kin han­kin­tam­me. Kau­pan lii­ton mukaan koko vähit­täis­kau­pan arvon­li­sä­ve­rol­li­nen myyn­ti oli vii­me vuo­den mar­ras- ja jou­lu­kuus­sa yhteen­sä noin 3 580 euroa koti­ta­lout­ta koh­den. Jos las­ke­taan kar­keas­ti, että Ran­ta­poh­jan alu­eel­la on noin 20 000 koti­ta­lout­ta, niin alu­een ihmi­set teki­vät vii­me vuon­na mar­ras- ja jou­lu­kuus­sa han­kin­to­ja yli 71 mil­joo­nal­la eurolla.

Kau­pan lii­ton mukaan mar­ras- ja jou­lu­kuun seson­kien tuo­ma myyn­nin lisäys oli vii­me vuon­na 297 euroa jokais­ta koti­ta­lout­ta koh­den. Ran­ta­poh­jan alu­eel­la myyn­nin lisäys on siis lähes 6 mil­joo­naa euroa.

Kaik­ki koti­ta­lou­det eivät tie­ten­kään kulu­ta samal­la tavoin. Toi­set käyt­tä­vät esi­mer­kik­si jou­luun tuhan­sia euro­ja ja toi­set eivät juu­ri­kaan kulu­ta jou­lun aikaan taval­lis­ta enem­pää. Kes­ki­mää­rin rahaa kui­ten­kin kuluu nor­maa­lia kuu­kaut­ta enem­män ruo­kaan ja mui­hin jou­lun val­mis­te­lui­hin sekä tie­ten­kin lahjoihin.

Vaik­ka talous­nä­ky­mät Suo­mes­sa eivät ole­kaan par­haal­la mah­dol­li­sel­la tolal­la, niin Kau­pan liit­to ennus­taa että jou­lu­myyn­ti kas­vaa vii­me vuo­des­ta. Osto­tun­nel­mia seu­ra­taan esi­mer­kik­si seu­raa­mal­la verk­ko­vie­rai­lu­jen mää­rää kaup­po­jen verk­ko­si­vuil­la. Niit­ten mää­rä on kas­va­nut syk­syn edetessä.

Jou­lu­lah­jan­han ei tar­vit­se aina olla tava­ra. Se voi olla myös pai­kal­li­nen pal­ve­lu. Hie­no lah­ja voi olla vaik­ka­pa hie­ron­ta tai koti­sii­vous tai voi­si­ko lah­jak­si hank­kia jopa auton kausi­huol­lon. Vaih­toeh­to­ja riittää.