Nyt läh­tee postipalvelukin

En tie­dä oli­ko ennen kaik­ki parem­min, mut­ta monel­la suo­ma­lai­sel­la kir­kon­ky­läl­lä on koet­tu val­ta­va muu­tos muu­ta­man vii­me vuo­si­kym­me­nen aika­na. 90-luvun pank­ki­krii­si vei kylä­ku­vas­ta useim­pien pank­kien kont­to­rit ja 2000-luku vii­mei­sen­kin. 80- ja 90-luvuil­la alet­tiin lak­kaut­taa sivu­ky­lien kou­lu­ja ja oppi­laat työn­net­tiin bus­sei­hin, kun ope­tus kes­ki­tet­tiin kir­kon­ky­läl­le. Samoil­ta sivu­ky­lil­tä lop­pui­vat kaup­pa­pal­ve­lut ja lopul­ta kaup­pa­pal­ve­lu­jen tar­jon­ta on supis­tu­nut kirkonkyliltäkin.

Kun vie­lä oman kun­nan val­tuus­to äänes­ti kyl­lä kun­nan lak­kaut­ta­mi­sel­le ja hävit­ti samal­la mer­kit­tä­vän osan alu­een elin­voi­mas­ta, alkoi olo monel­la olla jo aika hal­ju. Menet­tä­mi­sen tus­kaa tulee kas­vat­ta­maan se, että nyt häviä­vät monin pai­koin myös hen­ki­lö­koh­tai­set postipalvelut.

Ran­ta­poh­ja ker­toi tiis­tai­na 8.2., kuin­ka Pos­ti kar­sii Oulun alu­eel­la hen­ki­lö­koh­tai­sia pos­ti­pal­ve­lu­ja. Esi­mer­kik­si Kii­min­gis­tä pal­ve­lu on jo lope­tet­tu, seu­raa­vak­si se päät­tyy Yli­kii­min­gis­tä ja kevään aika­na Hau­ki­pu­taal­ta­kin. Oulun poh­jois­puo­lel­la hen­ki­lö­koh­tais­ta pal­ve­lua kes­ki­te­tään Rus­koon, mut­ta toki sin­ne on men­tä­vä omin voi­min, jol­lei osaa tai voi käyt­tää Pos­tin ver­kon kaut­ta toimi­via paket­ti­pal­ve­lu­ja. Iis­sä pos­ti­pal­ve­lut tule­vat säi­ly­mään näh­tä­väs­ti sik­si, että kun­ta on pysy­nyt itse­näi­se­nä ja laki vaa­tii toimipisteen.

Pos­ti on tuo­nut run­saas­ti uusia paket­ti­au­to­maat­te­ja niin Hau­ki­pu­taal­le kuin esi­mer­kik­si Yli­kii­min­kiin­kin. Niit­ten onnis­tu­nut käyt­tö vaa­tii tie­to­tek­ni­siä tai­to­ja, lait­tei­ta ja yhteyk­siä. Jos vaik­ka­pa Yli­kii­min­gis­tä halu­aa lähet­tää jou­lu­pa­ke­tin lap­sen­lap­sel­le, on ensin han­kit­ta­va äly­pu­he­li­meen­sa Oma­Pos­ti-sovel­lus tai toi­mit­ta­va Pos­tin verk­ko­si­vul­la tie­to­ko­neel­la. Ja oikeas­taan­han on siis han­kit­ta­va ensin äly­pu­he­lin tai tie­to­ko­ne, nii­hin inter­net-yhteys ja vie­lä tai­dot lait­tei­den käyttämiseen.

Ran­ta­poh­jas­sa Pos­tin edus­ta­ja toi­voi, että iäk­kääm­mil­le Pos­tin asiak­kail­le löy­tyi­si apua lähi­pii­ris­tä asioi­den hoi­ta­mi­sek­si tai anta­maan kyy­di­tyk­sen hen­ki­lö­koh­tai­sen pal­ve­lun pariin. Tätä voi­si kuva­ta nerok­kaak­si pal­ve­lu­jen ulkois­ta­mi­sek­si, joka ei mak­sa Pos­til­le mitään.